۰

تفتان سربلند در غربت و بی توجهی به سر می‌برد

منطقه خاش و سیستان و بلوچستان را با تفتان سربلند می شناسیم، وجود قله آتشفشانی 4050 متری و نیمه فعال تفتان "بام شرق ایران" به این منطقه ابهت بخشیده و به آن اعتبار داده است.
تفتان
تفتان
به گزارش چهاربهاران، تفتان بعنوان گنجینه ای غریب در سایه بی مهری و بی توجهی ها در غربت و مهجوریت به سر می برد.
تفتان که در کویری خشک و تفتیده سر بر آورده تا نعمتی بزرگ برای ما باشد تنها یک کوه نیست بلکه تاریخی کهن از ایران است.
تاریخ و تمدنی کوچک از مردمانی است که سرگذشت و خاطرات خود را در سنگ نگاره ها و سنگ نوشته ها و غیره به زیبایی ثبت و برای نسلهای آینده به ارث گذاشتند.
اما متاسفانه این آثار با ارزش در حال نابودی می باشد و تاکنون کمتر باستان شناسی به خود زحمت کاوش در تفتان و آثار باستانی آن را داده است.
تفتان شاهکاری از خالق هستی و تابلویی نفیس از طراوت و شکوه و زیبایی است که تا به آن سفر نکنی و خود شاهد این زیبائیها نباشی توضیح و توصیف آن شاید چندان سودمند نباشد.
تفتان که بخاطر خروج گاز و بخار گوگرد از قله شاید به این نام خوانده می شود و به زبان محلی تپتان و دپتان هم گفته می شود گویی موجودی زنده است و نفس می کشد .
تفتان در واقع از سه قله به هم چسپیده تشکیل شده (نرکوه، ماده کوه و چهل تن) که مرتفع ترین آنها چهلتن است که آثار موجود بر روی آن نشان می دهد که در گذشته های دور محل عبادت و زیارتگاه بوده.
تفتان برای دوستدارانش با جوشش آب گرم شفا برای خسته دلان و افسردگان زندگی ماشینی سلامتی و صفاست و برای ساکنان دامنه هایش به هر سمت با چشمه ساران و رودخانه های خروشان در زمستان و همیشه جاری در همه فصول خوان نعمتی بزرگ است.
تفتان روزگاری محل زندگی حیات وحش متنوع و گوناگون بوده که متاسفانه دست بی رحم بشر این زیبایی را تقریبا از تفتان گرفته و شاید صدای کبک و بعضی از پرندگان هنوز به گوش برسد ولی دیگر از گله های بزرگ قوچ و کل خبری نیست .
تفتان که مظهر پاکی و زیبایی بود امروز بدست همین بشر نا آگاه به محیط زیست با رها کردن زباله های تجدید ناپذیر در مسیر صعود هر دوستدار طبیعت را دلگیر می کند.
مسیر صعود به تفتان گر چه برای انسان ماشینی و کم تحرک شاید سخت و خسته کننده باشد ولی هر روز انسانهایی از جای جای ایران در این مسیر برای رسیدن به قله در حال حرکت اند و با دیدن این طبیعت زیبا و بکر خستگی و کوفتگی را از یاد می برند و احساس غرور و سر زندگی می کنند.
اخیرا ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ورزش و جوانان، هلال احمر و محیط زیست به همراه هیئت های کوهنوردی استانها در یک اقدام ابتکاری و ستودنی تصمیم به برگزاری همایشی وسیع نمودند که مهمانانی از ده کشور جهان برای صعود به تفتان حضور داشتند.
باید متذکر شویم امکانات و تجیزات خدماتی در تفتان برای انجام همایش های بزرگ مناسب نیست و برنامه های دولت و اداره ورزش و جوانان در این موضوع به خوبی عملیاتی نشده است.
سالهاست که پناهگاه تفتان بخشی ساخته شده و بخشی در حال ساخت و احداث است که بخاطر مشکلات هنوز به اتمام نرسیده که این موضوع در فصول مختلف سال و دارای شرایط جوی نا مناسب صعود برای گردشگران و کوهنوردان سخت خواهد بود لذا باید تمهیدات لازم برای رفاه گردشگران و کوهنوردان اندیشیده شود تا صعودی موفق و بدون خطر داشته باشند و با خاطری خوش از تفتان به کشور شان باز گردند.
کریم بخش کردی تمندانی از بومی های منطقه می گوید من شاید سالی چند بار به تفتان می روم و از آن خاطرات فراوان دارم آخرین بار در شهریور 94 بود و زشت ترین صحنه ای که دیدم شکسته شدن شیشه های دو جداره ساختمان جدید بود که واقعا با زحمت و هزینه زیاد برده شده بودند و دیدن چنین مناظری هر بیننده ای را با انسان بودن بعضی انسان نما ها دچار تردید می کند.
سرویسهای اندک بهداشتی وضعی نامناسب دارند، آب لوله کشی شیرین قطع هستند و مشکلات فراوان دیگر که امید است قبل از صعود مهمانان و گردشگران در حد امکان بررسی و رفع شوند.
وی به کوهنوردان و گردشگران توصیه کرد:برای انجام صعودی موفق و در سلامت کامل امکانات و تجهیزات انفرادی کامل را همراه خود داشته باشند.
ملک مسعود ریگی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاش معتقد است:تفتان گنج نهفته ای هست که از ظرفیت های آن به خوبی بهره گرفته نشده است.
وی اظهار داشت:قله آتشفشانی و نیمه فعال تفتان که عنوان بام شرق ایران را به یدک می کشد در مهجوریت و غربت به سر می برد.
این مسئول ادامه داد:اخیرا به همت دهیاران استراحت گاهها و آلاچیق هایی در مسیرهای منتهی به روستاها ایجاد شده است و مسیر دسترسی به دشت دقال نیز بازگشایی و آسفالت گردیده، اما انتظار این است که دولت در کنار بخش خصوصی برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری در تفتان جدی تر پای کار بیایند.
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 422548
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *