۰
دغدغه های جوانان چابهار به مناسبت روز جوان؛

مسئولان بر اساس انديشه و خواسته‌‌های جوانان تلاش كنند/ اشتغال، مسکن و ازدواج؛ مهمترین دغدغه جوانان

اشتغال، مسکن و ازدواج از مهمترین دغدغه هر جوانی است که باید روی این موارد بیشتر کار شود و بتوانیم از ظرفیت‌های بومی شهرستان برای رفع این مشکلات استفاده کنیم.
مسئولان بر اساس انديشه و خواسته‌‌های جوانان تلاش كنند/ اشتغال، مسکن و ازدواج؛ مهمترین دغدغه جوانان
به گزارش چهاربهاران، جامعه ایران، جامعه جوانی به شما می رود که اکثر جوانان آن تحصیل‌کرده دانشگاهی و آماده ورود به عرصه های مختلفی اجرایی در کشور هستند، اما بر خلاف این ویژگی و جابجایی نخبگان در ساختار با کندی صورت می گیرد. امری که منجر به ناامیدی و عدم تعهد نسل جوان به آرمان ها و اهدافی می شود که برای بهبود زندگی مردم تحقق آنها ضروری است.

مهم‌ترین مساله جوانان بحث سلامت، آموزش، اشتغال، مسکن، ازدواج، تحکیم خانواده، افزایش سبک زندگی ایرانی - اسلامی، بهینه‌سازی اوقات فراغت، مشارکت جوانان در فعالیت‌های اجتماعی است.
 
 کاهش آسیب‌های اجتماعی بدون مشارکت جوانان ممکن نیست
مهدی عامری فعال فرهنگی شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران ضمن تبریک ولادت حضرت علی اکبر و روز جوانان به تمام جوانان بیان کرد: در سال گذشته با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص نام گذاری سال بنام رونق تولید الحمدالله جوانان و خصوصا سازمان های مردم نهاد چابهار گامهای موثری در حوزه کارآفرینی برداشتند که علاوه بر اینکه در شهرستان و در استان درخشش خوبی داشتند در نمایشگاه کشوری هم بخوبی نقش ایفا کردند.
 
رئیس هیات مدیره موسسه همراهان جوان چابهار گفت: جوانان شهرم در سازمانهای مردم نهاد بخوبی در حوزه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، توانمند سازی بانوان، کارآفرینی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، ورزشی در شهرستان همراه و همیار مسولین بوده اند.
 
عامری ادامه داد: امسال هم که به فرمایش مقام معظم رهبری سال جهش تولید قرار گرفته با اعتماد بیش از پیش مسئولین به حوزه های جوانان میتوانند ابتکارات خوبی جهت کمک به جامعه داشته باشند چه بسا که در این مدت بخوبی جوانان سمن ها نشان دادند که صاحب ایده و مردمی عمل می کنند.
 
وی افزود: بحران سیل در جنوب استان و حضور سمن ها و کمک و یاری درجمع آوری کمک ها از‌مردم عزیز کشور و حتی بحران فعلی ویروس منحوس کرونا نشان داد سمن های جوانان شایسته عمل میکنند.
 
این فعال فرهنگی و اجتماعی شهرستان چابهار خاطرنشان کرد: باتوجه به کمبود زیرساخت ها با توجه به نام بزرگ چابهار از مسولین خواهشمندیم در حوزه ورزش از زمین های محلاتی و باشگاه های سر پوشیده رزمی و توپی و ایجاد خانه های فرهنگ جهت شناسایی استعدادهای نوجوانان و جوانان و کمک به اجرایی کردن طرح های  کارآفرینی و فرهنگی و هنری و ورزشی همیاری و همراهی کنند.

عدم امنیت شغلی یک معلم نیروی آزاد
رویا حسن پور معلم مقطع ابتدایی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران گفت: من به عنوان یک معلم نیروی آزاد که غیر بومی هستم و قرار است که مدتها از سال های عمرم از جوانی تا پیری در این شهر زندگی کنم امنیت شغلی ندارم.

وی ادامه داد: معلمان نیروی آزاد هیچ شرایط استخدامی برایشان در نظر نگرفته اند مسئولین نیروی آزاد را جزئی از آموزش و‌پرورش نمیداند در صورتیکه نیروی آزاد نیز گزینش می شود و مانند دیگر معلمان حتی گاها دیده شده بهتر از معلمان رسمی تدریس میکند و معلمان حق التدریسی ها و نهضتی ها حداقل امید جذب شدن دارند.

حسن پور با اشاره به رفاه اجتماعی آموزگاران نیروی آزاد گفت: این نیروها چیزی به نام بن با صندوق یا تعاونی ویا هر رفاه دیگر مانند معلمان عادی برخوردار نمیشوند، ساعت ها کلاس ضمن خدمت می نشینند حتی گواهینامه ای برایشان صادر نمی شود.

وی افزود: امروز که با مشکل کرونا مواجه هستیم سنگر آموزش را ترک نکرده ایم چراکه دغدغه تدریس برای کودکان در مقطع ابتدایی را داریم ولی حقوقی دریافت نخواهیم کرد.
 
استفاده از توان بومی در تولید و اشتغالزایی و صنعت تاثیر چشمگیر و بسزایی دارد
محمد افشار دانشجوی بلوچ دانشگاه پیام نور شهرستان چابهار به خبرنگار چهاربهاران گفت: من به عنوان یک جوان ایرانی از مسئولین درخواست دارم به جای گفتن ما تحریم و محدود هستیم، همه اراده و توان خودشان را برای حل مشکلات گذاشته و بهانه ای واسه انجام کارها نداشته باشند.
 
وی افزود: همه ادارات و دستگاه ها باید باهم همدل و وحدت داشته باشند و در حل مشکلات در ارائه خدمات، تجهیزات و امکانات بهم کمک کنند و به جای مقصر دانستند یکدیگر به مشکلات و گرفتاری های مردم برسند.
 
افشار بیان کرد: دولت باید راه حل مناسبی برای اشتغال برای جوانان ایجاد کند، یکی ارائه تسهیلات آسان به همه اقشار با بهره مناسب نه اینکه پروتکل سنگین و پیچده راه اندازی یا ادامه چرخه تولید و اشتغال جلوی پای کارآفرینان قرار دهد..
 
وی ادامه داد: استفاده از توان بومی هر منطقه می تواند در تولید و اشتغالزایی و صنعت تاثیر چشمگیر و بسزایی داشته باشد، فقط نیازمند کار کارشناسی، با برنامه ریزی دقیق و ارائه تسهیلات مناسب است که قطعا در استان ما با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت ها بسیار پاسخگو است.
 
این جوان بلوچ در ادامه گفت: در زمینه مسکن باید دولت تورم را به حداقل برساند، دست دلال ها کوتاه شود و طرحهایی مثل مسکن مهر و جوانان با یک پروتکل کارشناسی  شده اجرا شود تا هیچکس مشکل مسکن نداشته باشد.
 
وی گفت: مشکل اقتصاد ما فقط با قطع دست آقازاده ها و نور چشمی ها حل می شود، دلالها و مفسدان اقتصاد اگر با همکاری قوه قضاییه و دستگاه های مرتبط دستگیر و روانه زندان شوند قطعا نرخ ارز و تورم کاهش پیدا میکند و اقتصاد ما حال و روز بهتری پیدا خواهد کرد.
 
دانشجوی دانشگاه پیام نور چابهار عنوان کرد: در بحث مسائل فرهنگی واقعا از مسئولین درخواست داریم توجه شدید داشته باشد و کوتاهی نکنند.قطعا بی توجهی به مسائل فرهنگی چندین برابر اقتصادی زیان آور میشه و جبران ناپذیرخواهد بود.
 
وی گفت: کنترل قیمتهای بازار و واردات و صادرات مسئله مهمی است که به معیشت و زندگی مردم کمک می کند و هم توسعه و پیشرفت جامعه را به همراه دارد
 
 
اعتماد به جوانان شاهد تحولات و تغییرات مثبتی می شود
مسلم بشکار فعال اجتماعی شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران گفت: از آنجاییکه جوانی از دوره های حساس رشد یا از دورهای جنب و جوش و تلاش است هر انسانی طی این دوره از ویژگی های مثبت بسیار زیادی برخوردارست بنظر می رسد در صورت اعتماد و توجه به آنان شاهد تحولات و تغییرات مثبتی در جامعه خواهیم بود.

وی ادامه داد: مسئولین در واگذاری مسئولیت ها به جوانان اعتماد داشته باشند و در مشاوره های کلان با توجه به توانایی هوش سیال و خلاقیت جوانان بهره ببرند.

وی با اشاره به اینکه مسئولین با ایجاد بستر سازی مناسب جهت هدایت جوانان به فضای کسب و کار، اشتغال و کارآفرینی گام های محکم تری بردارند بیان کرد: آگاهسازی های لازم از آسیب های مختلف جهت جلوگیری از آسیب های اجتماعی و شناسایی استعدادهای جوانان و بکارگیری آنان متناسب با پتانسیل های موجود بهره ببرند.
 
بشکار افزود: تسهیلات لازم به جوانان در جهت استقلال شخصی چه از نظر تشکیل خانواده و چه از نظر فضای کسب و کار و مدیریت های جزئی و کلان اعطا شود.

وی گفت: فضای بارش فکری بصورت برنامه های مدون در امورات مختلف چه در زمینه فرصت ها و چه در زمینه تهدیدها و تقدیر از بهترین ایده ها ایجاد شود.

این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه از ظرفیت جوانان در مداخله از بحران ها و فعالیت های جهادی استفاده شود خاطر نشان کرد: از جوانان تنها براساس شایستگی ها نه براساس ویژگی های انتسابی فاقد هر نوع شایستگی و توانمندی به کار گیری شود.
 
شغل مهم ترین دغدغه جوانان
زهره پورصباح مدیر باشگاه ورزشی اکسیژن چابهار به خبرنگار چهاربهاران گفت: مهم ترین خواسته من در جامعه و فراهم شدن شرايط براي پيشرفت جوانان است كه متاسفانه محيا نيست، با توجه به مدرک فوق لیسانس حسابداری بنده هنوز بیکار هستم با توجه به تحصیلات و دارای حرفه مربیگری مهم ترین دغدغه من بیکاری است.

وی گفت: جوان‌ها دغدغه‌های زیادی دارند؛ ازدواج، مسکن، تفریحات... همه اینا وقتی حاصل می‌شود که ما شغل داشته باشیم.

پورصباح افزود: در حیطه مربیگری هیچ گونه حمایتی از سازمان های مربوطه نمی شویم نه بیمه نه امنیت شغلی را تضمین نمی کنند.

انتهای پیام/
 
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 454784
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *