۰

تکمیل خط آهن «سرخس –چابهار» موجب تحول اقتصادی شرق کشور می شود

مسئول علمی و اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان وبلوچستان گفت: تکمیل خط آهن «سرخس –چابهار» موجب تحول اقتصادی در شرق کشور می شود.
تکمیل خط آهن «سرخس –چابهار» موجب تحول اقتصادی شرق کشور می شود
به گزارش چهاربهاران، رضا طهماسبی اظهار کرد: خط ریلی «سرخس –چابهار» دارای دو قطعه اصلی است که قطعه اول از بندر چابهار تا زاهدان به طول ۵۸۰ کیلومتر از سال ۸۹ شروع شده و پس از گذشت ۸ سال کمتر از ۳۵ درصد پیشرفت داشته است.
وی افزود: قطعه دوم نیز از زاهدان به سرخس به طول ۷۶۰ کیلومتر است که تاکنون هیچ گونه پیشرفت فیزیکی نداشته است.
 مسئول علمی و اقتصادی بسیج  دانشجویی دانشگاه سیستان وبلوچستان ادامه داد: کشور ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی خود در کانون اتصال بین قاره ای قرار گرفته است که این ظرفیت مهم ترین شرط بهره مندی از منافع ترانزیت است.
وی گفت: از جمله مزایای ترانزیت برای کشور می توان به کسب درآمد اقتصادی، افزایش قدرت در برابر تهدیدات بیرونی و تقویت زیرساخت اقتصادی کشور اشاره کرد.
طهماسبی با اشاره به اینکه تنها راه دسترسی کشورهای محصور درخشکی آسیای مرکزی به آب های آزاد عبور از مسیر ایران است، بیان داشت: از همین رو محور ریلی «سرخس –چابهار» باید زودتر تکمیل شود زیرا مزایای بسیار مناسبی برای کشور دارد.
وی افزود: با راه اندازی این خط ریلی می توان میلیاردها دلار برای کشور درآمدزایی کرد و همچنین تحول اقتصادی در شرق کشور ایجاد کرد زیرا به دلیل نبود زیرساخت مناسب حمل ونقل از ظرفیت معدنی استان های خراسان جنوبی و سیستان وبلوچستان به خوبی استفاده نشده است.
مسئول علمی و اقتصادی بسیج  دانشجویی دانشگاه سیستان وبلوچستان گفت: با تکمیل این خط ریلی بسیاری از معادن استانهای شرقی کشور فعال می شود و به طور چشمگیری بیکاری را کاهش می دهد واز مهاجرت هم جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: همچنین این طرح موجب وابسته سازی منابع دیگر کشورها از جمله افغانستان،ازبکستان، ترکمنستان، پاکستان، قزاقستان و به امنیت ایران می شود.
طهماسبی تصریح کرد: از دیگرمزایای این طرح این است که می تواند با مصرف حجم بسیار کمتر سوخت نسبت به حمل ونقل جاده ای و همچنین ایجاد آلاینده کمتر زیرساخت لازم برای انتقال وجابه جایی حجم عظیمی از بار با ایمنی بالا را فراهم کند.
وی افزود: با توجه به همه این شرایط متاسفانه به دلایلی همچون نبود منابع مالی وبودجه روند پیشرفت فیزیکی خط ریلی «سرخس – چابهار» در حال حاضر بسیار کند شده است.
 مسئول علمی و اقتصادی بسیج  دانشجویی دانشگاه سیستان وبلوچستان بیان داشت: لذا دولت محترم می بایستی با توجه به اهمیت این موضوع و فواید بی شمار آن بر توسعه ی شرق کشور درصورتی که خود توان ادامه این پروژه را ندارد آن را در قالب قرارداد (BOT)، (ساخت، بهره برداری وانتقال) تکمیل کند.
وی تصریح کرد: همچنین انتظار می رود آستان قدس رضوی به عنوان یکی از نهادهای تاثیر گذار در آبادانی شرق کشور و در راستای بخشی از ماموریت محرومیت زدایی خود به عنوان متولی این پروژه زیرساخت لازم برای شکوفایی، اشتغال و ارتقا امنیت در این منطقه را با ساخت وبهره برداری آن فراهم کند.
انتهای پیام/ مهر
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 452530
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *