۰

اعتکاف تمرینی برای رسیدن از خود به خداست/نقش فرائض ومناسک دینی و انسجام اجتماعی

معتکف در ایام اعتکاف فرصت و تمرینی برای رهایی از نفس و خویش و رسیدن به ذات اقدس الهی دارد.
اعتکاف
اعتکاف
به گزارش چهاربهاران، فرا رسیدن ماه رجب وبه دنبال آن شعبان و ماه مبارک رمضان برنامه ای حساب شده برای کسب آمادگی انسان برای فیوضات ماه مباک رمضان است.دعا،نیایش و عبادات مجموعه اعمالی است که در این ماه سفارش شده است و اعتکاف نمونه بارزی از این اعمال معنوی است که به وسیله ن انسان به تقویت رابطه خود با خدا می پردازد.
مراسمات، شعائر و مناسکهای بسیار پر ارزشی همچون نماز جمعه و اعتکاف از دست اوردهای بسیار با ارزش انقلاب اسلامی بود که با احیای چنین فرایضی فرصتی مغتنم برای مردم بخصوص جوانان  ایجاد شد تا بتوانند بذر خود سازی  و ارده نفس را در دلها بکارند.
نقش اجتماعی نیایش از نگاه اندیشمندان غربی
به اعتقاد جامعه شناسان جامعه دارای یک روح جمعی حاصل از روحیات،خواسته ها و تمایلات گروهی است که در ان جامعه زیست می کنند؛ واین روح در شرایط زمانی و مکانی مختلف دچار گرایشهای متفاوت می شود .
 مناسکی همچون اعتکاف جدای تحول درونی و فردی،نقشی بسیار مهم در جامعه دارد،دورکیم از پدران جامعه شناس غربی برگزاری مراسم و مناسک را موجب تحکیم ،تقویت و تجدید احساسات اخلاقی و اجتماعی می داند.
وی دین ومذهب را امری جدایی ناپذیر در جامعه و انجام فراض دینی  مشترک وبا حضور جمع را موجب همبستگی وانسجام اجتماعی و حفظ تعادل ضروری  می دانست.
الكسيس كارل فيزيولوژيست فرانسوي برنده دو جايزه نوبل با انتقاد از نگاه برخی مکاتب نسبت به مذهب بخصوص مارکس که دین را افیون توده ها می دانست و انجام پژوهش های بسیار از نقش نیایش در جسم وروح انسانهاسخن می گوید: اجتماعاتي كه احتياج نيايش را در خود كشته اند معمولاً از فساد زوال مصون نخواهند بود .
وی با اشاره به مرکز طبی لورد در بریستول امریکا {جایی که مسیحیان کاتولیک برای توسل و زیارت به این مرکز مراجعه می کنند واز عیسی مسیح و حضرت مریم(س) می خواهند تا حاجاتشان براورده شود}می گوید:شفاعتهای صورت گرفته در این درمانگاه معنوی و تاثیرات شگرف آن قبل و پس از بیماری  به صورت علمی اثبات رسیده است.
اعتکاف فرصتی برای اندیشیدن به من درون
گسترش  شبکه های اجتماعی و مجازی و تبادل داده های بسیار زیاد فرصت تفکر و تعقل را از انسان بخصوص نوجوانان می گیرد؛ برنامه های انسجام بخشی همچون اعتکاف می تواند زمانی را در اختیار جوان برای اندیشیدن وتعقل بدور از هر ابزار و متغیر سومی که بر هم زننده توجه به درون، خود شناسی و صفای باطنی قرار دهد.
در این شرایط کنونی، باید در حین مشارکت دادن مردم در عرصه های اجتماعی، و فرایض دینی و مناسک جمعی از جمله مراسم ی معنوی و سازنده که اعتکاف یکی از آن هاست، بتوانیم از تاثیر بسیار مهم و مثبت این گونه برنامه ها  در بازسازی فرهنگی نیروهای انسانی استاده نمائیم.
ح.میرشکار-جامعه شناس
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 422755
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *