۰
در گفت و گو با تنها دختر موج سوار سیستان و بلوچستانی مطرح شد؛

چابهار بهشت موج سواران در ایران/عدم توجه مسئولین بزرگترین سد راه پیشرفت بانوان/ ایجاد ساحل اختصاصی بانوان راهی برای آینده درخشان ورزش های آبی استان است

موج‌‌سواری، این ورزش مهیج، در شهرهای ساحلی امکان‌پذیر است و یکی از بهترین مکان های دلنشین و استاندارد برای موج سواری در کشور ما ایران، شهر بندری چابهار به ویژه سواحل روستای رمین است.
چابهار بهشت موج سواران در ایران/عدم توجه مسئولین بزرگترین سد راه پیشرفت بانوان/ ایجاد ساحل اختصاصی بانوان راهی برای آینده درخشان ورزش های آبی استان است
 به گزارش چهاربهاران، ورزش‌های آبی طرفداران زیادی در سواحل چابهار دارند، موج‌سواری نیز یکی از این تفریحات بی‌نظیر و فرح بخش منطقه است.

موج‌‌سواری، این ورزش مهیج، در شهرهای ساحلی امکان‌پذیر است و یکی از بهترین مکان های دلنشین و استاندارد برای موج سواری در کشور ما ایران، شهر بندری چابهار به ویژه سواحل روستای رمین است.

چند سالی است که توریست‌های داخلی و خارجی از امکانات بی‌نظیر ساحل این منطقه استفاده می‌کنند. منطقه چابهار در اواخر ماه‌های خرداد تا شهریور (فصل مونسون) میزبان جشنواره‌های متعدد موج‌سواری در سال های قبل بوده که این موضوع باعث رونق گردشگری چابهار نیز شده‌است.
 
ساحل مکران در این فصل گرم خنک می‌باشد و وزیدن باد در این ساحل باعث ایجاد هوای مطبوع و دلپذیری می‌شود. جالب است بدانید که دمای این سواحل در فصل گرما تنها ۲۸ الی ۳۰ درجه سانتیگراد است و حتی یکی از خنک‌ترین مناطق تابستانی در کشور به شمار می‌رود. سواحل مکران که معروف‌ترین محل برای انجام ورزش موج‌سواری است، به بهترین قطب موج سواری ایران و حتی غرب آسیا تبدیل شده‌است.

اوایل دهه ۹۰ ایسکی بریتون به ایران آمد، هیچ‌کس شاید فکرش را هم نمی‌کرد که ایران بشود مانند تصاویر و فیلم‌های خارجی، تخته‌ای به دست گرفت و روی موج‌ها سوار شد. این زن ۲۶ ساله آن‌ سال‌ها هم آمده بود تا موج سواری کند. گویا یکی دو باری رفت و آمد و حتی غیر رسمی هم تن به آب زد اما آخرین بار در سال ۹۴، به طور رسمی و حتی با پوشش اسلامی در ساحل چابهار موج سواری کرد.



اتفاقی که نخستین و پر سر و صدا ترین خبر موج سواری در ایران بود و شاید این باور در کسی ایجاد نشده بود که ساحل رمین چابهار می تواند یکی از بهترین نقاط دنیا برای موج سواری و ورزشکاران حرفه ای شود.

به نظر تنها دختر موج سوار سیستان و بلوچستانی، این رشته بهترین ورزش جهان و او عاشق این ورزش مهیج و دوستداشتنی شده و می گوید زمانی که روی آب هستم حس در حال پرواز دارم و دیگر به هیچ چیزی فکر نمی کنم به اعتقاد شهلا یاسینی این ورزش نه زمان طولانی برای یادگیری می خواهد نه چیز دیگری تنها نیاز به شجاعت دارد.
 

خبرنگار چهاربهاران گفت و گوی جالب و خواندنی با شهلا یاسینی دختر موج سوار چابهاری انجام داده است که با هم می خوانیم.
 
در ابتدا خودتان را به طور کامل برای ما معرفی کنید؟
شهلا یاسینی متولد ۱۳۷۰، اصالتا اهل سیستان هستم
 
از چند سالگی ورزش را شروع کردید و چه ورزشی و در کجا بود؟
 از ۷ سالگی پیوسته شنا میکردم و عضو تیم استان سیستان و بلوچستان هستم در سن ۱۸ سالگی نجات غریق و مربی شنا شدم و در سال ۸۹ شروع به آموزش در رشته غواصی در شهر چابهار انجام دادم و در سال ۹۱ ورزش موج سواری شروع کردم.
 
از چه زمانی ورزش موج سواری را آغاز کردید و چه چیزی یا کسی عامل گرایش شما به این ورزش بود؟
در سال ۹۱ در سن ۲۱سالگی از طریق یکی از دوستانم با خانم ایسکی برایتون آشنا شدم و ایشون در سال ۲۰۱۰ اومده بودند به ایران برای پیدا کردن ساحل مناسب برای موج سواری و مطمئن شدن بابت اینکه در چابهار میشه موج سواری کرد پس از آن در سال ۲۰۱۳ با یک خانم فرانسوی به نام ماریون پوازو مستند ساز برای ساخت مستند "به سوی دریا" با هدف آموزش به اولین دختر موج سوار ایران آمدند و تا ۳ سال بعد از آن ما فعالیت خود را هر ساله با هدف آموزش افراد بیشتر با کمک و حمایت خانم برایتون انجام دادیم.
 
زمانی که قصد شروع این ورزش را داشتید عکس العمل خانواده تان و اطرافیان شما چطور بود؟
خوشبختانه خانواده بنده همیشه در همه مراحل زندگیم پشتیبان و حمایت کننده من بوده اند.
 
آیا این ورزش هزینه سنگینی دارد؟
البته این ورزش هزینه زیاد دارد اما تنها نیازمندی آن یک تخته موج سواری است که متاسفانه به دلیل عدم وجود یک کمپانی و شرکت برای تولید و واردات آن باعث شده تا علاقمندان با هزینه هنگفت از کشورهای دیگر تهیه کنند و اگر فضای در کشور برای تولید ایجاد شود دیگر ورزش پر هزینه ای نخواهد بود.
 


تاکنون در مسابقات این ورزش حضور داشته اید؟
من در هیچگونه مسابقه ای فعالیت نداشتم به دلیل مشکلاتی که برایم ایجاد شده بود به همین دلیل در حال حاضر من بطور خصوصی فعالیت میکنم.
 
وضعیت این ورزش برای بانوان در سطح استان و کشور چگونه است؟
متاسفانه هیچگونه اقدامی و امکاناتی برای بانوان استان تهیه نشده است و بانوان این استان نمیتوانند به راحتی از این ورزش استفاده کنند و یاد بگیرند.
 
به عنوان یک دختر چه محدودیت ها و مشکلاتی برای این ورزش وجود دارد و باید مسئولین چه اقدامی را برای حل آنها انجام دهند؟
من همیشه مشکلات زیادی به عنوان یک دختر در این رشته ورزشی داشتم و آقایان فعال در این ورزش تلاش های زیادی برای حذف اسم بنده و خانم برایتون از این ورزش داشتند و البته بزرگترین مشکل ما بانوان این است که ساحل اختصاصی با امکانات رفاهی برای این ورزش نداریم که با امنیت به ورزش خود ادامه بدیم.
 
اگر دخترهای دیگری بخواهند همانند شما وارد این ورزش شوند چه کارهایی لازم است انجام بدهند؟
همه دختران از طریق کمیته موج سواری استان میتونند وارد این ورزش شده و پس از طی کردن دوره های آموزشی فعالیت کنند.
 


به نظر شما عامل موفقیت در این ورزش چیست؟
اصلی ترین عامل موفقیت در این ورزش این است که فعالان در این حوزه باید برای پیشرفت و گسترش آن در،کنار هم با همدلی و اتحاد تلاش کنند و متحد باشند اما متاسفانه اینطور نیست و یکسری افراد هستند که هدفشان فقط رسیدن به پول از طریق این ورزش است و هرگز خواهان پیشرفت و ترقی ورزشکاران نیستند.
 
آینده این ورزش در این استان برای ورزشکارانش به ویژه بانوان چیست؟ مسئولین چه اقداماتی را باید برای پیشرفت و ترقی انجام دهند؟
من دوره های آموزشی را برای بانوان کشورم و به ویژه استان سیستان و بلوچستان آغاز کرده ام تا در این ورزش پیشرفت کنند و مطمئن هستم که آینده درخشانی خواهند داشت؛ اما در حال حاضر مسئولین این ورزش را برای بانوان جدی نمیگیرند.
اگر بتوانیم امکانات بی‌نظیر این منطقه را به اطلاع رسانه‌های سراسر جهان برسانیم، می‌توانیم از شرایط مساعد این منطقه، برای میزبانی‌های مسابقات بین‌المللی هم استفاده کنیم.
ایجاد دهکده ساحلی موج‌سواری در شهر چابهار که یکی از اهداف این منطقه است.
 
آیا برای شروع این ورزش یادداشتن شنا لازمه و اینکه چه کارهایی دیگه باید در بدو شروع این ورزش علاقمندان انجام دهند؟
برای فعالیت حرفه ای در این ورزش یادگیری شنا لازم است هر نفر برای یادگیری در این ورزش نیاز به تخته موج سواری دارد.
 


شما در کنار موج سواری، ورزش های دیگه ای هم انجام میدهید؟
من در حال حاضر غواصی را بصورت حرفه ای انجام میدهم و در سطح "dive master" هستم، نجات غریق و مربی شنا می باشم و در کنار آن نجات غریق و مربی شنا هستم و علاوه بر این ورزشهای آبی، اسکی روی برف و اسکیت برد را در دو سال اخیر انجام می دهم و از چهار سال قبل هم در رشته یوگا فعالیت میکنم.

به عنوان نائب رییس انجمن موج سواری ایران، بفرمایید چه اقدامی برای بانوان انجام دادید؟
من مدت کوتاهی در سمت نائب رئیس انجمن موج سورای بودم و هر اقدامی که میخواستم شروع کنم متاسفانه مخالفت میکردند.
 
و حرف آخرتان؟
 و در آخر میخواهم به تمام بانوان وآقایون علاقمند به ورزش موج سواری میخواهم توصیه ای ارزشمند برای موفقیت بگویم و  خواهش میکنم که کنار هم باشید و رو به روی هم قرار نگیرید تا همه به اهداف مشترکمون مانند تمام موجسواران کشورهای دیگر برسیم.
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۶:۳۶
کد مطلب: 455143
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *