۰
گزارش چهاربهاران از سه روز بهار بندگی در مساجد؛

پایان اعتکاف؛ فصلی برای رویش دوباره/ معتکف گرد وغبارهای فضایل اخلاقی و اعتقادی خود را زدائید

پس از سه روز راز و نیاز در آستان حضرت دوست اعتکاف معتکفین با قلوبی سرشار از عشق الهی به پایان رسید.
huj;ht
huj;ht
به گزارش چهاربهاران، ایام البیض روزهای انس با خدا است و سنت معنوی اعتکاف میعادگاه انسان و معبودش، در این روزها مسلمانان بسیاری خانه خدا را برای تقرب به پروردگار انتخاب می‌کنند تا از زرق و برق و بدی‌های دنیوی دور شده و نور الهی در دل آن‌ها روشن شود.
 
اعتکاف، فرصت خلوت با محبوب است؛ یعنی اینکه تو به مدت سه روز با هرچه غیر الهی است خداحافظی کنی و خویشتن را به او نزدیک تر سازی چه آنکه او همیشه به تو بسیار نزدیک است اما تو هستی که روز به روز در هیاهوی ساختگی دنیا از او دورتر می شوی.
 
اعتکاف یکی از بهترین فرصت‌ها برای رسیدن به خدا و دور شدن از زندگی دنیوی است، توشه دنیوی چندانی برای خودم نیاورده‌ام به این دلیل که نخستین اصل در اعتکاف خلوت با خدا، تفکر و تأمل است اما این تنها حسن اعتکاف برای من به شمار نمی‌رفت به این دلیل که اعتکاف فرصت زندگی جمعی و یافتن بهترین‌ دوست‌ها را برای من فراهم ساخته است.
 

 
حضور در مراسم معنوی اعتکاف این فرصت را ایجاد می‌کند که معتکفین با جدا شدن از دنیا و مشغله‌ها دنیوی به خود آیند و با خلوت و تفکر در خود و خدای خود و هستی و نعمت‌های الهی روح خود را صیقل دهند.
 
کودکان نیز در گوشه‌ای از مسجد به وسعت دل‌های دریایی خویش گرد هم آمده، و به همدیگر با خلوص نیت التماس دعا می‌گفتند و اینجا است که بر پاکی قلب آنان باید غبطه خورد.
 

اعتکاف فصل زدودن گرد غبارهای نشسته بر فضایل اخلاقی انسان است
 
امام جمعه شهرستان چابهار در روز پایانی مراسم اعتکاف در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به اینکه این سه روز بتدگان خدا از دنیا و اعمال و خواسته های دنیوی فاصله می گیرند اظهار کرد: در این سه روز حرف و کارهای دنیوی دوری و پرهیز می کنیم فقط به ذکر و یاد خدا و خودسازی خودمان، ارتباط با خدا و انس با پروردگار را تمرین می کنیم.
 
حجت السلام والمسلمین سید محمد موسوی افزود: معتکف گذشته خودش را با اعمال این سه روز صالح و جبران می کند با روزه گرفتن توان واقتدار خودشان را در مقاومت کردن هواهای نفسانی تمرین می کنند، با تلاوت قرآن و دعا و ادعیه خودشان را به رضوان و رضایت الهی دعوت می کنند.
 

وی اعتکاف را اکسیری میداند و می گوید: اگر انسان حقیقت اعتکاف را درک کند، قدرش را بداند هر از چند گاهی یک خلوتی با خدای خودش داشته باشد مانند اکسیری است که از زنگار زدایی می شود.
 
حجت السلام موسوی ادامه داد: هرچیزی اگر جنس پولاد وآهن هم باشد گاهی زنگار زدایی می شود انسان هم حداقل سالی یکی و دوبار باید زنگار زدایی کند و با حضور در این مراسمات می تواند از اعتقادات خودش از اخلاقیات خودش مبانی دینی خودش آنچه که ممکن است که گرد و غبار بر فضائل اخلاقی و اعتقادی آن وارد شده باشد اینها را با اعتکاف از خود بزداید اعتکاف ارزش بالایی است که خدا توفیقی بدهد بتواند به عنوان عمل کند.
 
حس و حال اعتکاف قابل ذکر نیست، در اعتکاف همه گوشه نشین می شوند و با خدای خود خلوت می کنند و هنگام راز و نیاز با خدا او را با تمام وجود صدا می زنند، قبل از هر دعا یا زیارت نام ابالحسن را صدا می زنند و برای غریبی اش گریه می کنند و دعا برای ظهورش می کنند.در اعتکاف انسان از دنیا ، دل کنده و خود را وقف نیایش با خدا می کند ، اعتکاف در همه حال حس قشنگی دارد ، مهمان خدا بودن واقعا زیباست.”
 

البته چندین نکته را نباید در اعتکاف فراموش کنیم، اعتکاف فرصتی است تا بتوانیم از فضای مجازی دور و اعتیاد به آن را ترک کنیم و باید بدانیم در این مراسم نباید با مباحث پوچی همچون دعواهای سیاسی آرامش اعتکاف خود و دیگران را بر هم زنیم و سعی بر این داشته باشیم تا با تفکر و تأمل به فکر آینده‌ای بهتر باشیم.
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۱۶
کد مطلب: 422763
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *