۰
وقتی غفلت مسئولین مردم روستاهای سواحل مکران را به حاشیه می برد؛

ایجاد سکونت های غیررسمی حاشیه شهر عدم توازن در توسعه بندر چابهار/ تامین امکانات زیرساختی مرادآباد در دستور کار دولت است

افزایش جمعیت و عدم تمرکز در یکجا نشینی مردم و ایجاد سکونت گاه های غیر رسمی در حاشیه شهر بندر چابهار منجر به مشکلات زیادی برای مردم منطقه ایجاد کرده است.
ایجاد سکونت های غیررسمی حاشیه شهر عدم توازن در توسعه بندر چابهار/ تامین امکانات زیرساختی مرادآباد در دستور کار دولت است
به گزارش چهاربهاران، بندر چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل موقعیت استراتژیک منطقه ای خود و داشتن ظرفیت های بی نظیر آن شامل دریای سواحل مکران که اتصال به اقیانوس هند، خلیج فارس و آب های آزاد بین المللی، وجود یک منطقه آزاد تجاری و صنعتی با معافیت از تحریم می باشد.
 
 این بندر دارای مرز وسیع زمینی و دریایی با 2 کشور مهم جنوب آسیای میانه که قابلیت اتصال به سایر کشورها را دارد و منبع عظیم محصولات شیلاتی و آبزی پروری، معدنی و پتروشیمی، آن را به تنها بندر اقیانوسی ایران که یک نقطه طلایی محسوب می شود تبدیل کرده است.
 
 اما این ویژگی های خاص و منحصر به فرد آن باعث شده تا قدرت های مهم اقتصادی و گردشگری منطقه و دنیا شامل چین، هند، عمان، پاکستان و افغانستان برای سرمایه گذاری بندر چابهار را انتخاب کنند و این مسئله باعث توسعه جنوب استان و منطقه خواهد شد.
 
 توسعه سواحل مکران که یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است اما باید همراه با تامین زیرساخت های عمرانی و آبادانی برای مردم منطقه باشد تا محرومیت ها و مشکلات آنها رفع شود و در کنار پیشرفت اقتصادی و تجاری، شاهد تحول در زندگی مردم باشیم.
 
 افزایش جمعیت و عدم تمرکز در یکجا نشینی مردم و ایجاد سکونت گاه های غیر رسمی در حاشیه شهر بندر چابهار منجر به مشکلات زیادی برای مردم منطقه ایجاد کرده تا نتوانند همگام با پیشرفت های منطقه گام بردارند به گونه ای که شاهد مناطقی هستیم که زیرساخت لازم برای داشتن شرایط مطلوب زندگی مردم نیست.
 
هر چند مسئولین مربوطه در حال تلاش هستند تا بتوانند مشکلات مردم را حل کنند، اما افزایش جمعیت و عدم هماهنگی در ایجاد سکونت گاه غیر رسمی با توسعه بندر چابهار و منطقه نامتوازن است و این مسئله به جای پیشرفت باعث به وجود آمدن چالش می شود.
 
منطقه کپر نشین مرادآباد فاقد امکانات آب و برق مناسب، محله و معابر اصلی و فرعی هستند

حمزه امیریان، مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: مرادآباد چابهار یک سکونت غیررسمی در حاشیه شهر با جمعیت هفت هزار و ۲۳۴ نفر در قالب هزار و ۲۳۰ خانوار بوده است که بدون هماهنگی مردم با مسئولین به مرور زمان با کپرنشینی ایجاد و گسترش پیدا کرده است به گونه ای اهالی این منطقه هیچ توجهی برای داشتن امکانات و حل مشکلات خود نداشتند.
 
وی افزود: در حال حاضر مردم این منطقه کپر نشین و فاقد امکانات آب و برق مناسب، محله و معابر اصلی و فرعی هستند که هم تردد آنها را دچار چالش کرده و هم برای انجام اقدامات عمرانی مشکل ساز شده است.
 
 این مقام مسئول تصریح کرد: پروژه های عمرانی شامل تعریض، پیاده روسازی، زیرسازی و آسفالت معابر و آبرسانی، برق رسانی و طراحی و اجرای کاربری های عمومی است و در محدوده ۵۲ هکتاری محله مرادآباد اجرا خواهد شد.

چابهار بیشترین جمعیت حاشیه‌نشینی را دارد

وی با اشاره به اینکه میزان جمعیت، چابهار بیشترین جمعیت حاشیه‌نشینی را دارد ادامه داد: سازمان بسیج مستضعفین، شرکت توزیع نیروی برق و شرکت آب و فاضلاب استان در اجرای پروژه ساماندهی سکونتگاه غیر رسمی شهر چابهار مشارکت خواهند داشت.
 
امیریان اذعان کرد: هزینه اجرای این پروژه به ارزش هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان و دستگاه‌های اجرایی مذکور تامین خواهد شد.
 
وی گفت: در این منطقه هر آنچه که زاغه و کپر به صورت غیر مجاز ساخته و وجود دارد، به دلیل نیاز مردم به داشتن مسکن و سرپناه مناسب، طبق دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی مقرر شد که برای نخستین بار مراحل ساخت، یکهزار واحد مسکونی برای اهالی مرادآباد غربی برنامه ریزی و احداث می شود.
 
آغاز عملیات اجرایی هزار واحد مسکونی توسط بسیج مستضعفان

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان یادآور شد: براساس تفاهم نامه منعقد شده فی مابین وزارت راه و شهرسازی و سازمان بسیج مستضعفین، عملیات اجرایی این واحدهای مسکونی به ارزش 130میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی تامین می شود و این پروژه در سکونتگاه غیررسمی مراد آباد توسط سازمان بسیج آغاز شده است.
 
امیریان خاطرنشان کرد: از زمان آغاز این پروژه در چند مرحله مسئولین استانی و شهرستان چابهار و نمایندگان سازمان بسیج مستضعفین از روند تجهیز کارگاه پروژه احداث مسکن اجتماعی در سکونتگاه غیر رسمی مرادآباد بازدید و تدابیر لازم جهت تشدید حفاظت از اراضی محل اجرای پروژه اتخاذ شد.
 
انتهای پیام/
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 456394
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *