۰

سفر به چابهار، بهاری‌ترین بندر ایران

سیستان و بلوچستان مقصد گردشگری و تاریخی بکر کشور است که کمتر مورد توجه گردشگران داخلی قرار می گیرد و با وجود پتانسیل بالا از نظر اقتصادی، فرهنگی و گردشگری، آن طور که شایسته و بایسته است،‌ شاهد افزایش سرانه گردشگری نیستیم.
سفر به چابهار، بهاری‌ترین بندر ایران
به گزارش چهاربهاران، شهرستان چابهار با دویست و شصت هزار نفر جمعیت، از توابع استان سیستان و بلوچستان بوده و در شمال این شهر، شهرستان هایی مانند نیکشهر، قصرفند و سرباز واقع شده است. در شرق این استان مرزی، کشور پاکستان قرار دارد و در جنوب نیز، دریای عمان و سواحل مکران به چشم می خورند. غرب چابهار نیز با بندر کنارک متصل شده است.

بندر زیبای چابهار در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان قرار دارد و یکی از مناطق پر ظرفیت کشور برای افزایش سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی در عرصه های مختلف به خصوص گردشگری به شمار می رود.

سیستان و بلوچستان، یکی از مناطق محروم کشور است که به واسطه قرار گیری در مرز پاکستان و افغانستان، تبادل تجاری و فرهنگی بسیاری با این دو کشور مسلمان همسایه را تجربه می کند. از بند چابهار با کراچی پاکستان، کمتر از 900 کیلومتر فاصله است و قرار شده تا خط دریایی بین چابهار و پاکستان تا سال های آینده افتتاح شود.
  دیار مرموز ایران
 چابهار، سرزمین مریخی ایران که به واسطه کوه های مینیتاتوری جذابش، یادآور پستی و بلندی های سیاره مریخ است، یکی دیگر از بخش های راز آلود اقلیم ایران به شمار می رود.
مسیر چابهار به گواتر، جشنواره ای از کوه های مینیاتوری را در معرض دیدگان شما قرار می دهد. البته با تالاب صورتی لیپار، این جذابیت های طبیعی صد چندان می شود و شما به ضیافت پلانکتون ها خواهید رفت.

بنابراین سفر به سیستان و بلوچستان، سفر به جذابیت های فراموش نشده است که نباید در نوروز نادیده گرفته شود.

جنگل حرا
به عنوان یکی از ظرفیت های طبیعی جالب چابهار، می توان جنگل حرا را نام برد. در ناحیه‌ی ساحلی خلیج گواتر به ویژه در خور باهو و در نزدیکی محلی که رودخانه‌ ی باهو کلات به دریای عمان می ریزد، جنگلی بسیار زیبا و قابل توجه از گونه‌ ی حرا پدیدار می‌ شود.
سفر به چابهار: گشتی در بهاری ترین بندر ایران (2)
حرا درختچه‌ ای است که در مرداب‌ های نواحی گرم کرانه‌ های عربستان، مصر و جنوب ایران از جمله شهرستان چابهار می‌ روید. از مشخصات حرا این است که دانه‌ اش بر روی درخت مادر رشد اولیه را طی کرده و سپس نهال جوان حاصل از درخت جدا شده و به مرداب می‌ افتد.
برگ های حرا، دوام زیادی داشته و ظاهر بیضوری دارد. هم‌ اکنون این جنگل یکی از زیباترین منظره‌ های موجود در چابهار و منطقه‌ی گواتر به شمار می رود.

جنگل های حرا، یکی از جاذبه های منحصر به فرد سیستان و بلوچستان به شمار می روند. آن ها به جز در چابهار، در بوشهر و هرمزگان نیز یافت می شوند.
اگر سفر به چابهار را در برنامه خود دارید، تنها به تماشای جنگل‌های زیبای حرا بسنده نکنید، منطقه چابهار جزو معدود مناطق کشور است جاذبه‌ های بی‌ نظیر و کم نظیر طبیعی و تاریخی دارد. به طور مثال فرش خزه‌ ها یکی از پدیده‌های طبیعی و ژئوتوریسمی منطقه است که به‌ وفور در امتداد ساحل دیده می‌ شود.

فرش خزه‌ ها صبح زود هنگام جزر روی ساحل صخره‌ای قابل مشاهده‌ است. تلفیق رنگ سبز تند و پر رنگ با آبی دریا در تابش خورشید، بی‌ شک یکی از زیباترین تابلو های هستی است.

موزه محلی چابهار
سفر به چابهار: گشتی در بهاری ترین بندر ایران (2)
در موزه محلی چابهار، سبک مد و لباس زنان و مردان چابهار و همچنین شیوه تولید صنایع دستی را مشاهده می کنید.
سفر به چابهار: گشتی در بهاری ترین بندر ایران (2)
صنایع دستی مشاهده شده در موزه محلی چابهار را می توانید از فروشگاه های صنایع دستی شهر تهیه کنید.
سفر به چابهار: گشتی در بهاری ترین بندر ایران (2)
موزه محلی چابهار، محفلی برای دیدن سبک زندگی مردم و آداب و سنت های آنان است. این محل 600 متر مربعی، قبلا فرمانداری چابهار در دوران قاجار بود.

غارهای سه گانه و معبدیان مسیتی
سفر به چابهار: گشتی در بهاری ترین بندر ایران (2)
غارهای بان مسیتی، مجموعه غارهایی در 5 کیلومتری شمال باختری روستای تیس در دامنه کوه شهبازبند در چابهار هستند و یکی از شهرهای زیر زمینی در جنوب کشور قلمداد می شوند. گردشگران ایران دوست معمولا استقبال خوبی از منطقه یاد شده به عمل می آورند. این غارها، شامل سه غار هستند که یکی غار طبیعی و دو مورد دیگر، مصنوعی و دست ساز هستند.
غار اول طبیعی و به شکل نیم دایره و با استفاده از روش تراشکاری درون غار و دهانه آن توسعه پیدا کرده است.
سفر به چابهار: گشتی در بهاری ترین بندر ایران (2)
سفر به چابهار: گشتی در بهاری ترین بندر ایران (2)
کوه های گل افشان
سفر به چابهار: گشتی در بهاری ترین بندر ایران (2)
یکی از دیدنی های حیرت انگیز شهرستان چابهار، کوه های گل افشان است که مهم ترین آن، در نقطه ای نزدیک به کنارک به نام بندر تنگ قرار دارد. کوه گل افشان بندر تنگ، با ارتفاع تقریبی 100 متر و قطر قاعده کمی بیش از 100 متر، در نود کیلومتری چابهار قرار دارد و تقریبا با یک ساعت رانندگی از مرکز چابهار، می توان به آنجا رسید.
البته از مرکز چابهار و ترمینال اصلی، به مقصد کوه های گل افشان، اتوبوس و سواری در دسترس است که در همه ساعات شبانه روز، آماده جابجایی مسافران نوروزی به نقاط مختلف چابهار به خصوص این منطقه هستند.
سفر به چابهار: گشتی در بهاری ترین بندر ایران (2)
بالا رفتن از کوه اگر فصل بارندگی نباشد، تقریبا راحت است. در بالاترین نقطه کوه چاله‌ای به قطر کمتر از یک متر و به عمق حدود نیم متر وجود دارد که با گل پوشیده شده است.
سفر به چابهار: گشتی در بهاری ترین بندر ایران (2)
در فواصل زمانی حدود یک دقیقه، مقداری گل با صدای خاصی شبیه به ترکیدن یک حباب، از چاله خارج می شود که جذابیت خاص خود را داشته و به همین خاطر، گردشگران زیادی راهی این منطقه می شوند تا کنش و واکنش های طبیعی زمین را مشاهده کنند. در کنار این کوه، دو کوه کم‌ ارتفاع دیگر وجود دارد که به نظر می‌ رسد زمانی آن‌ ها نیز گل‌ افشان بوده‌ اند.
سفر به چابهار: گشتی در بهاری ترین بندر ایران (2)
این منطقه و فوران های کوتاه، سبب شده تا برخی از تورهای گردشگری چابهار، اینجا را نیز در فهرست بازدیدهای روزانه خود قرار دهند. درباره این پدیده جالب، نظریات گوناگونی وجود دارد.
برخی معتقدند به دلیل نزدیکی زیاد به اقیانوس هند و همچنین شکل خاصی که پوسته زمین در این ناحیه دارد، پوسته اقیانوس با شیب بسیار تندی در منطقه به داخل زمین فرو می رود و همین امر، فشارهای زیادی را به پوسته زمین وارد می کند. در نهایت فشار به وجود آمده، سبب خروج آب و به همراه آن گل و لای می شود.

مسجد جامع تیس
سفر به چابهار: گشتی در بهاری ترین بندر ایران (2)
از مناطق دیدنی چابهار می‌توان مسجد تیس را نام برد. این مکان مذهبی، از نظر ساختار معماری و نوع طراحی، شبیه مساجد کشورهای پاکستان و هندوستان است و البته به دلیل همجواری سیستان و بلوچستان با پاکستان و تاثیر فرهنگ پاکستانی ها از هندوها در طول تاریخ، چنین مسئله ای چندان هم عجیب نیست.
همانند اکثر مساجد اهل تسنن، این مسجد نیز تک مناره است. مسجد تیس صحن زیبایی دارد و آن را باید یکی از دیدنی ترین مساجد چابهار دانست؛ چرا که گنبدهایی که به رنگ سبز و قرمز رنگ آمیزی شده اند و درب های شیشه کاری شده رنگی، جذابیت خاصی به مسجد بخشیده است. مشاهده لباس سراسر سفید مردمان بلوچ و شیوه عبادت آنان نیز در نوع خود زیبا جلوه می کند.
سفر به چابهار: گشتی در بهاری ترین بندر ایران (2)
تیس روستایی باستانی از توابع شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان ایران است که در منطقه کوهپایه‌ ای در 5 کیلومتری شمال غربی چابهار قرار دارد. برای سفر به آن،از تاکسی هایی که نزدیک ترمینال اصلی قرار دارند می توان استفاده کرد. قابل ذکر است که پیشینه باستانی این بندر به دوران هخامنشیان باز می‌ گردد و آثار تاریخی بسیاری در این روستا وجود دارد.
در زمان حکومت هخامنشیان، تیس یکی از بنادر بسیار مهم تمدن بزرگ ایران در نواحی سواحلی مکران بوده و قبلا نیز به آن تیز گفته می شده. کالاهایی که از آسیای شرقی و هند به بندر تیس حمل می شدند، به مناطق مختلف خاورمیانه، آسیای میانه و مناطق قفقاز در شمال ایران ارسال می گردید.
سفر به چابهار: گشتی در بهاری ترین بندر ایران (2)
تیس در سده‌های اولیه اسلامی نیز بندری مهم بوده است و فردی چون “مقدسی” که از جمله مورخین سده چهارم هجری قمری بود، از رونق بندر و کسب و کار تیس، بسیار سخن گفته است.

بندر گواتر
سفر به چابهار: گشتی در بهاری ترین بندر ایران (2)
در آخرین نقطه مرزی شهرستان چابهار و تماس با مرز پاکستان بندری کوچک و قدیمی اما زرخیز به نام «گواتر» قرار گرفته که مقصد خوبی برای گردشگری دریایی به شمار می رود.
 تکه کوچکی از محدوده سیستان و بلوچستان واقع در منتهی الیه جنوب شرقی سرزمین زرخیز ایران اسلامی، چون گوهر بهشتی در ساحل دریای عمان می‌ درخشد. بندر گواتر به دلیل واقع شدن در نزدیکی جنگل های حرا، از جمله مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می رود.
مشاهده صیادان، سبک زندگی مردم، پوشش، صنایع دستی و همچنین فعالیت های کسب و کار اهالی، مقاصد گردشگری جذابی را پیش روی مسافران نوروزی چابهار قرار می دهد.
سفر به چابهار، یک تیر و چند نشان است و هم امکان سفر دریایی را برای شما فراهم می کند و هم فرصت کوهنوردی و جنگل نوردی را پیش روی شما قرار می دهد.

انتهای پیام/
شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 453174
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *