۴

حلقه مفقود در آموزش چابهار چیست؟/ تغییر مدیریت؛ راه حل یا ابزار بومی سازی

سالهاست که شهرستان چابهار با معضل بسیار جدی آموزش و تربیت نیروهای متخصص روبرو است و این مشکل این روزها با حضور سرمایه گذاران و ورود صنایع سبک و سنگین به شهرستان آشکارتر شده است.
حلقه مفقود در آموزش چابهار چیست؟/ تغییر مدیریت؛ راه حل یا ابزار بومی سازی
به گزارش چهاربهاران، برخی بر این باورند که عدم وجود زیر ساخت های لازم در مدارس شهرستان چابهار باعث شده تا دانش آموزان میل و رغبت کافی برای حضور و فراگیری علم را نداشته باشند و در همان مراحل اول تحصیل از گردونه یادگیری خارج شوند.
جالب توجه است که بدانید شاخص فضای آموزشی در شهرستان چابهار به ازای هر دانش آموز 48 سانتی متر است که این عدد در شهرستان زهک به 6.5 متر میرسد.

عدم وجود فضای استاندارد آموزشی مناسب، نبود امکانات کافی در مدارس و حتی نبود نیازهای اولیه در مدارس چابهار شاید یکی از دلایل عفت تحصیلی بسیار بالا در این شهرستان است.

مورد دیگری که در کاهش روند پیشرفت تحصیلی در چابهار تاثیر گزار است سطح پایین علمی معلمین برخی مدارس است که با نیازهای امروز دانش آموزان همخوانی ندارد و صرفا به صورت اسمی برخی معلمان حضور دارند؛ البته این به معنای عدم  حضور معلمان با سطح علمی بالا و دانش زیاد در شهرستان چابهار نیست.

از عوامل دیگری که به گفته بسیاری از کارشناسام نقش کلیدی در رشد و پیشرفت آموزشی دارند خانواده است.
این مقدمه را باید عنوان داشت که سه عامل مهم یعنی دانش آموز، معلم و خانواده دانش آموز در پیشرفت و تربیت نیروی متخصص نقش بسیار مهمی دارند.

خانواده ها به عنوان نخستین اجتماع باید نسبت به مغوله یادگیری حساس و با شیوه های متناسب فرزندان را تشویق به فراگیری کنند.

نکته قابل توجه اینست که خانواده های محترم رشته های تحصیلی در دبیرستان صرفا ریاضی و فیزیک و انسانی نیست؛ فردای چابهار نیاز مبرم به نیروهای زبده و ماهر و از همه مهمتر فنی دارد و دیگر رشته های عمومی جایگاه خاصی در توسعه این شهر صنعتی نخواهند داشت.

این را هم باید اضافه کرد که توجه به علاقمندی دانش آموز نقش بسیار به سزایی در شکوفایی استعداد آن دارد و شاید کمترین چیزی که امروز خانواده ها بدان توجه دارند علاقه و میل و رغبت فرزندان است و مهمترین چیز برای خانواده ها تربیت دکتر و مهندس است!!!!

اما زمزه هایی که این روزها از برخی منابع رسمی و افراد شنیده میشود انداختن بار تمام غفلت های گذشته و حال به گردن مدیران آموزش و پرورش است.

سیدهومن حسینی
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 450224
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *