۰

نبود راه، پل و آب آشامیدنی؛خوشحالی توام با ترس مردم روستاهای دشتیاری در بارندگی

دشتیاری بزرگترین بخش شهرستان چابهار همواره به علت نبود امکاناتی نظیر پل، راه و آبرسانی در فصول بارندگی، خوشحالی مردم روستایی را به ترس بدل می کند.
نبود راه، پل و آب آشامیدنی؛خوشحالی توام با ترس مردم روستاهای دشتیاری در بارندگی
به گزارش چهاربهاران بخش دشتیاری یکی از بخش‌ های شهرستان چابهار و بزرگترین بخش استان سیستان و بلوچستان است که مدتی ست به شهرستان دشتیاری ارتقا یافته است و کشت موز، انبه و هندوانه از بیشترین تولیدات و اشتغال مردم این منطقه با ۱۸ هزار خانوار محسوب می شود.

همواره در زمان بارندگی وقوع سیلابهای ناگهانی در رودخانه کاجو خسارات مالی و جانی زیادی را به ویژه در محدوده دشت دشتیاری که بازه انتهایی و محل الصاق آن به رودخانه بزرگ باهوکلات می باشد برای ساکنان به وجود می آورد که نبود پل و عدم زیرساخت این رودخانه از بزرگترین علل این اتفاقات می باشد.

همچنین رود باهوکلات موسمی و سیلابی با جهت شمالی و جنوبی از اراضی روستای باهو کلات می‌گذرد و در نزدیکی بندر گَواتِر به خلیج گواتر می‌رود که عبور و مرور از این دو رود و جاده های غیراستاندارد از مهم ترین کانون های توجه در مبحث زیرساخت می باشد.

نبود لوله کشی آب در این منطقه و عدم آبرسانی از سد زیردان دومین معضل پرخطر برای ساکنان و به ویژه خردسالان این بخش به شمار می آید به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون ۷ دانش آموز در گودال های این بخش غرق شده اند؛ کودکانی که برای امرار و معاش قصد برداشت آب از گودال های تعبیه شده یا به اصطلاح محلی هوتگ را داشته ولی استفاده از آب به عنوان نیاز اولیه زندگیشان باعث مرگ شان شده است.

بخشدار دشتیاری در گفت و گو با چهاربهاران بیان کرد: برخی روستاهایی که در کنار رودخانه کاجو واقع شده اند در هنگام بارندگی، سطح آب رودخانه بالا می‌آید و نبود پل مناسب و فقدان آن تردد برای دانش آموزان را مشکل می کند.

حامد سارانی افزود: اهالی این روستاها به همراه اعضای شورای خود در گذشته بارها و بارها به سازمانهای مختلف نامه نگاری کرده‌اند اما نتیجه‌ مطلوبی نگرفته‌اند.

وی ادامه داد: در گذشته با توجه به گستردگی روستاها و نبود راه مواصلاتی در برخی از روستاهای منطقه دشتیاری دسترسی و رفت و آمد برای روستائیان به مراکز بخش و شهرستان به سختی امکان پذیر بود ولی عملیات راه سازی در روستاهایی که هیچ گونه دسترسی به راه نداشته اند توسط راه و شهرسازی آغاز شده است.

سارانی با اشاره به کاهش خطرات بارندگی در مسیرها با اشاره به اینکه زیرسازی مسیر نوبندیان به دلگان شیخ چراغ به طول ۴.۵ کیلومتر دسترسی دهها روستای پایین دست را به چابهار نزدیکتر می کند تاکید کرد: با احداث این جاده، مسیر از ٢۴ به ١١ کیلومتر کاهش مسیر یافته است که یکی دغدغه های مهم مردم منطقه بود.

وی عنوان کرد: از اول امسال تاکنون ۵ دانش آموز در دشتیاری به دلیل استفاده از گودال برای برداشت آب باران غرق شده اند ۳ دانش آموز از روستای کموبازار، ولی محمد بازار در ۲ کیلومتری شهر پلان و دو دانش آموز نگوری نیز در اب جان داده اند.

سارانی خاطرنشان کرد: توجه به تکمیل توسعه طرح آبرسانی از سد زیردان تا زمان ایجاد و اتصال شبکه به شیرین سازی اب دریا برای مردم دشتیاری بسیار مورد نیاز است و رسیدگی به راه های مناسب برای کاهش مشکلات در مواقع بارندگی از اولویت های مهم دیگر حل مشکلات ۸۰ هزار نفر مردم ساکن این منطقه می باشد.

انتهای پیام/
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۵۸
کد مطلب: 454564
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *