۰

عيد قربان؛ عيد بندگي و عبوديت معبود حق تعالي است/ قربان شاهكار حضرت ابراهيم خليل(ع) در ذبح و قرباني نفس

عيد سعید قربان؛ جلوه گاه تقرب مسلمانان به پروردگار در سايه بندگي و عبوديت است و روز قرباني كردن هواهاي نفساني و شيطاني است.
عيد قربان؛ عيد بندگي و عبوديت معبود حق تعالي است/ قربان شاهكار حضرت ابراهيم خليل(ع) در ذبح و قرباني نفس
به گزارش چهاربهاران، عيد سعيد قربان؛ عيد نزديكي و تقرب به سوي خداوند است و امتحان عيد قربان در خصوص کمال انسانی، رهایی از اسارت نفس، شکوفایی ایمان، یقین، آزادی و آزادگی و باور الهی است.
 
روز عید قربان، روز آزمایش و امتحان الهی برای انسان‌هاست و روز آزمایش و امتحان حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) بوده که توانستند از امتحان الهی که خداوند برای آن‌ها در نظر گرفته بود، سربلند بیرون بیایند.
 
چه زیباست ایامی را که در تاریخ بشر ماندگار شدند ایامی که یک سمت آن جبرائیل امین از طرف خداوند و طرف دیگر آن رسولانی پاک سرشت و پاک نیت که برای سعدت انسان ماندگار شدند.
 
عید قربان میعادگاه خداوند بزرگ و حضرت ابراهیم که از یک آزمایش عظیم سربلند و سرافراز گردید و میعادگاهی که متجلی عشق حضرت ابراهیم در مفابل آفریدگار جهان و فرزندی که پس از سالها به وی اعطا شده بود است.
 
اینجاست که خداوند عز و جل قربانی کردن اسماعیل را توسط پدرش می پذیرد و از بهشت قوچی را روانه می کند تا به رسول خویش در این دنیا طعم بهشت را بچشاند و قربانی کردن در راه و برای رضایت خداوند تبارک  تعالی تحفه ای است که از جد بزرگوار رسول گرامی اسلام محمد مصطفی(ص) به ما رسیده است و برای هیچ کسی قربانی جایزنیست جزء در راه خدا بزرگوار رسولی که به رسم جد خویش این نیت حسنه را تقدیم به جهان اسلام و مسلمانان كرد.
 
مدیر انجمن اهل قلم بلوچ چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران گفت: عید قربان روز رها شدن از تعلقات دنیوی و رهایى از هر آنچه غیر خدایى است، در این روز زائر بیت الله الحرام هر آنچه بدان دلبستگى یافته را قربانى مى‌کند تا با ره توشه‌ای عظیم به سفر آخرت عزیمت کند.

مولوی سیدمحمد درتکیده با اشاره به اسم قربان که به معنی قربانی کردن در راه خدا و به خاطر خداوند است بیان کرد: قربانی از قرآن مجید و حدیث شریف و اجماع امت، ثابت و از نظر شرعی امری واجب است، قربانی یکی از شعائر مهم و از امتیازات ویژه اسلام است و از بررسی روایات چنین بر می آید که هر قطره خونی که از قربانی به زمین می افتد سبب رضایت پروردگار است.

وی افزود: عید سعید قربان روز جدایی از دنیا و پیوستن به پروردگار و قربانی کردن تمایلات نفسانی و جلب رضایت پروردگار و نیز کسب بهشت است.
 
مولوی اهل سنت چابهار ادامه داد: قربان روز شکرگزاری معبود است به خاطر بزرگانی همچون ابراهیم(ع)، اسماعیل، سالارشهیدان، خدیجه کبری، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.
 
وی با اشاره به حکمت ها و رازهای قربانی کردن و فدا کردن اموال و انفاق آنان در مسیر پروردگار در این روز تصریح کرد: همانطور که در قرآن کریم می فرماید: از گوشت های که قربانی کرده اید هم خودتان بخورید و هم به قانع و معتر بدهید، قانع در واقع فقیریست که به آنچه می گیرد قانع است و همچنین بهتر فقیری است که علاوه بر درخواست کمک اعتراض هم می کند این نشان دهنده بینش بزرگ اسلام است که در قسمت کردن گوشت و اطعام پایبند تملق یا دعا و تواضع و فروتنی فقیر نباشید او را از گرسنگی بیرون بیاورید و سیر کنید حتی اگر با شنیدن زخم زبان های فراوان باشد.
 
درتکیده خاطرنشان کرد: ذبح حیوان در روز عید قربان با هدف کشتن نفس اماره است و مرد خداشناس با شمشیر برنده ایمان و عقل حیوان ف نفسی که دائم وی را به کارهای ناسزا هدایت می کند مقتول بسازد و خانه دل را از نفس اماره پاک کند و آن را در راه حق و در پیشگاه معبود عالمیان قربانی و حج اکبر کند.


انتهای پیام/
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 451919
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *