۱
گزارش چهاربهاران از تأخیر ازدواج در جوانان؛

اقتصاد یا فرهنگ؛ حلقه مفقوده ازدواج کدام است؟

نگرانی از بالا رفتن سن ازدواج و موانع پیش رو، مسائل اقتصادی یا فرهنگی جامعه، کاهش نرخ باروری در سالهای اخیر از موضوعات اجتماعی مورد بحث در سالهای اخیر بوده است.
اقتصاد یا فرهنگ؛ حلقه مفقوده ازدواج کدام است؟
به گزارش چهاربهاران، از دیر باز ازدواج به عنوان یک امر مقدس و مبارک در فرهنگ ایرانی و اسلامی بشمار می آید و دیدن ازدواج فرزندان آرزوی هر پدر و مادری است. واین واژه مبارک یکی از دغدغه های اصلی جوانان بشمار می آید. نگرانی از بالا رفتن سن ازدواج و موانع پیش رو و کاهش نرخ باروری در سالهای اخیر از موضوعات اجتماعی مورد بحث در سالهای اخیر بوده است.
البته در سالهای اخیر دولتهای دوره های مختلف با سیاستهای مختلف سعی در حل مشکلات جوانان بخصوص تهیه ایجاد شغل کرده اند ودر کنار مشکلات اقتصادی، به عقیده صاحب نظران تهیه مسکن، تهیه وسایل زندگی، مهریه سنگین، بیکاری، رفاه زدگی برخی از جوانان و فقر خانوادگی، از مهمترین دلایل اقتصادی موثر در تأخیر ازدواج جوانان است.
تاخیر در ازدواج را بایستی از نگاه علمی و در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی دید چرا که اگرمسائل و پدیده‌هاي اجتماعی به صورت علمي‌ و کارشناسی دیده نشود، نتیجه ای در بر نخواهد داشت بازخورد کار نبود شغل مناسب از دلایل اصلی عدم تمایل جوانان به ازدواج مانع اصلی محسوب می شود، بیکاری جوانان علی رغم داشتن تحصیلات دانشگاهی و هزینه های بسیار زیاد ازدواج جرات نزدیک شدن به واژه ازدواج را در اذهانشان سلب می کند و نتیجه آن تن ندادن طرفین برای ازدواج است.
براساس آمار میانگین سن شروع زندگی مشترک ۳۴ سال و میانگین فرزند آوری ۳۸ سال است؛ کارشناس ارشد علوم اجتماعی گفت: از این روباید این فرهنگ را در جامعه جاری کنیم که دیر ازدواج کردن کلاس ندارد چرا که این تهاجم فرهنگی است.
حالا باید پرسید چه عواملی باعث شده که امروزه جامعه مسلمان ایرانی در تشکیل خانواده تأخیر می کنند و سن ازدواج متأسفانه روز به روز در کشورمان لا اقل برای پسر ها بالاتر می رود؟
در پاسخی کلی به این سؤال می توان گفت: اگر ملاک ها و معیار های ازدواج صحیح باشند می توان در سنی مناسب و به موقع خانواده تشکیل داد و به رشد معنوی و مادی در کنار همسر خود رسید.
قصد ندارم مشکلات اقتصادی را به کل منکر شوم اما اگر خانواده ها فرزندانشان را در فضایی خالی از چشم و هم چشمی و به دور از تجملگرایی پرورش دهند آن ها نیز نسل بعد از خود را با الگوبرداری از والدینشان چنین تربیت خواهند کرد و مشکلاتی از این دست که در حال حاضر گریبانگیر جوانان شده به وجود نخواهند آمد.
بزرگزاده مشکل اساسی در امر ازدواج را عدم آموزش عنوان کرد و گفت: امروز در جامعه امر ازدواج با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم مشکل اصلی ما نبود آموزش های به موقع در سیستم آموزشی ما است.
صاحب نظران معتقدند با تقویت مشاوره های پیش از ازدواج و فرهنگ سازی در میان جوانان که لازمه ازدواجی موفق است و تبیین این موضوع که باید با نگاهی واقع بینانه و به دور از هیجانات کاذب، تصمیمی بزرگ برای یک زندگی طولانی مدت وماندگار اتخاذ شود، دوام و قوام زندگی مشترک تضمین خواهد شد.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 450078
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *