۰
رئیس مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند در گفت و گو با چهاربهاران:

مکران از طرف جامعه جهانی و یونسکو یکی از مناطق سونامی خیز اقیانوس هند است

رئیس مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند گفت: سواحل مکران از طرف جامعه جهانی و یونسکو یکی از مناطق سونامی خیز اقیانوس هند است.
رئیس مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند
رئیس مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند
ناصر حاجی زاده ذاکر در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران در نشست تخصصی سونامی مکران که به مناسبت هفتادمین سالگرد رخداد آن در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی شهرستان چابهار برگزار شد، اظهار کرد: سونامی از جمله بلایای طبیعی است که مناطقی از سواحل ایران را تهدید می‌کند.
وی افزود: اکنون در بسیاری از کشورهای منطقه اقیانوس هند این نشست به‌طور همزمان برگزار می‌شود و این نشست به توصیه یونسکو انجام شد.
 با اشاره به اینکه منطقه مکران یکی از مناطق سونامی خیز اقیانوس هند است اظهار کرد: از طرف جامعه جهانی ویونسکو منطقه مکران یکی از مناطق سونامی خیز اقیانوس هند است و بنابراین در این منطقه مسئله سیستم اعلام خطر سونامی، برای کاهش ریسک و شناسایی خطرات راهکارهای مقابله با آن مسئله بسیار مهم است.
دانشیار وعضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: تاکنون سونامی‌های زیادی در دنیا رخ داده اما بیش‌ترین تلفات مربوط به اقیانوس هند بوده است.
وی از جمله اقدامات موثر در این کار را تأسیس مرکز ملی پیش‌بینی و مخاطرات دریایی، شبیه‌سازی عددی سونامی مکران و جمع‌آوری اسناد تاریخی مربوط به سونامی مکران در اقیانوس هند، پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در این زمینه عنوان کرد.
گفتنیست، سونامی مکران در سال 1324 (1945) اتفاق افتاد و درپی آن زمین لرزه‌ای به بزرگی 8.1 ریشتر در نتیجه گسیختگی و رانش گسل مکران در بخشی از شرق منطقه رخ داد که امروزه بخشی از سواحل پاکستان محسوب می‌شود.
انتهای پیام/
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 422283
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *