۰

گزارشگر ویژه سازمان ملل: احکام پرونده خاشقچی مشروعیت قانونی و اخلاقی ندارد

اگنس کالامارد در واکنش به حکم دادگاه عربستان برای پرونده روزنامه‌نگار مخالف سعودی آن را رد کرد و نامشروع دانست.
گزارشگر ویژه سازمان ملل: احکام پرونده خاشقچی مشروعیت قانونی و اخلاقی ندارد
به گزارش چهاربهاران به نقل از دیلی صباح، اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در واکنش به حکم پرونده جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی، آن را رد کرد و آزاد بودن مقاماتی که حکم قتل او را داده‌اند را به باد انتقاد گرفت.
او در پیامی توئیتری اعلام کرد: «مقامات سعودی امروز نیز قدمی دیگر در تظاهر به انجام عدالت برداشتند اما حکمشان مشروعیت قانونی و اخلاقی ندارد.»
او همچنین این مسئله که افرادی که حکم قتل خاشقچی را صادر کردند از ابتدا به طور آزادانه گام برداشتند و «محمدبن سلمان، ولیعهد سعودی از هر نوع نظارتی مصون است» را محکوم دانست.
امروز تلویزیون عربستان سعودی اعلام کرد دستگاه قضایی این کشور پرونده کیفری قتل جمال خاشقچی را در هر دو بخش عمومی و خصوصی آن مختومه اعلام کرد.
دادستانی این کشور احکامی را در خصوص هشت محکوم پرونده قتل جمال خاشقچی اعلام کرده و گفته است این احکام نهایی در خصوص این پرونده است.
در واکنش به این مسئله نامزد خاشقچی در پیامی توئیتری حکم دادگاه او را «مضحک» دانست.
او در این پیام نوشت: «حکمی که امروز در عربستان صادر شد عدالت را برای بار دیگر به سخره می‌گیرد. جامعه جهانی این حکم مضحک را نمی‌پذیرد.» 
در خصوص احکام صادره درباره محکومان، بسیاری از محافل حقوق بشری «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و سپس «سعود القحطانی» و «احمد عسیری» دو شخصیت نزدیک به بن سلمان را متهمان ردیف اول می‌دانند، سه فردی که تاکنون در هیچ دادگاهی حاضر نشده‌اند.
چندی پیش روزنامه‌ آمریکایی واشنگتن پست ضمن انتقاد از اقدامات دولت ترامپ در سنگ‌اندازی در پرونده رسیدگی به ترور جمال خاشقچی، نوشت که اسناد این ترور در دولت آینده می‌تواند سیاست خارجی آمریکا در قبال بن‌سلمان را تغییر دهد و بی شک نام او در گزارش آتی کنگره خواهد آمد.
جمال خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست بود که در سال‌های پایانی عمرش در آمریکا سکونت داشت. او در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ به دست یک تیم امنیتی سعودی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی کشته شد.
انتهای پیام/
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۴۱
کد مطلب: 455869
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *