۰
گزارشی از شایعه تا واقعیت حادثه بیمارستان امام علی(ع) چابهار؛

شایعه پراکنی شبکه های اجتماعی از حمله داعش تا سربریدن نوزاد در چابهار!؟/ مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند

شایعات حمله داعش تا سربریدن نوزاد در چابهار همه روزه در شبکه های اجتماعی توسط افراد مغرض و فرصت طلب پخش می شود و آرامش و آسایش را از مردم جامعه سلب کرده اند.
بیمارستان امام علی (ع) چابهار
بیمارستان امام علی (ع) چابهار
 به گزارش چهاربهاران، نشر شایعات و دروغ های آنلاین قدمتی به اندازه خود اینترنت دارد. در فضای شبکه های اجتماعی روزانه هزاران شایعه و دروغ پخش می شود که شما با عضویت در یک شبکه اجتماعی می توانید به دنیای بیکرانی از روابط گروهی و فردی پیوند بخورید و مطالب بسیاری را دریافت کنید اما چه کسی می تواند به شما تضمین دهد که این اطلاعات صحیح و یا موثق است؟
سواد رسانه ای به عنوان طرح و سوادی جدید در رسانه مطرح می شود و میزان ارتباط سواد رسانه ای با میزان برخورد و رفتار مخاطبان فضای مجازی هر کشوری سنجیده خواهد شد.
 گسترش ظریف نفوذ استفاده کاربران ایرانی از  شبکه های اجتماعی پیامد و آسیبهای  اجتماعی بسیار زیادی را به  دنبال خواند داشت و طبق آمارهای موجود میزان سواد اجتماعی نسبت میزان دسترسی جوانان به شبکه های اجتماعی در جامعه ایرانی بسیار پائین است.
اما بیشتر این شایعات مربوط به حوزه سلامت و بهداشت می شود که خواب و آسایش شبانه را از چشمان بسیاری از افراد جامعه که در این شبکه های اجتماعی عضو هستند می ربایند و باعث تنش، یاس و ناامیدی در جامعه می شوند، این تنشها گاهاً هزینه های بسیار گزافی برای افراد دارد چرا که باعث تخریب و توهین به فرد یا اقشاری از جامعه می شود و بعضاً دیگر راهی برای جبران برخی از این اتفاقات نیست و به راحتی با آبروی افراد بازی می شود.
* هنجار شکنی شبکه های اجتماعی در شایعه پراکنی ناشی از فقر رسانه ای است
کارشناس ارشد علوم اجتماعی در خصوص معضل شایعه پراکنی در گفت و گو با خبرنگار ما ضعف تحلیل کاربران ایرانی را عامل مهمی در شایعه پراکنی عنوان کرد و گفت: فقر رسانه ای موجود بین جوانان کاربر ایرانی موجب عدم درک  کاربران از کارکردهای  مختلف شبکه های اجتماعی در حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی شده است و در واقع صرفا برای پر کردن اوقات فراغت و سرگرمی از آن استفاده می کند و تحلیلی درست برای نحوه برخورد با خبر و محتواهای موجود در شبکه های اجتماعی ندارد وبدون تحلیل این موضوعات را با دیگران به اشتراک می گذارد.
حامد وقیعی ضعف این نوع گرایش در کاربران ایرانی را عدم آموزش صحیح در دانشگاه و مدارس توسط دولت دانست و اظهار کرد: سیستم آموزش و پرورش در مدرسه و دانشگاه آموزش های لازم را ندیده است.
اما طی چند روز گذشته در خصوص خبری مبنی بر اینکه «بچه در حین زایمان و کشمکش جان می بازد و کارکنان بیمارستان چابهار که می بینند کاری از دستشان برنمی آید سر بچه را جلوی چشم مادر با تیغ بریده تا بتوانند بدن بچه را از شکم مادر بیرون آورند» فضای شبکه های اجتماعی را پر کرده و باعث سلب آرامش و آسایش شهروندان شده و همچنین توهین و تخریب قشر پزشک را در پی داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی چهاربهاران به منظور جلوگیری از گسترش این شایعه در شبکه های اجتماعی، به بررسی این موضوع از شایعه تا واقعیت پرداخته است.
* شایعه
در ماجرایی که چند روز گذشته رخ داده بود زنی با هویت”خیرنساء جدگال” که برای نخستین بار در حال مادرشدن بود پس از مرگ فرزندش جان خود را از دست داد و در خصوص این ماجرا در شبکه های اجتماعی اینگونه شایعه شده که در ابتدا تیم پزشکی تشخیص دادند که این مادر به صورت طبیعی زایمان را انجام دهد ولی در حین زایمان نوزاد که جثه بزرگی داشت و زن نمی توانست آن را به دنیا بیاورد دچار خفگی شده و در نهایت جان خود را از دست داده اما شایعه دیگری در این خصوص مطرح است که گفته می شود تیم پزشکی تصمیم به بریدن سر نوزاد گرفتند تا بتوانند آن را خارج کنند و مادر را به اتاق عمل جهت سزارین بردند ولی مادر به علت خونریزی شدید به کما رفته و جان خود را از دست داده است.
* واقعیت
اما واقعیت مسئله ی دیگری را می گوید و مهر تاییدی بر کذب بودن این شایعه می زند.
یک منبع آگاه از بیمارستان امام علی(ع) چابهار در این خصوص به خبرنگار ما گفت: مادر این فرزند تبعه بیگانه بوده و با زبان پاکستانی با پرسنل بیمارستان صحبت کرده که حتی پرسنل بومی منطقه هم نتوانسته اند معنای صحبت آن را بدانند.
وی که نخواست نامش فاش شود، افزود: این فرد از قبل تحت نظارت سیستم این بیمارستان نبوده ولی با این شرایط برای حفظ جان این مادر تمام پرسنل این بیمارستان تلاش کردند.
وی گفت: قبل از آوردن این زن به بیمارستان به وی دارو داده بودند اما خانواده زن اسم دارو را نگفته و منکر خوراندن هر نوع داروی به زن شدند.
وی خاطر نشان کرد: این زن دیابت داشته و فرزند آن اصلاً زنده نبوده و ستون فقرات و گردن بچه تشکیل نشده بوده و فقط پوست او تشکیل شده بود.
این منبع آگاه با اشاره به شایعاتی که در این خصوص در فضای مجازی پخش شده بود، تاکید کرد: واقعا تعجب برانگیز است که چه کسی با چه سوادی همچین پیام های را در شبکه های اجتماعی منتشر می کند در صورتی که نمی داند مادری که به اتاق عمل منتقل می شود سطح هوشیاری ندارد که ببیند جلوی چشمش سر فرزندش را با تیغ می برند.
وی اظهار کرد: وزن نوزاد ۴ کیلو و ۶۰۰ گرم بوده که از نظر پزشکی زنده بودن این نوزاد اصلا امکان ندارد و مشکلات ژنیتیکی خواهد داشت.
* مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند
رییس بیمارستان امام علی(ع) چابهار در این خصوص به خبرنگار ما گفت: اینگونه شایعات باعث می شود که مردم از نظام سلامت ناامید شوند و برای درمان به طبیب سنتی مراجعه کنند و برای آنها مشکلات و معضلات بسیار زیادی را به وجود می آورد و حتی در مواقعی باعث مرگ آنان می شود.
سعید آتون تاکید کرد: مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند بلکه از طریق رسانه‌های معتبر جویای احوال و اوضاع باشند و باید عقلایی به این گونه از مسائل نگاه کنند.
وی خاطر نشان کرد: چنین شایعاتی باعث می شود تا پزشکان و هم شهروندان نسبت به یکدیگر بی اعتماد شوند و در مواقعی نیز صدمات و آسیب های جبران ناپذیری به افراد جامعه وارد می شود.
 وی با بیان اینکه تمامی پزشکان چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی مشکلاتی را فراروی خود حس و لمس می‌کنند، اذعان کرد: این دسته از افراد بجای اینکه به دنبال پخش شایعات و دامن زدن به مسائل پوچ و بی ارزش باشند بیایند در رکاب نظام سلامت گام بردارند و به یاری بهداشت و درمان بشتابند.
وی اظهار کرد: از افرادی که این شایعه را در شبکه های اجتماعی پخش کرده اند شکایت شده و این موضوع به صورت جدی در دست پیگیری است.
به گزارش چهاربهاران، پیامی که در چند روز اخیر در شبکه های اجتماعی دست به دست شده است نمونه ای از ماجراها و تخریب های است که علیه افراد حقوقی و حقیقی در فضاهای مجازی دست به دست می شود و نوع و نحوه نگارش این پیام ها به گونه ایست که خواننده را تحت تاثیر قرار می دهد ولی اطلاعات مندرج در آن از واقعیت فاصله دارد.
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۲
کد مطلب: 422239
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *