۰
زحمت کشان بی‌ادعا که این روزها با کرونا دست و پنجه نرم می کنند؛

پاکبان ها؛ مجاهدان بی‌سلاح شهرها در مقابله با کرونا/ مشاغل سخت نیازمند بازنگری در مزایای دریافتی هستند

پاکبان ها زحمت کشان بی‌ادعای جامعه این روزها در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند و پا به پای مدافعان سلامت و سایر نیروهای امدادی مشغول به خدمت‌رسانی هستند.
پاکبان ها؛ مجاهدان بی‌سلاح شهرها در مقابله با کرونا/ مشاغل سخت نیازمند بازنگری در مزایای دریافتی هستند
به گزارش چهاربهاران، ماه رمضان فرصتی برای خودسازی، صبوری و استقامت در برابر مشکلات است، روزه‌داری در ایام گرم سال به ویژه در شهرستان چابهار برای افرادی که دارای مشاغل سخت هستند، با مشقت همراه است؛ نانواها، کارگران، صیادان و پاکبانان از جمله شاغلان دارای شرایط سخت کار هستند اما این امر مانع روزه گرفتن آن‌ها نیست.
 
از آنجاییکه مشاغل مختلف و مشروع همه حائز اهمیت و ارزشمند هستند می طلبد فرهنگ سازی های لازم در خصوص ارج نهادن به مشاغل بر حسب میزان تلاش ها و منافع عمومی مورد تقدیر و تجلیل قرار گیرند.
 
انجام دادن هر کار مشروع و حلالی که انسان را از احتیاج و دست نیاز به سوی دیگران دراز کردن بی‌نیاز کند، عزت است همانطور که بارها در دین اسلام به این امر تأکید شده.
 
 یکی از مشاغل بسیار سخت و  قابل احترام شغل مقدس پاکبانی است پاکبانان از خادمان صدیق، زحمتکش و متواضعی هستند تاثیرشان در نظافت و سیمای ظاهری شهر بسیار با اهمیت و مهم است.

پاکبانان در این روزها پا به پای مدافعان سلامت و سایر نیروهای امدادی مشغول به خدمت‌رسانی هستند، کسانی که با حقوق کم و کار پرخطر روبرو هستند، حتی قبل از ورود کرونا به کشور، کار آنها سخت بود که در این شرایط کار آنها سخت و دشوارتر شده است.
 
 براساس تحقیق میدانی و حتی مصاحبه با این اقشار زحمتکش متوجه حقوق اندک، قرارداد شرکتی، عدم دارا بودن از هر گونه تعطیلی حتی در ایام تعطیلی رسمی و هیچگونه تضمین کاری از مجرای کارفرمایان از جمله مهمترین مشکلات مطرح شده این عزیزان است.

 
مسلم بشکار فعال اجتماعی شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به اینکه پاکبانان انسان های خادمی هستند بیان کرد: پاکبانان در همه ایام سال و فصول چه در زمان سرما و یا در گرما مشغول ارائه خدمات ارزنده به جامعه هستند.

وی افزود: افراد شاغل در شغل مقدس پاکبانی نه بوسیله سرما تعطیلی دارند و نه در گرما و حتی بیماری های همه گیری چون کرونا نیز نمی تواند شغلشان را تعطیل کند و آنان را وادار به ماندن در خانه کند.
 
مدیر موسسه نبی اکرم(ص) شهرستان چابهار ادامه داد: شیوع ویروس کرونا امروز دغدغه بسیاری از مردم است که در این میان پاکبانان با تعهد و مسئولیت اجتماعی خود در مقابل شیوع بیشتر این ویروس ایستاده‌اند تا سهم خود را در قطع و یا کندکردن زنجیره انتقال بیماری بر عهده گیرند.
 
وی گفت: کافیست در عرض چند روز پاکبانان سرکار حضور نیابند سیمای ظاهری شهر بشدت غیر قابل تحمل خواهد بود و شهروندان تاثیر حضور این افراد زحمتکش را خواهند فهمید.
 
بشکار با بیان اینکه این زحمت کشان بی‌ادعای جامعه این روزها در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند ادامه داد: میطلبد همه شهروندان و شهرنشینان فهیم جهت مساعدت به این اقشار پرتلاش و زحمتکش که در پیشگیری از این ویروس منحوس نقش مهم و تاثیرگذار دارند حداکثر مراعات لازم را داشته باشند تا شهری پاکیزه و فاقد هر نوع زباله را شاهد باشیم و از این بحران گذر کنیم.
 
وی با اشاره به اهمیت کار پاکبانان تصریح کرد: اگر یک هفته زحمات و تلاش پاکبانان نباشد، این شهر قابل زندگی نیست. اگر دو هفته کار نکنند، انواع آلودگی‌ها و بیماری‌ها شیوع پیدا می‌کند، لذا کار این بزرگواران بسیار ارزشمند است.
 
کارشناس امور اجتماعی چابهار گفت: از ارگان های متولی همانند شهرداری انتظار می رود در خصوص استخدام، حقوق و شیفت بندی کردن حضور اینگونه افراد تدابیر لازم و در خور شان این عزیزان اقدام کند.
 
یکی از پاکبانان چابهاری حدود 40 ساله به خبرنگار چهاربهاران گفت: طبق برنامه‌ریزی شهرداری، تمامی پسماندهای شهری طبق روال ساعتی گذشته جمع‌آوری می‌شود و کار ما تعطیل نشده است.
 
وی که نامش محمد و از نیروهای شرکتی است ادامه داد: مردم تا زمانی که این ویروس از بین نرفته با ما همکاری کنند و اگر جان ما و خانواده خودشان برای آنان مهم است، از رها کردن زباله در خیابان ها جلوگیری کنند.
 
این پاکبان با ابراز ناراحتی گفت: بسیاری از مردم دستکش و دستمال‌های کاغذی استفاده شده خود را در خیابان و جوی‌ها رها می کنند که این موراد بدون شک برای همه ما ممکن است خطرآفرین باشد.
 
وی بیان کرد: ما علاوه بر وظیفه تمیزی و جمع آوری زباله ها در عملیات‌های ضدعفونی و گندزدایی معاب و اماکن پرتردد نیز حضور داریم و به خدمت رسانی به شهروندان مشغول هستیم.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۳۸
کد مطلب: 454905
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *