۰
تمدنی کهن در سیستان و بلوچستان؛

تیس چابهار؛ قلعه‌ای برای هدایت کشتی‌ها

قلعه تیس یا پرتغالی‌ها یکی از بناهای مستحکم در جنوب سیستان وبلوچستان در سواحل نیلگون مکران است. این قلعه بر فراز تپه‌ای مشرف به خلیج چابهار، در محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی و یک کیلومتری روستا و بندر صیادی تیس واقع شده است.
تیس چابهار؛ قلعه‌ای برای هدایت کشتی‌ها
به گزارش چهاربهاران، قلعه تیس یا پرتغالی‌ها یکی از بناهای مستحکم در جنوب سیستان و بلوچستان در سواحل نیلگون مکران است. این قلعه  بر فراز تپه‌ای مشرف به خلیج چابهار، در محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی و یک کیلومتری روستا و بندر صیادی تیس واقع شده است.

قلعه تیس با ابعاد 26 در 54 متر در دوره سلجوقی ساخته و در دوره صفویه بازسازی شده است. پهنای ساختمان در بخش انتهای دماغه‌ای که 500 متر از آبخور دریا فاصله دارد، واقع است.

شیوه ساخت بنای کنونی شبیه به کاروانسرای شاه‌عباسی بیستون ایجاد شده در زمان شاه سلیمان صفوی ‌است.
در بخش شمال شرقی در ورودی اصلی قرار داشته و چهار گوشواره خلفی آن در پشت دیوارهای هشتی واقع شده‌اند.



این بنای تاریخی دارای چهار برج نیمه مدور است که کاملاً دفاع از قلعه را ممکن ساخته و با 15 متر ارتفاع علاوه بر دیدبانی در مواقع طوفان به‌عنوان چراغ دریایی عمل می‌کرده و وظیفه هدایت کشتی‌ها را عهده دار بوده است.
ارتفاع تپه‌ای که قلعه روی آن ساخته شده حدود 55 متر است.

به داخل حیاط این قلعه که بروید آب انبارهایی را در گوشه حیاط می بینید که مصالح به کار رفته در ساخت آن ها گچ، ساروج و سنگ است. البته در بیرون قلعه هم آثار چاهی وجود دارد که در دل صخره حفر شده و لبه آن با سنگ و ساروج محکم شده است. سقف قلعه هم با چوب هایی پوشیده شده که از جنس شان معلوم است که از منطقه ای دیگر برای ساخت قلعه به اینجا آورده شده اند. به منار آجری قلعه که نگاه کنید تزئینات آن کاملا مثل تزئیات دوره سلجوقی می ماند؛ هر چند که قسمت های زیادی از این تزئینات در گذر ایام از بین رفته اند ولی در برجستگی ها و گودی ها نقش هایی به زبان عربی و کوفی به چشم می خورد.



در سه گوشه حیاط اتاق هایی است که اندازه آن ها معمولا ۳ در ۴ و یا کمتر هستند. این قلعه تاریخی که گوشه ای از تاریخ صدها سال پیش ایران را به تصویر کشیده از جاذبه های مهم چابهار است و گردشگران در سفر به این شهر از آن دیدن می کنند.

در کتاب باستان‌ شناسی و تاریخ بلوچستان به نقل از سرتیپ مهدی خان مهندس ایرانی آمده‌ است: «در تیس بسیار دژ خوبی است و یک سوی بدنه دژ وصل به دریاست، قدری ناتمامی دارد که بنُا و عمله در آن مشغول کارند. دیوار بزرگی از سوی دریا کشیده‌ اند برای بار اندازی و غیره حصن معتبری است واصل دژ نو در روی تپه مرتفعی ساخته شده‌ است.»



انتهای پیام/
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب: 453183
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *