۰
گزارش چهاربهاران از میزبانی چابهار از نخستین اجلاس رئیسان مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند؛

موقعیت ممتاز ترانزیتی مزیت برتر چابهار برای کشورهای حوزه اقیانوس هند/ اجلاس آیورا زمینه تولید مشترک و انتقال تکنولوزی را برای کشور به همراه دارد

نخستین اجلاس آیورا در حالی در چابهار برگزار می شود که این بندر از موقعیت ترانزیتی مزیت برتری نسبت به بقیه کشورهای حوزه اقیانوس هند دارد.
ایورا
ایورا
به گزارش چهاربهاران، نخستین اجلاس رئیسان مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند«آیورا ـ iora» با همکاری و مشارکت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وزارت امور خارجه، استانداری سیستان و بلوچستان و سازمان منطقه آزاد چابهار روزهای 30 و 31 اردیبهشت امسال در چابهار در حالی برگزار می شود که همه این اجلاس را فرصتی برای معرفی چابهار به کشورهای حاشیه اقیانوس هند برای تجارت جهانی این بندر استراتژیک است.
در آستانه برگزاری نخستین اجلاس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند به میزبانی چابهار فرصت خوبی برای به تفاهم رسیدن با طرف های خارجی در زمینه تولید مشترک و انتقال تکنولوژی به کشور است.
هر زمانی که در کشورما صبحت از جذب سرمایه گذاری خارجی می شود نگاه همه معطوف به وام خارجی بانکی و حضور مستقیم سرمایه گذار است اما به این موضوع کمتر فکر می شود که اقتصاد ایران به چه میزان به شرایط بین المللی شدن نیاز است.
مناطق آزاد دارای جنبه های مثبتی است که می توانند مشکلات شرایط بین المللی شدن را سریع تر حل وفصل کنند؛ شاید بهتر است که این مناطق به صورت پایلوت درآمده و این مسائل را آنجا پیاده کنیم.
با توجه به اینکه در حوزه اقیانوس هند، فعالیت های مختلف در حوزه تجارت، ماهیگیری، حمل و نقل دریایی و علم و فناوری در حال توسعه است، اجلاس آیورا در ایران هم برای تحقق اهداف مربوط به این حوزه است.
 با عنایت به مقررات ماده ۱۳ قانون مناطق آزاد و معافیتهای مالیالتی در این مناطق در پرداخت مالیات بردرآمد و دارایی موضوع قانون مالیاتهای مستقیم فرصتی بسیار خوبی برای توسعه سرمایه گذاری ایجاد شده است.
در بیست و سه سالی که از ایجاد منطقه آزاد در  چابهار می گذرد علی رقم این تسهیلات این بندر توفیق چندانی برای رسیدن به چشم انداز مناطق که همان ایجاد بستری برای سرمایه گذاری و جذب تکنولوژی خارجی برای توسعه کشور منطقه نداشته است.
با توجه به اینکه منطقه چابهار از مشکلات آن سوی تنگه هرمز به دور است، بنابراین امن‌ترین، نزدیک‌ترین و کم‌هزینه‌ترین جایگاه در آسیای میانه است.
عمده دلایلی که کارشناسان از عدم موفقیت مناطق آزاد تجاری کشور از جمله چابهار برمی شمارند، ثبات سیاسی و اقتصادی، مکان یابی نامناسب این مناطق و عدم برخورداری از حدااقل های لازم برای توسعه، وجود قوانین دست وپاگیر برای سرمایه گذاران، تحریمها،وکمبود مولفه های بسیار در منطقه ازاد چابهار از جمله مولفه زیرساختی ضعیف و مهم از جمله راه جاده ای و ریلی و اسکله مناسب کشتی های مگاپورت در کنار نبود نیروی ماهر و ضعف مدیریت در وضع سیاستهای اقتصادی صحیح،باعث بهره وری بسیار ضعیف این منطقه وسهم ناچیز آن در صادرات است.
تامین و واردات بخش اعظمی از کالای مورد نیاز منطقه ازاد چابهار از دبی و منطقه آزاد جبل علی موجب رونق و آبادی این بندر اماراتی و بالعکس موجب شکست و ناموفق بودن این منطقه شده است.
امید است با برگزاری این اجلاس در کشور و در منطقه آزاد چابهار شاهد جهت گیری صحیح اقتصادی کشور و جذب سرمایه گذاران این کشورها در داخل کشور باشیم وبتوانیم کمبودهای بیست ساله این منطقه را جبران کنیم.
حضور کشورهایی حوزه آیورا در چابهار فرصتی است که کارشناسان باید در معرفی این بندر استراتژیک و جذب سرمایه گذاران بخصوص ورود تکنولوژی از کشورهای توسعه یافته از جمله،ژاپن،مالزی،سنگاپور و استرالیا برای انتقال فن اوری و سرمایه با هدف صادرات تلاش کافی صورت پذیرد.
نخستین کنفرانس روسای مناطق‌آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس‌هند 30 و 31 اردیبهشت با حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی در چابهار برگزار می‌شود.
سید هومن حسینی
انتهای پیام/
 
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 422833
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *