۰

سیزده بدر روز طبیعت در چابهار کجا بریم/ از پالاژ ساحلی روستای تیس تا جنگل های حرای گواتر

سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهمترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است که طی سال های اخیر روز آشتی با طبیعت نیز تلقی می‌ شود.
سیزده بدر روز طبیعت در چابهار کجا بریم/ از پالاژ ساحلی روستای تیس تا جنگل های حرای گواتر
به گزارش چهاربهاران، سیزده ‌بدر سیزدهمین روز فروردین و از جشن‌های نوروزی ایران است که در تقویم‌ رسمی ایران اسلامی این روز به نام طبیعت نامگذاری شده‌ است و از تعطیلات رسمی محسوب می شود.

یکی از بهترین و شیرین ترین زمان در عید نوروز روزهای پایانی تعطیلات است که با سیزده به در اوج خود می رسد. همانطور که می دانید هر سال سیزده به در یا همان روز طبیعت همه مردم ایران روزهای آخر نوروز را با طبیعت گردی جشن می گیرند و به رسم گذشته برای این روز رسم و رسوم های مختلفی را ادا می کنند.

روز طبیعت بسیاری از خانواده ها به دنبال مکانی خوب می گردند تا سیزده خود را به در کنند. این روزها هم بسیاری از خانواده ها همچنان در سفر هستند و قصد دارند تا سیزده به در را نیز در شهر محل اقامتشان بمانند، اما اگر در شهر بندری چابهار هستید بهترین مکان هایی که می توانید در این روز همراه با خانواده به گشت و گذار بپردازید را برای شما آماده کرده ایم تا یک مکان مناسب را انتخاب کنید.
 
چابهار سرزمین موج، ساحل و کوه های رویایی مینیاتوری و بهشتی ترکیبی از دریا، کویر و جنگل است، چابهار دارای خلیج های طبیعی متعددی است که محوریت آن با خلیج چابهار می باشد، این خلیج طبیعی که چشم اندازی بسیار طبیعی دارد، خود میزبان ده ها لنج و قایق های صیادی است.

پلاژ ساحلی تیس
پلاژ ساحلی تیس در روستای تیس و در مسیر چابهار به روستای تیس در جاده ساحلی کمی بعد از روستا، این پلاژ قرار گرفته است.
ساحل زیبای تیس به دلیل شیب بسیار کم و ملایمی که دارد، تا صدها متر دورتر از ساحل دارای عمق یکسان و کمتر از 1.5 متر میباشد که این امر موقعیت بسیار ایده‌آلی را برای شنای شهروندان و مسافران فراهم می‌‌آورد.
برای کسانی که اهل شنا و تفریحات ساحلی هستند پلاژ ساحلی تیس یکی از بهترین گزینه هاست. در این پلاژ که در فاصله اندکی از شهر قرار گرفته، امکاناتی نظیر اغذیه فروشی، سوپر مارکت، دوش و آلاچیق برای رفاه حال شهروندان فراهم می باشد.

روستای تاریخی تیس
تیس روستایی باستانی از توابع شهرستان چابهار است که در منطقه کوهپایه‌ ای در پنج کیلومتری شمال غربی چابهار قرار دارد.

بندر صیادی تیس، قلعه پرتغالی ها، گورستان و مقبره های تاریخی قبرستان اجنه، خانه های سنتی، مناظر سرسبز با چشم انداز زیبا، غارهای صدفی، پلاژ ساحلی، برکه تمساح پوزه کوتاه، غارهای طبیعی، کوه های باستانی، باغ ملی طیس، سواحل مرجانی، صخره ای و مسجد جامع از مهمترین مناطق دیدنی این روستا هستند.

باغ آبکان
در میان باغ های شهرستان چابهار باغ آبکان با کلکسیونی از درختان زیبای استوایی قرار دارد که نارگیل، چیکو، زیتون محلی یا گواوا، جم، انبه، لیموعمانی، بیدام، تمرهندی، خربزه درختی قد علم کرده اند. این باغ که کاربری گردشگری دارد یکی از مکان های دنج و منحصر به فرد منطقه آزاد چابهار می باشد.

پلاژ سنگی لیپار
پلاژ زیبای ساحلی لیپار از جاهای دیدنی چابهار در کنار مجموعه لیپار که متشکل از هتل لیپار، ویلاهای ویژه منطقه آزاد، کلبه غواصی، سفره خانه های سنتی و سواحل بی نظیر خلیج چابهار نگین روشنی برای شهر است.

روستای رمین، طبیعت همیشه بهار در چابهار
 در اطراف چابهار روستاهایی وجود دارد که به خوبی بازگوکننده طبیعت زیبای آن است. روستای رمین یکی از این روستاها است.
رمین یکی از روستاهای بزرگ چابهار واقع در دهستان «کمبل سلیمان» بخش مرکزی چابهار است. این روستا در هفت کیلومتری بندر چابهار از نزدیک ترین روستاهای صیادی به این شهر است و از سمت شرق از طریق جاده ساحلی بنادر صیادی بریس، پسابندر و خلیج گواتر را به شهر منتهی می سازد.

کوه های مینیاتوری
کوه های مینیاتوری یا «مریخی» اطراف روستا با مناظر بسیار زیبا در یک طرف جاده و طرف دیگر آن دریا و تراش ها و برش های ناشی از فرسایش و واریزه های آن و رنگ سفید این کوه ها چشم هر بیننده ای را خیره می کند.
تماشای مناظر کوه های بزرگ و کوچک با شکل خارق العاده و حرارت هوا و غبار شرجی حاصل از آن، انسان را به یاد مناظر خیالی و رویایی از کرات آسمانی می اندازد و برای لحظاتی احساس می کند در مریخ به سر می برد.
 این پدیده کم نظیر توجه توریست ها به خصوص خارجی ها را به خود جذب کرده است.

 تالاب لیپار
تالاب لیپار یکی از بزرگ ترین تالاب ها در استان سیستان و بلوچستان است که در چهار کیلومتری روستای رمین قرار دارد و به شکل سدی طبیعی آبهای سرگردان اطراف را در خود جمع کرده است. این تالاب محل رویش انواع درختچه های حرا، گز و چش است که مناظر بسیار چشم نوازی را خلق کرده اند. در این تالاب انواع پرندگان نظیر چنگر، فلامینگو، کشیم، حواصیل سفید و خاکستری، طاووسکن، باقرقره، تیهو و خوتکا زندگی می کنند که اکوتوریسم خاصی را برای منطقه به وجود آورده اند، لذا بسیاری از علاقه مندان به طبیعت در فصل مهاجرت پرندگان از این تالاب بازدید می کنند.
با توجه به منظره های بسیار زیبای تالاب و قرار داشتن در کنار جاده ساحلی چابهار به خلیج گواتر این منطقه شاهد حضور شهروندان در این مکان است.

درخت مکرزن
درخت مکرزن که به انجیر معابد، لور و انجیر هندی نیز معروف است، نام درختی معروف در شهر چابهار است. این درخت از جاذبه‌های گردشگری به‌شمار می‌آید. در واقع این گیاه نوعی گیاه هندی است است که دارای برگ‌ های پهن است و شاخه‌های آن به پایین سرازیر می‌شود و در لای شن‌ها ریشه می گستراند.

روستای صیادی بریس
بریس، یکی از نزدیکترین روستاهای صیادی به چابهار است. شمال این بندر به کوه‌های مریخی سربه فلک کشیده می‌رسد و از غرب و جنوب به دریای عمان محدود می‌شود. در اینجا ترکیب کوه مریخی در یک طرف جاده و دریا در طرف دیگر باعث خلق منظره حیرت‌انگیزی شده است.
چیزی که بندر بریس را تماشایی کرده، قایق‌ها و لنج‌های صیادی‌ست که از دریا برگشته یا دارند به دریا می‌روند و مرغ‌های دریایی که بالای قایق‌ها در پروازند. بندر بریس، ساحل آرامی دارد و کم پیش می‌آید که موج‌های پرتلاطم در آن ببینیم، مگر شب‌ها که ساحل خروشان‌تر از هر وقت دیگری‌ست و مگر وقتی که ساحل موج افشان شود.


جنگل حرا
به عنوان یکی از ظرفیت های طبیعی جالب چابهار، می توان جنگل حرا را نام برد. در ناحیه‌ ساحلی خلیج گواتر به ویژه در خور باهو و در نزدیکی محلی که رودخانه‌ باهو کلات به دریای عمان می ریزد، جنگلی بسیار زیبا و قابل توجه از گونه‌ حرا پدیدار می‌ شود.

جنگل های حرا، یکی از جاذبه های منحصر به فرد سیستان و بلوچستان به شمار می روند. آن ها به جز در چابهار، در بوشهر و هرمزگان نیز یافت می شوند.

بندر گواتر
در آخرین نقطه مرزی شهرستان چابهار و تماس با مرز پاکستان بندری کوچک و قدیمی اما زرخیز به نام «گواتر» قرار گرفته که مقصد خوبی برای گردشگری دریایی به شمار می رود.
 تکه کوچکی از محدوده سیستان و بلوچستان واقع در منتهی الیه جنوب شرقی سرزمین زرخیز ایران اسلامی، چون گوهر بهشتی در ساحل دریای عمان می‌ درخشد. بندر گواتر به دلیل واقع شدن در نزدیکی جنگل های حرا، از جمله مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می رود.

اگر در روز طبیعت در چابهار سیزده را بدر می کنید یک تیر و چند نشان زده اید، هم امکان سفر دریایی را برای شما فراهم می کند و هم فرصت کوهنوردی و جنگل نوردی را پیش روی شما قرار می دهد.

انتهای پیام/
دوشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۵
کد مطلب: 453256
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *