۰

گنج هايي كه بر باد مي رود

سيستان و بلوچستان سرزمين گنج هاي نهفته اي است كه تنها با تسخير باد و آفتاب و امواج دريا و بهره گيري از انواع انرژي هاي تجديد پذير و توليد و صادرات انرژي به كشورهاي همسايه مي توان اقتصاد منطقه را متحول كرد اما متاسفانه اين گنج هاي خدادادي بر باد مي رود.
سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان
به گزارش چهاربهاران، سيستان و بلوچستان با توجه به موقعيت ژئوپلتيك خاص خود در تمامي زمينه ها به ويژه انرژي هاي تجديد پذير توانمندي و ظرفيت هاي بسيار ايده آلي دارد كه قرار گرفتن در مسير بادهاي پر قدرت سيستان و انرژي تابشي خورشيد با بيش از شش كيلووات ساعت بر مترمربع در روز، گوشه اي از سرازير شدن نعمات خدادادي بر اين سرزمين است كه با بهره گيري از آنها مي توان بهترين شرايط را در منطقه به وجود آورد.
علاوه بر اين، انرژي زمين گرمايي آتش فشان نيمه خاموش تفتان و بزمان، انرژي امواج اقيانوسي درياي بزرگ چابهار با ارتفاع بيش از 12 متر در فصل مونسون و انرژي بيومس منطقه كشاورزي و گاوداري هاي زابل، بمپور و باهوكلات ظرفيت و توانمندي بالا و قدرتمندي براي ايران اسلامي محسوب مي شود.
مطالعات نشان داده است كه سيستان و بلوچستان به ويژه منطقه فلات سيستان بالاترين پتانسيل استفاده از انرژي باد را دارا است از اين رو شواهد تاريخي نشان دهنده بهره برداري گذشتگان از اين انرژي لايزال در مناطق روستايي باستاني منطقه است كه هنوز آثاري از آن موجود است.
سيستان و بلوچستان اگرچه نعمت هايي نظير نفت، گاز و جنگل هاي انبوه ندارد، اما نعمت هاي خدادادي همچون باد و تابش خورشيد به اين استان هديه شده و اين نعمت ها استان را به مجموعه اي بي نظير از انرژي هاي نو در ايران تبديل كرده است.
با وجود ظرفيت هاي فراوان سيستان و بلوچستان در زمينه انرژي هاي نو اين استان مي تواند بستر مناسبي در زمينه سرمايه گذاري داخلي و خارجي فراهم كند به طوري كه سرمايه گذاري در اين بخش با توجه به نياز كشورهاي افغانستان و پاكستان به واردات برق از ايران سوددهي فراوان را براي فعالان اقتصادي به دنبال دارد.
***سيستان و بلوچستان سرشار از قابليت هاي انرژي
استاندار سيستان و بلوچستان گفت: اين استان با داشتن باد، آفتاب، گرمايش زمين و امواج بلند اقيانوسي و دريايي قابليت هاي بسيار زيادي براي توليد انرژي و صادرات آن به كشورهاي همسايه دارد.
علي اوسط هاشمي افزود: خوشبختانه سيستان و بلوچستان متشكل از سفره بسيار گسترده خداوندي و استعداد انباشته شده وسيع و متنوعي است كه مي توان از آن براي رشد و توسعه بيش از پيش استان و نيازهاي كشورهاي همسايه بهره گرفت.
وي ادامه داد: سيستان و بلوچستان با دارا بودن منابع عظيم انرژي مي تواند قطب مهم توليد انرژي كشورمحسوب شود و در اين زمينه نيازمند يك سند و نقشه راه است زيرا با تحقق آن زمينه براي توسعه استان و روشن شدن چراغ در كشورهاي همسايه فراهم مي شود.
استاندار سيستان و بلوچستان تصريح كرد: قابليت هاي زيادي در استان وجود دارد اما در زمينه زير ساخت ها براي شكوفايي توانمنديها و بهره گيري از اين قابليت ها نيازمند مشاركت بخش خصوصي است.
دبير اول كميته استاندارد توربين هاي بادي ايران نيز به خبرنگار ايرنا گفت: بحران انرژي بزرگترين معضلي است كه جهان صنعتي با آن رو به رو خواهد شد و اين بحران هر ساله تشديد مي شود و از طرفي انرژي هاي فسيلي از نظر ميزان رو به افزايش اما از نظر درصد، رشد كاهش نسبي دارند و با افزايش مصرف، رو به اتمام هستند از اين رو استفاده از انرژي هاي نو همانند انرژي خورشيدي كمك قابل توجه اي در زمينه تامين انرژي مورد نياز خواهد كرد.
غلامرضا سرگلزائي اظهار داشت: بر اساس اطلس نقشه خورشيد ايران كه توسط سازمان انرژيهاي نو كشور تهيه شده است منطقه سيستان و بلوچستان را در هر متر مربع تابش بين 2/5 تا 4/5 كيلو وات ساعت و اطلس ماهواره اي ناسا( سازمان هوانوردي ايالات متحده) از شش تا هشت كيلو وات ساعت نشان مي دهد.
وي درباره توجيه اقتصادي انرژي هميشگي بادهاي سيستان گفت: نياز مبرم منطقه به انرژي، احداث تاسيسات زيربنايي مصرف كننده پر قدرت برق و درخواست روز افزون برق كشورهاي همجوار، ما را مُجاب به احداث نيروگاههاي پر قدرت در شمال استان مي كند.
وي خاطر نشان كرد: سيستان و بلوچستان گنجينه اي از انرژي هاي نو و تجديد شونده است به طوري كه زمينه را براي سرمايه گذاري بخش خصوصي در توليد انرژي فراهم كرده است.
****مزرعه انرژي هاي پاك در سيستان و بلوچستان ايجاد مي شود
استاندار سيستان و بلوچستان گفت: با توجه به توافقات صورت گرفته با وزير نيرو، مزرعه انرژي هاي پاك در اين استان راه اندازي مي شود.
هاشمي افزود: بر اساس اين توافق، دانش آموختگان رشته برق دانشگاه سيستان و بلوچستان با 10 درصد آورده و 90 درصد حمايت هاي مالي دولت مي توانند مزرعه انرژي هاي پاك را در استان پايه گذاري كنند.
وي اظهار داشت: اين استان با داشتن توانمنديها و ظرفيت هاي فراوان مي تواند به قطب انرژي هاي پاك كشور تبديل شود.
وي تاكيد كرد: بايد از ظرفيت هاي بي شمار سيستان و بلوچستان از جمله سواحل مواج درياي عمان، بيش از 150 روز باد با حداكثر سرعت 108 كيلومتر بر ساعت، گرمايش زمين و آفتاب دائمي براي توليد انرژي هاي نو بهترين استفاده را كرد.
هاشمي ادامه داد: با ايجاد نيروگاه انرژي هاي نو مي توان با نگاهي فرا منطقه اي برق توليدي در سيستان و بلوچستان را به كشورهاي افغانستان و پاكستان كه در بدترين شرايط توليد نيرو و توزيع شبكه برق قرار دارند، صادر كرد.
***ظرفيت مناسب براي ساخت نيروگاههاي بادي در سيستان
مدير دفتر باد و امواج سازمان انرژي هاي نو و رييس انجمن انرژي ايران گفت: ظرفيت مناسبي از لحاظ مدت، شدت و كيفيت وزش باد، براي احداث نيروگاه بادي در منطقه سيستان وجود دارد.
محمد ساتكين افزود: با توجه به اينكه سيستان بستر مناسبي براي توسعه انرژي هاي تجديد پذير به خصوص باد و خورشيد است، تلاش داريم شرايط براي ايجاد نيروگاه انرژي هاي نو در منطقه مهيا شود.
وي مهمترين عامل رونق انرژي هاي تجديد پذير در سيستان و بلوچستان را سرمايه گذاري بخش خصوص عنوان كرد و گفت: دولت بنيان توسعه را براي انرژي هاي تجديد پذير در كشور شكل داده و به منظور تشويق سرمايه گذاران بخش خصوصي، به مدت پنج سال برق توليد شده به صورت تضميني خريداري مي شود.
ساتكين با اشاره به هم مرز بودن سيستان و بلوچستان با كشور افغانستان اظهار داشت: در قراردادهاي خريد تضميني به توليدكنندگان الكتريسيته انرژي هاي تجديدپذير اجازه داده شده تا برق خود را به كشورهاي همسايه بفروشند.
وي گفت: تا حدي دانش استفاده از انرژي هاي تجديد پذير در كشور بومي شده اما بايد سرمايه گذاري بيشتري در اين زمينه شكل گيرد تا بتوان اين صنعت را توسعه داد.
***سيستان ظرفيت تبديل شدن به قطب انرژي خورشيدي و بادي را دارد
رييس پژوهشكده علوم زمين و جغرافياي دانشگاه سيستان و بلوچستان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: با توجه به آفتاب بسيار مطلوب و بادهاي فراوان در سيستان، اين منطقه ظرفيت هاي قابل توجهي براي تبديل شدن به قطب توليد انرژي خورشيدي- بادي را دارد.
غلامرضا نوري افزود: دشت سيستان به دليل داشتن ساعات آفتابي مناسب در طول شبانه روز و وزش بادهاي معروف موسمي120 روزه، منطقه اي مناسب براي ساخت دومين نيروگاه خورشيدي-بادي كشور بعد از استان يزد شناخته مي شود.
وي اظهار داشت: با توجه به اينكه ايران در منطقه خشك و نيمه خشك نيمكره شمالي قرار گرفته و در اين بين استان هاي مركزي و جنوبي از آفتاب هشت تا 14 ساعت در شبانه روز برخوردارند، مي توان برق مورد نياز جمعيت حدود 30 ميليون نفر ساكن در اين مناطق را از طريق انرژي خورشيدي تامين كرد.
وي ادامه داد: استفاده از انرژي خورشيدي به عنوان نعمت خدادادي با راه اندازي نيروگاه خورشيدي در استان هاي مركزي و جنوبي كشور بويژه منطقه سيستان واقع در شمال سيستان و بلوچستان علاوه بر صرفه جويي در هزينه هاي تحميلي بر خانواده ها، مي تواند در سبد كالاي غير نفتي صادراتي و در آمدهاي ارزي ايران بسيار موثر باشد.
نوري با بيان اينكه در دشت سيستان تعداد روزهاي داراي آفتاب بالاي 10 ساعت در شبانه روز بيش از 200 روز است، گفت: اين ظرفيت بالا و ارزنده مي تواند منطقه را از نظر تامين انرژي با ايجاد نيروگاه خورشيدي متحول كند و برق توليدي مازاد بر نياز آن را نيز مي توان به كشورهاي همسايه صادر كرد.
وي افزود: جا افتادن استفاده از آبگرمكن خورشيدي براي عشاير سيستان و بلوچستان يك نمونه كوچك از فراهم بودن شرايط مناسبت براي بهره گيري بهينه از آفتاب و انرژي خورشيدي در استان است
رييس پژوهشكده علوم زمين و جغرافياي دانشگاه سيستان و بلوچستان اظهار داشت: بر اساس نتايج بدست آمده از تحقيقات ميداني و جمع آوري اطلاعات اقليمي در اين دانشگاه ظرفيت هاي لازم در منطقه سيستان براي ايجاد نيروگاه خورشيدي-بادي توجيه اقتصادي دارد.
*** نصب نيروگاه بادي در دشت سيستان تامين كننده يك سوم برق كشور
يكي از اساتيد دانشگاه زابل نيز به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در منطقه سيستان امكان نصب نيروگاه بادي با توان توليد 20 هزار مگاوات برق وجود دارد كه مي تواند يك سوم نياز برق كشور را تامين كند.
محمود اوكاتي با بيان اينكه در اين منطقه باد مداوم سرعت لازم را براي به حركت در آوردن توربين هاي بادي دارد، گفت: بر اساس تحقيق هاي علمي، سيستان يكي از مناسب ترين مكان هاي كشور براي سرمايه گذاري در نيروگاه هاي بادي است و در صورت ايجاد نيروگاه مي تواند تامين كننده يك سوم نياز 60 هزار مگاواتي برق كشور باشد.
وي افزود: باد سيستان ثروت پنهاني است كه به خاطر سرمايه گذاري نكردن و تبديل شدن به توفان هاي شني، امروزه زندگي مردم منطقه را تهديد مي كند در صورتي كه مي توان با سرمايه گذاري لازم، اين انرژي را مهار و تبديل به درآمد قابل توجهي براي كشور و منطقه كرد.
وي اظهار داشت: 20 هزار مگاوات برق، تنها ظرفيت باد سيستان است و اگر در كنار آن سرمايه گذاري لازم براي تبديل انرژي خورشيد به برق نيز انجام شود، توان منطقه در تامين برق مي تواند رقم بسيار بالاتري باشد و امكان صادرات مازاد انرژي هم به وجود آيد.
****سيستان و بلوچستان ظرفيت تبديل شدن به هاب انرژي منطقه را دارد
مدير عامل برق منطقه اي سيستان و بلوچستان گفت: اين استان با داشتن ظرفيت هاي فراوان در انرژي باد و ساير انرژي هاي تجديد پذير مي تواند هاب انرژي منطقه شود.
محبعلي قزاق جاهد اظهار داشت: سيستان و بلوچستان به عنوان پهناورترين استان كشور با برخورداري از انواع انرژي هاي نو و تجديد پذير مانند انرژي بادي و خورشيدي و غيره به گنجينه اي با ارزش تبديل شده كه سرمايه گذاران مي توانند با برخورداري از مزيت هاي فراوان اين نوع انرژي زمينه را براي توليد برق فراهم كنند.
وي ادامه داد: با توجه به نياز هزاران مگاواتي انرژي الكتريكي دو كشور افغانستان و پاكستان، استان سيستان و بلوچستان مي تواند با داشتن ظرفيت هاي فراوان در انرژي نو به ويژه انرژي باد تامين كننده نياز اين دو كشور به انرژي باشد.
وي تصريح كرد: از آنجايي كه انرژي الكتريكي نه تنها زيرساخت مورد نياز توسعه بلكه زير ساخت اصلي خدمات، رفاه و بهداشت عمومي محسوب مي شود، صادرات آن به كشورهاي همسايه مي تواند امنيت و نفوذ پايدار ايران را در منطقه به دنبال داشته باشد.
مدير عامل برق منطقه اي سيستان و بلوچستان اظهار داشت: هم اينك توليد نيروي برق سيستان و بلوچستان توسط 64 واحد نيروگاههاي بخار ايرانشهر، گازي زاهدان، گازي كنارك، سيكل تركيبي چابهار، سيكل تركيبي بمپور و مولدهاي ديزل با ظرفيت نامي هزار و 458 مگاوات و توان توليد هزار و 177 مگاوات انجام مي شود.
وي با بيان اينكه سيستان و بلوچستان كلكسيوني از انرژي هاي لايزال و خدادادي تجديد شونده است گفت: كريدورهاي بادي استان شامل كريدور بادهاي پر قدرت سيستان، كريدر بادهاي تفتان -سراوان و كريدر بادهاي بزمان - دلگان است.
وي تاكيد كرد: يكي از مهمترين كريدورهاي باد كشور كريدور باد سيستان است كه داراي قدرت 98 درصدي به نسبت رنكينگ جهاني است به ويژه بادهاي منطقه ميل نادر شهرستان زابل پتانسيل منحصر به فردي براي توليد برق دارد.
وي افزود: بادهاي مداوم و پرقدرت، ثابت بودن جهت وزش باد، نزديكي به شبكه سراسري انتقال برق كشور، وجود جاده دسترسي به منطقه، زمين هاي بدون معارض و قابل واگذاري، زمين هاي صاف با زبري زير سه درصد، همجواري با كشورهاي متقاضي برق، زمين هاي وسيع با قابليت احداث بيش از 10 هزار مگاوات نيروگاه و وزش تقريبا پيوسته باد در نيمي از فصل بهار و كل فصل تابستان يعني فصول پر مصرف برق از مهمترين ويژگي هاي مهم منطقه ميل نادر است.
وي افزود: ويژگي هاي منحصر به فرد منطقه ميل نادر در سيستان توجه سرمايه گذاران زيادي را به خود جلب كرده به طوري كه تاكنون براي احداث بيش از چهار هزار مگاوات نيروگاه بادي توسط سانا موافقت اصولي صادر شده است اما دريغ از احداث يك كيلو وات نيروگاه.
مدير عامل برق منطقه اي سيستان و بلوچستان با اشاره به مزاياي استفاده از نيروگاههاي بادي گفت: درصورت استفاده از اين نيروگاهها با ظرفيت 250 مگاوات مي توان همان انرژي كه نيروگاههاي ديگر توليد مي كنند را به شبكه برق ترزيق كرد و همچنين ضمن صرفه جويي در سوخت مي توان راندمان نيروگاهها را نيز افزايش داد.
وي با اشاره به قابليت هاي زير ساخت شبكه انتقال سيستان و بلوچستان اظهار داشت: زير ساخت شبكه انتقال استان براي تزريق مقدار قابل توجه انرژي توليدي در مزارع بادي ميل نادر به شبكه سراسري و نيز صادرات انرژي به كشورهاي افغانستان و پاكستان و مصرف در محل آماده است.
وي خاطر نشان كرد: هم اينك با هدف تامين انرژي الكتريكي مورد نياز سيستان و بلوچستان و صادرات به كشورهاي افغانستان و پاكستان احداث نيروگاههاي سيكل تركيبي با ظرفيت دو هزار و 704 مگاوات توسط وزات نيرو و بخش خصوصي در دستور كار قرار دارد.
***** سيستان و بلوچستان رتبه نخست انرژي بادي جهان را داراست
رئيس هيات مديره انجمن انرژي بادي ايران گفت: سيستان و بلوچستان به عنوان سرزمين بادها از نظر اين انرژي ارزشمند رتبه نخست جهان را دارد.
سيد هاشم اورعي اظهار داشت: با بررسي هاي صورت گرفته منطقه سيستان به ويژه ميل نادر از نظر سرعت باد، تغييرات جهت باد و يك نواختي منطقه از اين نظر در شرايط مطلوبي قرار دارد.
وي تاكيد كرد: سيستان و بلوچستان يك منطقه ايده ال براي اجراي طرح هاي خورشيدي و بادي در سطح بسيار گسترده با هدف تامين انرژي الكترونيكي كل كشور و صادرات به كشورهاي افغانستان و پاكستان است.
وي افزود: سرمايه گذاران اين بخش با در نظر گرفتن قيمت انرژي هاي الكترونيكي مي توانند طرح هاي سود آوري در منطقه سيستان به ويژه ميل نادر اجرا كنند.
رئيس هيات مديره انجمن انرژي بادي ايران گفت: وزارت نيرو براي جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي در بخش انرژي هاي بادي تمهيدات خاصي را در نظر گرفته كه مي تواند به رونق اين بخش كمك قابل توجه اي كند.
وي خاطر نشان كرد: انجمن انرژي بادي ايران با توجه به ظرفيت هاي فراوان سيستان و بلوچستان، سوق دادن سرمايه گذاران به اين استان را در اولويت كاري خود قرار داده است.
همكاري سرمايه گذاران آلمان و اسپانيا در زمينه انرژي نو نويد آينده روشن در منطقه
مديرعامل شركت صنايع فلزي هامون سازه گفت: ساخت مزارع توليد انرژي بادي با مشاركت سرمايه گذاران آلمان و اسپانيا از اوايل سال آينده در سيستان و بلوچستان آغاز مي شود.
غلامرضا قاسمي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين مزارع با ظرفيت 150 مگاوات برق در شهرستان هاي زاهدان، زابل و چابهار ساخته مي شود.
وي ادامه داد: با راه اندازي مزارع توليد انرژي بادي سيستان و بلوچستان در آينده نزديك برق توليدي اين مزارع به كشورهاي هدف شامل پاكستان، افغانستان و عمان صادر مي شود.
انتهای پیام/ ایرنا
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب: 422716
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *