۱
به بهانه 24 تیر ماه سالگرد ارتحال اسطوره سوزن دوزی جهان

مهتاب نوروزی اسطوره تمام نشدنی بلوچستان/ تا بلوچ هست، سوزن دوزی هست؛ تا هنر هست، مهتاب هم هست

سالهاست که هنر سوزن دوزی زنان بلوچ شهره خاص و عام در اکثر نواحی ایران و جهان شده است . هنر سر انگشتان مهتاب ده ها سال است که نسل به نسل در بین زنان و دختران بلوچ منتقل می‌شود و هر روز که میگذرد شگفتی های این هنر زیبا و چشم‌نواز بلوچستان بیشتر می‌شود .
مهتاب نوروزی اسطوره تمام نشدنی بلوچستان/ تا بلوچ هست، سوزن دوزی هست؛ تا هنر هست، مهتاب هم هست
به گزارش چهاربهاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میار جل: اگر در طول زندگیتان حتی یک بار هم گذرتان به سرزمین شگفتی ها و مهربانی ها یعنی بلوچستان افتاده باشد ، به غنی بودن مهربان بودن و هنرمند بودن مردمان بلوچ در این دیار سرشار از مهر و مهربانی پی خواهید برد .مردمانی مهربان خونگرم و مهمان نواز که مهربانی و سخاوت مثل خون در رگ هایشان جاری است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میار جل، با هنر و صنایع دستی و هنرهای دستی در همه شاخص ها الفتی دیرینه دارند و این نشان از استعداد توانمندی مردمان این سرزمین در همه شاخص‌های فرهنگی و هنری است در این گزارش بنا داریم به بهانه بیست و چهارم تیرماه سالگرد ارتحال یکی از چهره‌های فرهیخته و هنرمندان بنام و مشهور بلوچستان بانو مهتاب نوروزی یگانه بانوی سوزن دوز و بنیانگذار سوزن دوزی ایران و جهان  به معرفی و بررسی ابعاد زندگی و شخصیتی این بانوی هنرمند بپردازیم. بانوی بلوچی که به واسطه هنر و ذوق و تخصص در سوزن دوزی تبدیل به یک چهره جهانی و محبوب در بین زنان و دختران بلوچ و حتی دیگر اقوام ایرانی در جای جای کشور عزیزمان ایران شده است 

طلوع مهتاب در  ۱۳۱۳ در آسمان روستای قاسم آباد بمپور
در سال ۱۳۱۳ در روستای قاسم آباد از توابع بخش فعلی کلاتان در شهرستان بمپور به دنیا آمد، دختری بلوچ با پشتکار و اندیشه فراوان که مانند دیگر دختران بلوچ این  سرزمین دارای استعداد توانمندی و اعتماد به نفس فراوانی در محیط خانه و خانواده بود.
مهتاب نوروزی اگرچه خود بعد ها به عنوان نماد سوزن دوزی بلوچی در دنیا معروف شد اما به مانند دیگر زنان و دختران بلوچ او هم حرفه و هنر سوزن دوزی را از دوران کودکی و از مادر خود  به ارث برد..
ارثیه ای که بعد از  آن به مهتاب از مهتاب نوروزی به هزاران هزار نفر از زنان و دختران بلوچ این سرزمین منتقل شد تا به واسطه آن درد و رنج و سختی های بلوچستان به واسطه سر انگشتان هنرمند آنها  در جان پارچه ها نفس دوباره ای  بگیرد .
او بیش از ۶۰ سال از عمر گرانبهای صرف آموختن و یادگیری و معرفی هنر سوزن دوزی بلوچستان کرد و امروزه هر جا که سخن از هنر سوزن‌دوزی است نور و یاد مهتاب در آسمان آنجا به زیبایی و به روشنی می درخشد و از او او به نیکی یاد می شود.

کسب مهارت  مهتاب در کودکی در  زیر سایه مهر مادری
سوزن دوزی زنان و دختران بلوچ از آن دستان هایی است که علاوه بر علاقه و پشتکار فراوان نیاز به آموزش فراوان دارد.
مهتاب نوروزی بانوی سوزن دوز و استاد بی بدیل سوزن دوزی بلوچستان و جهان بود که به واسطه ذوق استعداد و توانایی و هوش بالایی که داشت توانست در کمتر از چند ماه حرفه سوزن دوزی را از مادر و از دیگر زنان فامیل فرا بگیرد و  به واسطه هوش و ذکاوت فراوانی که داشت خیلی زود توانست پله های رشد و پیشرفت را در  این حرفه را  طی  و تبدیل به یکی از زنان توانمند و با استعداد روستای محل سکونت خود به شود و خیلی زود در دل دیگر زنان و دختران بلوچ جای ویژه ای را باز کرد و به واسطه همین الفت و مهربانی که در زندگی مهتاب بود توانست علاوه بر فراگیری علم و هنر سوزن دوزی از مادر و دیگر افراد فامیل ، تبدیل به یکی از چهره های شود که توانست در کمتر از چند سال به بیش از از ۲۰۰ نوع سوزن دوزی در بلوچستان مسلط شود و این مهم او را تبدیل به چهره ای تاثیرگذار در هنر سوزن دوزی در  بلوچستان کرد.


هفتاد و هشت سال عشق در سرانگشتان مهتاب
مهتاب نوروزی بانوی سوزن دوز بلوچ در حالی ۷۸ بهار از زندگیش را تجربه کرد که تقریباً در بیش از ۶۰ سال از بهار زندگانی اش به این حرفه به صورت جدی پرداخت. دست آفریده های مهتاب نوروزی این بانوی سوزن دوزی بلوچ مرزهای جغرافیایی را هم پشتت سر گذاشت و در نمایشگاه‌های بزرگی در سراسر دنیا توجه همگان را به خود جلب کرد و مورد استقبال همگان قرار گرفت. هنر دست مهتاب نوروزی بارها و بارها مرزهای جغرافیایی را نیز  در نوردید و به عنوان یک اثر فاخر ملی در نمایشگاه ها و مزون های بزرگ در  سراسر جهان در معرض نمایش علاقه‌مندان به هنر سوزن دوزی قرار گرفت.
هنر دست مهتاب به خاطر ظرافت ها و تبحر خاصی که مهتاب نوروزی داشت خیلی زود مورد استقبال همگان قرار گرفت و از او در اوج جوانی یک اسطوره و استاد بی چون و چرا در هنر سوزن دوزی ساخت. دست دوچ های مهتاب اآنقدر اعجاب انگیز و شگفت انگیز است  که به راحتی توجه هر شخص را به خود جلب می کند و قدرت بانو مهتاب نوروزی را در هنر بی بدیل سوزن دوزی به رخ همگان میکشد.

روستای قاسم آباد بمپور زادگاه مهتاب ، خواستگاه سوزن دوزی جهان
روستای قاسم آباد زادگاه مهتاب است ، روستایی که حالا قطبی سوزن دوزی و خاستگاه سوزن دوزی جهان هم می باشد و  در غرب شهرستان بمپور واقع شده است ،در این روستا هنر به زیبایی نفس می‌کشد و در کمتر خانه  ای می توان رد پای مهتاب را پیدا نکرد . زنان و دختران بلوچ در این روستا از سنین کودکی به واسطه میراثی که از سر انگشتان هنرمند مهتاب به آنها به ارث رسیده است هنرمند تربیت می شوند و با فراگرفتن علم سوزن دوزی از سنین کودکی راه مهتاب را ادامه می دهند.
در این روستا امرار و معاش بسیاری از خانواده های بلوچ از راه سوزن دوزی  این میراث ارزشمند  به جا مانده از مهتاب حاصل می شود  .
روستای قاسم آباد به واسطه ی این که زادگاه مهتاب نوروزی بانوی سوزن دوز بلوچ می باشد در اکثر مواقع سال میزبان قشر عظیمی از هم وطنان است که به  این روستا سفر می‌کنند و از جاذبه‌های هنری این روستا بازدید به عمل می‌آورد

هزاران زن و دختر بلوچ میراث دار هنر مهتاب در بلوچستان هستند
سوزن دوزی زنان بلوچ را در اکثر نواحی بلوچستان از گذشته تا کنون می توان پیدا کرد. کمتر جایی در بلوچستان را می شود پیدا کرد که ردپای هنر مهتاب این بانوی سوزن دوزی بلوچ در آن خانه پیدا نشود . در بلوچستان هزاران زن و دختر جوان به عنوان میراث داران هنر سوزن دوزی مهتاب با سر انگشتان مهربانش آن نقشه های عشق عشق و مهربانی را با هم ارزش و معنا می بخشند . زنان و دختران بلوچ سوزن دوزی مهتاب را با زیبایی هرچه تمام تر از دوران کودکی فرا می گیرند و تقریباً در تمام نواحی بلوچستان و مناطق بلوچ نشین در سایر مناطق کشور از این هنر به عنوان یادگار مهتاب به نیکی یاد می کنند.

آموزش سوزن دوزی از بارزترین دغدغه های مهتاب بود
مرحوم مهتاب نوروزی در دوران حیاتش دارای قناعت و صبر بسیار بود . بانوی مهربان و دوست داشتنی که مورد احترام اکثر زنان و دختران بلوچ در جای جای  نقاط بلوچستان بود .
متانت بزرگی و روح و روان پاکی که مهتاب داشت او را تبدیل به یکی از چهره های محبوب و تاثیرگذار و دوست داشتنی منطقه کرده بود. زهرا یکی از  شاگردان و هم دوره مهتاب در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی میار جل در خصوص دغدغه های مهتاب در امر سوزن دوزی  حرف های جالبی برای گفتن داشت و می‌گوید یکی از بارزترین و بزرگترین دغدغه های مهتاب در دوران حیاتش  موضوع آموزش و انتقال علم و تجربه خود به دیگر زنان و دختران بلوچ بود .
وی می گوید برای مهتاب بسیار حائز اهمیت بود که زنان و دختران بلوچ برای یادگیری و کسب هنر سوزن دوزی وقت بگذارند و آن را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرد و بر همین اساس بارها و بارها برای انتقال تجربه و علم خود به صورت رایگان به جای جای بلوچستان دعوت شد و کلاس های هدفمندی را به صورت رایگان برای علاقه مندان برگزار می کرد.
زهرا که خود ساکن روستای قاسم‌آباد زادگاه مهتاب نوروزی است  می گوید هنر سوزن دوزی را به واسطه لطف و محبت مهتاب از گذشته‌های دور فرا گرفته است و به موجب آن زمینه انتقال تجربه مهتاب توسط خود زهرا برای زنان و دختران زیادی نیز فراهم شده است.
وی همواره از مهتاب به نیکی یاد می کند و می گوید در سخت ترین شرایط و با کمترین امکانات در  کلاس‌های آموزشی مهتاب شرکت کرده است و گاهی وقت ها در سایه نبود امکانات روشنایی در زیر نور چراغ فانوس به آموزشهای مهتاب گوش کرده است و امروز بسیاری از دوخت های پرطرفدار بلوچی را به واسطه علم مهتاب فرا گرفته است.
یکی دیگر از نزدیکان مهتاب در این خصوص می گوید: مهتاب سالهای آخر عمرش را به صورت کاملا جدی و تمام وقت مسئله آموزش هنر سوزن دوزی به زنان و دختران بلوچ در روستای قاسم آباد و دیگر روستاهای اطراف بلوچستان شهرستان بمپور پرداخت و گاهی برای انتقال تجربه خود به صورت خود مختار و خودجوش کلاسهایی را در روستاهای اطراف برگزار می کرد که مورد استقبال فراوان زنان و دختران بلوچ قرار می گرفت.

استقبال از هنر مهتاب توسط مردم و زنان بلوچ
امروزه هنر مهتاب اثر انگشت های هنرمندش در جای جای نقاط بلوچستان مورد احترام و استقبال فراوان است.در تمام نواحی بلوچستان در هر خانه و کوی و برزنی که گذر انسان بیفتد رد پای هنر دست های توانمند مهتاب نوروزی بانوی سوزن دوز بلوچ در آنجا دیده می‌شود.
مردم  و  همه زنان و دختران بلوچ از مهتاب به نیکی یاد می کنند و از  او به عنوان یک چهره شاخص و  فرهیخته ملی یاد می کنند.
هنوز هم با گذشت چندین سال از ارتحال مهتاب رهروانش راه  او را ادامه داده‌اند و تقریباً در اکثر نقاط بلوچستان کارگاه ها و کلاس های آموزش سوزن دوزی مهتاب با عناوین مختلف برگزار می شود و خوشبختانه مورد استقبال همیشگی زنان و دختران بلوچ در جای جای  مناطق بلوچ نشین کشور قرار می گیرد.

محبوبیت و هنر مهتاب  مرز و جغرافیای خاصی نداشت
اخلاق خوب و نیکو ای مهتاب و آداب و معاشرت پسندیده ای که داشت او را تبدیل به یکی از چهره های محبوب و دوست داشتنی منطقه کرده بود  ، مهتاب علاوه بر اینکه یک بانو و استاد بی بدیل سوزندوزی بود دارای یک شخصیت آرام و سرشار از احترام فراوان برای دیگر همنوعان خود بود  و همین مسئله باعث شده بود که  او به یک چهره محبوب در جای‌ جای نقاط بلوچستان  تبدیل شود.
این در حالی است که هنر سوزن دوزی مهتاب دیگر،  مرزهای جغرافیایی برایش معنا و مفهومی نداشت و رد پای هنر سوزن دوزی بلوچی بلوچستان و بانو مهتاب نوروزی با پشت سر گذاشتن بسیاری از مرزهای جغرافیایی در دیگر کشورهای جهان نیز دیده می شود و خوشبختانه هم مورد احترام فراوان و مورد استقبال بی نظیر علاقمندان به هنر سوزن دوزی در اکثر کشورهای جهان که رد پای   مردمان اصیل بلوچستان و ایرانی در آنجا دیده می‌شود ، قرار دارد 

مهتاب سلطان بی چون و چرای بیش از  سیصد نوع دوخت بلوچی بود
یکی از نکات جالب توجه است دنیای شیرین مهتاب توانمندی و تسلط او در امر یادگیری انواع دوخت های سوزن دوزی بلوچستان بود.
به گفته برخی از شاگردان مهتاب او به تنهایی و با قدرت و اقتدار فراوان به دوخت بیش از ۳۰۰ نوع مدل سوزن دوزی تسلط و مهارت استادانه داشت  . مسئله‌ای که کمتر دختر و بانوی سوزن دوزی بلوچی حتی فرصت فکر کردن به آن را به دست می آورد . هوش و ذکاوت قدرت فراگیری بی‌نظیر که مهتاب نوروزی داشت باعث شده بود علاوه بر یادگیری چندین دوخت از مادرش ، خود ابداع کننده بسیاری از دوخت های  سنگین و بسیار سخت در هنر سوزن دوزی در بلوچستان شود .
تخصص مهتاب به سوزن دوزی در برخی از مواقع چنان بالا بود که با چشم بسته و بدون هیچ گونه نقش و مهری بر روی پارچه ها دنیای از زیبایی و نقش و نگار را ترسیم می‌کرد با پارچه‌های بیجان حیات و زندگی زیبایی را می بخشید .

مهتاب دختری هفتاد و هشت ساله  که هیچ وقت عاشق نشد
مهتاب نوروزی دختر ۷۸ ساله گزارش ما هیچ وقت مزه عشق را تجربه نکرد . مهتاب هرگز عاشق نشد و به گفته بسیاری از شاگردانش او  آنچنان غرق در هنر سوزن دوزی و مهارتهای آن بود که فرصت عاشق شدن را به دست نیاورد ‌.
وی با وجود خواستگاران فراوانی که در زندگی خود داشت هیچ وقت از مسیر اصلی زندگیش که کسب علم و مهارت سوزن دوزی بود فاصله نگرفت .
برای مهتاب نوروزی مهم تر از ازدواج  ، دغدغه های دیگری مانند انتقال تجربه‌اش به زنان و دختران بلوچ و کمک کردن با آنها وجود داشت که او را تبدیل به یک انسان صبور و دور اندیش کرده بود و همین مسئله باعث شده بود که رشد و زنده نگه داشتن هنر سوزن دوزی و انتقال آن به زنان و دختران بلوچ تبدیل به مهمترین دغدغه زندگی او شود .
باید اعتراف کرد اگرچه که مهتاب عاشق نشد و هرگز فرصت عاشقی و ازدواج در  قلب و زندگی او مهیا نشد ، اما او توانست با سر انگشتان مهربانش عشق و عاشقی را به واسطه همت سوزن و قلب عاشق مهتآب بر پارچه های بی جان  ارزشها و معنای تازه و همیشگی ببخشد.

سالهاست که علم و هنر مهتاب به زنان و دختران بلوچ  منتقل می شود
آموزش علم و هنر سوزن دوزی در دوران  زندگی اش  از دغدغه های مهم و بزرگ بالای سوزن دوزی بلوچ بانو مهتاب نوروزی بود .  وی در دوران حیاتش بارها و بارها در اکثر نواحی و مناطق بلوچستان به این مهم پرداخت و تجربه های خود را دیگر زنان و دختران بلوچ به زیبایی انتقال داد .
اکنون با گذشت چندین سال از درگذشت مهتاب نوروزی بانوی سوزن دوز بلوچ همچنان این هنر به واسطه شاگردان مهتاب سینه به سینه منتقل می‌شود و هر روز و شیفتگان و عاشقان کس به این علم و هنر اصیل بلوچی افزوده می شود .
امروزه و به واسطه ی همت و تلاش های مهتاب و شاگردانش هنر سوزن دوزی در اکثر مناطق بلوچستان تبدیل به یک امر واجب شده است و در اکثر خانه های بلوچستان می‌توان به زنان و دختران بلوچی برخورد کرد از نام و و خاطرات مهتاب به نیکی یاد کند و از  او بدون شک به عنوان  استاد بی بدیل سوزن دوزی بلوچستان و جهان یاد کنند ‌.

درخشش سوزن دوزی بلوچستان در آسمان هنر به واسطه نور مهتاب
سالهاست که هنر سوزن دوزی زنان بلوچ شهره خاص و عام در اکثر نواحی ایران و جهان شده است . هنر سر انگشتان مهتاب ده ها سال است که  نسل به نسل در بین زنان و دختران بلوچ منتقل می‌شود و هر روز که میگذرد شگفتی های این هنر زیبا و چشم‌نواز بلوچستان بیشتر می‌شود .
و بر  شیفتگان  راه مهتاب   هر سال افزوده می شود و انگار نور مهتاب در آسمان هنر ایران روشنایی اش را با عشق پراکنده کرده است . تقریباً در هر کجای ایران نام بلوچستان برده شود یاد و خاطره مهتاب نوروزی و خدمات ارزشمند سوغاتی که برای دختران این سرزمین به جای گذاشت شنیده و از او به نیکی یاد می شود .

مهربانی و قناعت از  بارزترین خصوصیات مهتاب بود
اکثر کسانی که مهتاب نوروزی را از نزدیک دیده اند و با او نشست و برخاست و برخورد مستقیم داشته‌اند او را انسان بی نظیر و بی بدیل و مهربان تعریف می کنند و استخوان و بزرگ منشی او نیکی یاد می کنند .
به گفته اکثر این عزیزان و اطرافیان بانو مهتاب نوروزی مهربانی و قناعت از بارزترین خصوصیات مهتاب نوروزی بود که در اوج شهرت هرگز از آن فاصله نگرفت و با وجود دنیای بیکران و تنهایی که داشت هیچ وقت در مقابل مهمانان و شاگردانش لبخند و گذشت و مهربانی را فراموش نمی کرد و همواره با احترام با مهربانی خاصی با آنها برخورد می کرد ‌.
این فقط بخشی از خصوصیات مهتاب نوروزی بود که او را تبدیل به چهره ای ملی و مورد احترام در جامعه بلوچستان کرد .
مهتاب علاوه بر مهربانی و قناعت فراوانی که در زندگی خود داشت دارای اعتقادات معنوی قوی و بی نظیر بود از دوران نوجوانی تا زمان وفات که ۷۸ سال از عمر خود را تجربه کرد به نماز و مسائل شرعی اهمیت و احترام فراوانی قائل می شد و گاهی اوقات در حالی که در کلاس درس حضور داشت برای ادای فریضه نماز  درس را تعطیل می کرد و در خلوت و به دور از چشم دیگران به راز و نیاز با خدای خود می‌پرداخت و همین مسئله باعث شده بود که همیشه از نگاه مهربانانه خدا در زندگی خود سخن بگوید و هر آنچه که دست آورد را لطف و محبت بیکران الهی بداند .

زینب مهتابی دیگر در آسمان سوزن دوزی بلوچستان
یکی از دغدغه‌های مهم جامعه بلوچستان زنده نگه داشتن مسیر و راه مهتاب نوروزی بود از زمان حیات زندگی مهتاب نوروزی همیشه در مورد آن بحث و گفتگو می شد و با توجه به اینکه مهتاب هرگز ازدواج نکرد ادامه دادن راه او به یکی از  مسائل مهم آن زمان تبدیل شده بود .
زینب نوروزی یکی از بانوان روستای قاسم آباد زادگاه مهتاب نوروزی است که بعدها متوجه شدیم برادرزاده بانو مهتاب نوروزی می باشد که از او می‌توان به‌عنوان تنها وارث و ادامه دهنده راه مهتاب در این مسیر طاقت فرسا اما شیرین و دلنشین یاد کرد .زینب نوروزی برادر زاده مهتاب نوروزی است بانوی سوزن دوزی که خود هنر سوزن دوزی را از دوران کودکی در زیر نظر مهتاب فراگرفت و امروز در روستای قاسم آباد به عنوان تنها وارث مهتاب کار آموزش سوزن دوزی به زنان دختران بلوچ علاوه بر روستای قاسم آباد ، در دیگر نواحی و بلوچستان نیز به عهده دارد و همه از او به عنوان مهتابی دیگر در آسمان هنر و بلوچستان یاد می کنند .

بلوچستان سرزمین شگفتی های بی نظیر در هنر
به گفته اکثر کسانی که تجربه حضور در بلوچستان را به دست آورده اند و این سرزمین سرزمین شگفتی های بی نظیر در عرصه های هنر و به خصوص هنرهای صنایع دستی و گردشگری است.
در روزهایی که مشغول نگارش انجام این گزارش بودم برخی از شاگردان مهتاب نوروزی این بانوی سوزن دوز بلوچ و استاد بی بدیل هنر سوزن دوزی جهان از مهارت های مهتاب در دیگر تخصص ها و حوزه های هنر صحبت کردند .
توانمندی و تخصص مهتاب فقط در سوزن دوزی خلاصه نمی شد من در روزهایی که مشغول نگارش این گزارش بودم به این نتیجه رسیدم که مهتاب علاوه بر اینکه سوزن دوز ماهی بود در  دیگر رشته های هنری مانند حصیر بافی گلیم بافی نقش و نگا دارای تخصص ویژه‌ای بود و این مسئله ، شگفتی های بکر و دست نخورده هنر را در اکثر مناطق بلوچستان برای من معنای تازه ای بخشید.

ایرانشهر شهر ملی سوزن دوزی ایران
روستای قاسم آباد شهرستان بمپور در بخش کلاتان خاستگاه هنر سوزن دوزی ایران و جهان است و سالانه هزاران  نفر از زنان و دختران بلوچ این سرزمین در جای بلوچستان از این هنر امرار معاش می کنند .
در هیچ کجای جهان هنر سوزن دوزی به مانند شهرستانهای ایرانشهر بمپور دارای ابهت و جایگاه ویژه نبود .
یکی از مطالبات و دغدغه‌های به حق دختران و زنان بلوچ چه سوزن دوزی استان پیگیری مطالبات خود است مسئولین و نهادهای مربوطه کشوری برای ارتقاء شاخص های هنر در این منطقه بود که سرانجام در سال ۱۳۹۷ و با همت پیگیری‌های بسیار ارزشمندی که توسط نماینده فقید شهرستان ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی جناب آقای مرحوم پروفسور محمد نعیم امینی فرد صورت گرفت ،آرزوی دیرینه مردم این خطه از کشور عزیزمان ایران محقق شد شهر ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی ایران انتخاب گردید . اقدامی مهم و ارزشمند که به واسطه جایگاه مهتاب نوروزی این بانوی بی بدیل سوزن دوزی برای همیشه به نام ایرانشهر  ثبت شد .

غروب مهتاب در 24 تیرماه  1391
مهتاب نوروزی در حالی که ۷۸ بار از زندگی خود را تجربه کرده بود سرانجام در سال ۱۳۹۱ و در سن ۷۸ سالگی در زادگاهش در روستای قاسم آباد بخش کلاترزان شهرستان بمپور ، در تنهایی مطلق غروب کرد و جان را به جان آفرین تسلیم کرد . درگذشت مهتاب نوروزی غم سنگین و طاقت فرسایی را برای مردم بلوچستان و به خصوص زنان و دختران بلوچ و شاگردانش به وجود آورد و با وجود گذشت بیش از ۸ سال از درگذشت مهتاب نوروزی ارسال ۲۴ تیرماه میشود  ، به واسطه خدمات ارزشمند و بی شماری که داشته است از او در جای جای  بلوچستان به نیکی یاد می شود .
زندگی مهتاب نوروزی با همه فراز و نشیب هایی که داشت ، درس های ارزشمندی نیز برای شاگردان مهتاب با خود به همراه داشت  ، درس هایی که گذشت مهربانی همت و تلاش و کوشش برای رسیدن به موفقیت و پشت سر گذاشتن تمام محدودیت ها از گذشته تا کنون خسارت های جبران ناپذیر را به این خطه جغرافیایی ایران بلوچستان عزیز زده است روحش شاد و راهش پر رهرو و یادت گرامی باد.

*گزارشی از محمد یاسین جلالزهی
سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب: 455397
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *