۰

بخشی از دستاوردهای دفاعی ۳۱ مرداد رونمایی می‌شود/ امسال با ماهواره‌برهای سیمرغ و ذوالجناح پرتاب ماهواره داریم

وزیر دفاع از رونمایی بخشی از دستاورد‌های جدید صنعت دفاعی در حوزه موشکی، هوایی، پهپادی و دریایی تا پایان سال خبر داد.
بخشی از دستاوردهای دفاعی ۳۱ مرداد رونمایی می‌شود/ امسال با ماهواره‌برهای سیمرغ و ذوالجناح پرتاب ماهواره داریم
به گزارش چهاربهاران به نقل ار باشگاه خبرنگاران جوان، امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح صبح امروز (یکشنبه، ۲۶ مردادماه) در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن ۳۱ مردادماه روز صنعت دفاعی برگزار شد، گفت: ۲۶ مردادماه سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی را گرامی می‌داریم، همچنین پیشاپیش فرارسیدن هفته دولت را تبریک می‌گویم.
امیر سرتیپ حاتمی در ابتدای این برنامه اظهار کرد: ما با تحولات عمیق و گسترده‌ای در سطح بین‌المللی مواجه هستیم و این تحولات به قدری است که ما را با یک محیط سیال روبه‌رو می‌کند که از آن با نام‌های گوناگون یاد می‌شود.
وزیر دفاع، نقش رسانه‌ها در این شرایط سیال را نقش ویژه‌ای دانست و تصریح کرد: رسانه‌ها در این شرایط سیال نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند، چرا که دشمن تلاش می‌کند بر افکار عمومی تأثیر بگذارد و در این میان رسانه‌ها تلاش می‌کنند ضرر را به جای نفع بنشانند و بر تصمیم‌سازی نخبگان تأثیر بگذارند.
وی افزود: در این سوی میدان هم رسانه‌های خودی تلاش می‌کنند تا با این راهبرد رسانه‌ای دشمن مقابله کنند. در این روشنگری رسانه‌های آزاد و مستقل و رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران نقش مؤثری ایفا می‌کنند. در حادثه‌ای که در لبنان به وقوع پیوست، انتظار مومنانه و انسان دوستان این بود که تلاش کنیم به آنها کمک کنیم، اما دیدیم که دشمن از همین حوادث هم می‌خواست سوءاستفاده کند.
امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه رسانه‌های متعهد جمهوری اسلامی و نیرو‌های مسلح در این فضای سیال به خوبی نقش خود را ایفا کردند، گفت: یکی از موارد بسیار مهم که برای دنیا الگوست، قابلیت دفاع راهبردی است که ما توانستیم با کمترین هزینه آن را ایجاد کنیم. ما هیچ چشم طمعی به منافع و سرزمین کسی نداریم، اما در عین حال رویکردمان بازدارندگی فعال است و هرجا توطئه‌ای علیه ما و یا ملت‌های منطقه که امنیت ما بهم پیوسته است شکل بگیرد، با آن مقابله خواهیم کرد.
وی در تشریح ویژگی‌های صنعت دفاعی با تأکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های ما توان تولید تسلیحات راهبردی است، اظهار کرد: امروز نیاز‌های دفاعی‌مان را بالای ۹۰ درصد و با کیفیت خوب خودمان می‌توانیم تولید کنیم، در حالی که با چشم‌انداز ۱۴۰۴ پنج سال فاصله داریم، توانسته‌ایم به این چشم انداز دست پیدا کنیم و هیچ تهدید و تحریمی نمی‌تواند این توانمندی را از دست ملت ایران خارج کند.
وی افزود: این ظرفیت در خدمت کشور است و در عین حالی که نیاز‌های دفاعی را برطرف می‌کند، در سایر حوزه‌های کشور هم که نیاز باشد، کمک می‌کند و در عین حال مراقب هم هستیم که حریم بخش خصوصی‌مان رعایت شود.
رونمایی از دستاورد‌های جدید صنعت دفاعی
امیر حاتمی در خصوص رونمایی از دستاورد‌های جدید صنعت دفاعی گفت: دستاوردهای صنعت دفاعی فراوان است و در ۳۱ مرداد بخشی از آنها را رونمایی می‌کنیم و تا پایان سال هم با حضور رئیس جمهور دستاوردهایی را در حوزه موشکی، هوایی، پهپادی و دریایی رونمایی خواهیم کرد و اینها را به دفتر ربیس جمهوری معرفی کرده‌ایم تا ببینیم چه چیزی را انتخاب می‌کنند تا رونمایی کنیم.
وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان شریک ما هستند، بیان کرد: خواست قلبی ما این است که آن‌ها خود را در افتخار و منافع این کار‌ها سهیم بدانند و در سال‌های اخیر هم شراکت بسیار خوبی داشتیم. در دستاورد‌های اخیر هرکدام که معرفی شوند، سهم قابل توجهی مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.
امیر سرتیپ حاتمی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتقاء تانک‌های نیرو‌های مسلح اظهار کرد: یکی از توانمندی‌هایی که علم و فناوری برای ما ایجاد می‌کند این است که بتوانیم به خوبی از دستاوردهای آن استفاده کنیم. تانکی را ساخته بودیم به نام تانک کرار که قابل مقایسه با تانک تی ۹۰ بود، ما از فناوری‌هایی که به واسطه ساخت تانک کرار به دست آورده بودیم، بسته‌ای را به نیرو‌های مسلح معرفی کردیم و گفتیم تانک‌های موجود شما را می‌توانیم به استاندارد تانک تی ۹۰ برسانیم. این اقدام ادامه پیدا می‌کند و تانک‌های موجود ما با این کار ارتقاء پیدا می‌کند.
هیچ کشوری از تحریم استقبال نمی‌کند
وزیر دفاع درباره برنامه‌های وزارت دفاع بعد از پایان تحریم تسلیحاتی ایران در مهرماه، گفت: ما با محدودیت‌های بسیاری روبرو بودیم، اما تحریم نبودیم و اگر می‌خواستیم خرید یا فروش تسلیحات داشته باشیم باید از شورای امنیت اجازه می‌گرفتیم و آن‌ها به دروغ می‌گفتند که می‌خواهند تحریم‌ها را تمدید کنند، زیرا تحریمی نبود، اما شاهد بودیم که چه شکستی خوردند و نتوانستند کشور‌ها را با خود همراه کنند.
وی ادامه داد: تحریم برای ما محدودیت ایجاد نکرده و همه این پیشرفت‌ها در شرایط تحریم و محدودیت‌ها به وجود آمده است. ما سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های دنیا برای تامین نیاز‌های تسلیحاتی خود استفاده و در فروش و صادرات تسلیحات بعداز محدودیت‌ها استفاده کنیم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در پاسخ به سوالی درباره تامین تجهیزات مورد نیاز نیرو‌های مرزبانی گفت: ما برای نیرو‌های مرزبانی نیروی انتظامی به طور معمول در هر سال دو مرتبه رونمایی و یا تحویل دهی داریم، یکی از برنامه‌های ما در وزارت دفاع تقویت مرزبانی است و معمولاً در سال‌های اخیر یک برنامه تحویل و در سال ۹۷ یک رشد دو برابری را در این زمینه داشتیم و برای مرزبانی نیروی انتظامی یک خط اعتباری ۴۵۰ میلیارد تومانی اختصاص داده شده که مرزبانی نیروی انتظامی می‌تواند با استفاده از این خط اعتباری محصولات مورد نیاز خود را در طول سال تامین کنند و پس از تامین بودجه، هزینه تجهیزات مورد نیاز به وزارت دفاع پرداخت می‌شود.
امیر سرتیپ حاتمی درباره برنامه وزارت دفاع برای ساخت ماهواره بر‌ها نیز اظهار کرد: برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران برنامه دائم است و تاکنون هم چند مرحله پشت سر گذاشته و چند مرحله هم پیش رو دارد. کشور نیازمند ماهواره‌بر‌هایی با قابلیت حمل محموله‌های سنگین‌تر و بالای ۱۰۰ کیلوگرم است. به همین دلیل هم در مرحله بعدی ساخت ماهواره بر‌هایی برای مدار‌های بالاتری و محموله‌های سنگین‌تری است که برای آن هم ساخت ماهواره‌بر‌های سیمرغ و ذوالجناح را در دستور کار خود داریم.
ماهواره‌بر سیمرغ هنوز در مرحله تحقیقاتی قرار دارد
وی با بیان اینکه ماهواره‌بر سیمرغ هنوز در مرحله تحقیقاتی قرار دارد، گفت: در پرتاب بعدی اگر مشکل جدیدی ایجاد نشود فکر می‌کنم به موفقیت برسیم. ماهواره بر ذوالجناح از نظر شکل و اندازه به ماهواره بر سیمرغ شباهت دارد. اما از نظر سوخت تفاوت دارد و سوخت جامد است که می‌تواند از پرتابگر سیار پرتاب شود، فکر می‌کنم امسال از هر دوی این ماهواره‌بر‌ها پرتاب داشته باشیم؛ البته پرتاب تحقیقاتی است. ماهواره‌بر قاصد نیروی هوافضای سپاه هم برای محموله‌های کوچکتر که شبیه سفیر البته متفاوت‌تر از سفیر است ان‌شاءالله مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: برای وزن‌های ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم ماهواره‌بر سریر را داریم و البته برای مدار‌های بالاتر یعنی مدار ۳۶ هزار کیلومتر هم ماهواره‌بر سروش ۱ و سروش ۲ و همچنین بلوک‌های انتقال مداری را خواهیم داشت.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به توافقنامه امارات و رژیم صهیونیستی و حضور ناو‌های خارجی در سواحل لبنان و همچنین انتقال فناوری دفاعی به محور مقاومت، تاکید کرد: رژیم صهیونیستی یک رژیم غاصب و کودک‌کش و شَر به تمام معناست، این اقدامی که صورت گرفت خیانت در حق مردم فلسطین و مردم منطقه است و اگر بخواهند پای این رژیم را به منطقه باز کنند ناامنی را ایجاد خواهد کرد که مسئولیت آن به عهده کسانی است که این ناامنی را ایجاد کردند و شر آن دامنشان را خواهد گرفت.
آماده‌ایم نیازمندی‌های تسلیحاتی لبنان را تامین کنیم
امیر حاتمی گفت: مردم عزیز لبنان دوست ما هستند و در دوره مقاومت به آن‌ها کمک کردیم و به همه کسانی که با ظلم اسرائیل مبارزه می‌کنند کمک می‌کنیم؛ با توجه به شرایط خوبی که در تولید سلاح داریم آماده‌ایم نیازمندی‌های تسلیحاتی لبنان را تامین کنیم، اما انتخاب با خود آنهاست.
وزیر دفاع با اشاره به اینکه درباره خروج آمریکا از منطقه گام‌های موثری برداشته شده است، اظهار کرد: خروج آمریکا از منطقه خواست همه مردم منطقه است. این اتفاق اخیر در سازمان ملل هم صدای شکستن استخوان‌های ابر قدرتی آمریکا را به گوش رساند.
تقویت همکاری‌های ایران و ونزوئلا برد، برد است
او تاکید کرد: ونزوئلا کشور ضد استعمار است و مورد دشمنی آمریکایی‌ها قرار گرفته است، ایران و ونزوئلا هر دو در تحریم هستند و تقویت همکاری‌های دو کشور در این زمینه کاملا طبیعی و بر اساس احترام متقابل و برد- برد است. راه اندازی فروشگاه اتکا در ونزوئلا در این راستا بوده است.
او افزود: مجهز کردن کروز روی جنگنده‌ها جز اهداف وزارت دفاع است؛ یکی از تهدیدات ما در رابطه با تهدیدات سایبری است و برنامه‌های مفصل پدافند سایبری داریم و بحمدالله آسیب پذیری در حوزه‌های مهم و اصلی نداشتیم.
وزیر دفاع تصریح کرد: از تک تک فرماندهان حوزه‌های نیرو‌های مسلح تشکر می‌کنم و رابطه خوب و صمیمانه و همدلانه با همه آن‌ها داریم، اعتقاد قلبی داریم بخش قابل توجهی از برکات ما حاصل روابط برادرانه مان هست.
امیر حاتمی در پاسخ به این سوال که آیا حلقه مفقوده‌ای بین نیاز‌های نیرو‌های مسلح و دستاورد‌های دفاعی کشورمان وجود دارد، اظهار کرد: نیازمندی‌های نیرو‌های مسلح به میزان قابل توجهی با تحقیقات تطابق دارد، البته این امکان وجود دارد که در برخی از بخش‌ها نیز اینگونه نباشد.
وی با بیان اینکه بین ۷۵ تا ۸۰ درصد محصولاتی که رونمایی می‌شود وارد خط تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: ممکن است برخی محصولات به دلایل مختلف وارد خط تولید نشود؛ در دنیا هم این موضوع وجود دارد و حتی می‌بینیم که برای برخی سامانه‌ها مانند هواپیما‌ها هم این اتفاق می‌افتد.
بنایی برای تولید خودرو نداریم
‌امیر سرتیپ حاتمی درباره اقدامات وزارت دفاع در کمک به صنایع خودروسازی کشورمان نیز خاطرنشان کرد: خودروسازی یک صنعت راهبردی است، زیرا به تامین نیاز‌های کشور مرتبط است به همین جهت با آغاز تحریم‌ها خودروسازان خارجی کشور را ترک می‌کنند به همین دلیل بنا بر تصویب دولت در جا‌هایی که نیاز داشته و اعلام کردند ما اعلام آمادگی کردیم و حدود ۴۰ قطعه‌ای که نیاز داشتند را تامین کردیم، فناوری این کار در اختیار وزارت دفاع قرار دارد، اما تولید در بخش خصوصی صورت می‌گیرد. ما بنایی برای تولید خودرو نداریم، اما به آن‌ها در تامین فناوری کمک می‌کنیم.
وزیر دفاع حرکت صنایع دفاعی کشورمان در حوزه ساخت موشک‌های کروز را بسیار خوب دانست و تاکید کرد: ما در صنایع دفاعی موشک‌های کروز دریایی، زمین به زمین، هوا به زمین، سطح به سطح و زیر سطح به سطح را در اختیار داریم؛ اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رخ داده است، یکی از محصولاتی که برای روز صنعت دفاعی انتخاب شده موشک کروز است که اگر انتخاب شود در جریان قابلیت‌های آن قرار خواهید گرفت.
امیر سرتیپ حاتمی درباره برنامه وزارت دفاع برای کمک به بازنشستگان نیرو‌های مسلح گفت: این یکی از مأموریت‌های مغفول وزارت دفاع بوده که بسیار مهم است، در حوزه‌های مختلف به این عزیزان خدمات می‌دهیم که یکی از این خدمات در حوزه درمانی است، از جمله خدماتی که خوب و شایسته ارائه می‌شود، خدمات درمانی نیرو‌های مسلح است و در این حوزه پوشش کامل بیمه‌ای داریم.
وی ادامه داد: در سه سال گذشته حقوق بازنشستگان صددرصد افزایش یافته است و با توجه به وضعیت اقتصادی می‌دانیم این عزیزان در مضیقه هستند، ولی این رقم نیز رقم مورد توجهی بوده است. افزایش صددرصدی نیز برای همسان سازی و متناسب سازی حقوق بوده است. در حوزه معیشت هم خدماتی می‌دهیم که در این حوزه مجلس و دولت خدمات مناسبی را ارائه می‌کنند و سعی می‌کنیم با تخفیفات اتکا و طرح حکمت کمک کنیم.
وزیر دفاع درباره تحقق وظایف وزارت دفاع نیز اظهار کرد: راجع به صنعت دفاعی باید بگوییم چه بوده است و در چند سال گذشته برنامه‌های بلند پروازانه را اجرا کنیم، خواسته‌ها و نیاز‌های نیرو‌های دفاعی را با کیفیت وتا ۹۰درصد تامین می‌کنیم و چشم انداز صنعت دفاعی را تامین می‌کنیم و همچنین باید به خزانه علم و دانشمندانی می‌رسیدیم که این هم فراهم شده و باید به کشور با این ظرفیت‌ها کمک می‌کردیم که این هم محقق شده است.
امیر سرتیپ حاتمی درباره اقدامات وزارت دفاع برای تأمین مسکن نیرو‌های مسلح نیز گفت: تامین مسکن از دغدغه‌های ماست، برنامه ۱۰۰هزار مسکن که حدود یک‌سوم نیاز نیرو‌های مسلح است، و زمین‌های این طرح شناسایی و تقسیم‌کار شده و بخشی از کار‌ها شروع و برنامه یک ساله بوده و با قدری بوروکراسی که هست با قدری تاخیر این برنامه محقق خواهد شد.
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب: 455748
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *