گزارشی از جاده های منطقه دشتیاری که همچنان قربانی می گیرند؛

جاده های مرگ بلای جان مناطق محروم/ جان مردم؛ قربانی بی‌تدبیری مسئولان در جاده هاي غير استاندار جنوب سيستان و بلوچستان

27 مرداد 1397 ساعت 7:55

توسعه راههای سيستان و بلوچستان همواره در صدر مطالبات مردم اين منطقه بوده است، چرا که آمار کشته و زخمی ها در محورهای مواصلاتی روز به روز افزايش یافته در حالی که وعده ها در خصوص استانداردسازي محورهاي مواصلاتي اين استان همچنان ادامه دارد.


به گزارش چهاربهاران، حمل و نقل به عنوان یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز در توسعه صنعتی که در رشد اقتصادی و اجتماعی استان ما نقش مهم و عمده‌ای را ایفاء می کند و همواره مورد بحث قرار گرفته است، چرا که توسعه آن باعث بالارفتن سطح اقتصاد و ایجاد تحرک به منظور افزایش میزان تولیدات و عمران و آبادی و بهبود وضعیت اجتماعی مردم منطقه و کشور خواهد شد‌.
 

 منطقه وسیع دشتیاری سالهاست با مشکلات خشکسالی، بی آبی و بیکاری روبروست در کنار این مشکلات عدم توجه و نظارت سازمانهای مربوطه زیر ساخت و توسعه راههای روستایی و مواصلاتی چند سالیست جاده های دشتیاری به قتلگاه مردم منطقه تبدیل کرده است.
 
این عدم نظارت ها موجب شده قسمتی از راههای روستایی منطقه دشتیاری به کلی تخریب و رفت و آمد برای مردم دشوار شود و گاهاً حوادثی ناگوار برای روستاییان رقم بخورد و بیشترین علت تصادفات در جاده های دشتیاری بحث ایمنی و نگهداری از راههاست. 
 
یکی از شهروندان شهر نگور از توابع شهرستان چابهار به خبرنگار چهاربهاران، گفت: توسعه راه روستایی نقش اساسی در توسعه اشتغالزایی دارد و در این بخش آسفالت و بهسازی راه های روستایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین دلیل زیرساخت توسعه در مناطق روستایی به دلیل کمبود آب و نبود راه های دسترسی با کیفیت مطلوب نیست.

محمد بلوچ افزود: روزانه بسياري از هموطنان به دلیل نبود استانداردهای مناسب راه و انحراف خودروها در جاده هاي اين استان قرباني به تدبيري مسئولان مي شوند.

وی ادامه داد: یکی از این راههای مسیر ١٢ کیلومتری سه راهی نگور به مرکز بخش دشتیاری (شهرنگور) است که با حجم انبوهی از ترافیک ماشین های سنگین و سبک کم عرض بودن جاده و نداشتن ایمنی مناسب فرسودگی آسفالت سبب شده که سالانه شاهد حوادثی مرگبار در این مسیر باشیم. 
 
بلوچ بیان کرد: همچنین طول همین مسیر به بندر بریس در چند نقطه با شیب های تند کم عرض بودن و نداشتن هیچ گونه اعلایم جاده ای هر لحظه ممکن جان انسان در خطر بی افتد.
 
این شهروند چابهاری گفت: مسیر پُرتردد بخش پلان از سه راهی پلان تا صفرزهی جادوزهی و عورکی ها با صدها روستا در حاشیه جاده بدون شانه و اعلایم راهنمایی و رانندگی  عرض کم جاده و درشب هیچ گونه علایم های هشدار دیده نمیشود.
 
در مسیر دلگانها سندها به کلانی و نزدیک ترین و دسترسی آسان مردم دشتیاری به سواحل مکران و بنادر مهم بریس، پسابندر و گواتر در بعضی از نقاط  جاده آسیب های جدی وارد شده و قابل استفاده نبوده و رفت آمد زیاد باعث شده است گودالهایی در وسط جاده حفر شود که خسارتهای به اموال مردم وارد میکند و طول مسیر هیچگونه علایمی دیده نمی شود.

بلوچ خاطر نشان کرد: بعد از روستایی کلانی به مسافت ٧هفت کیلومتربه سمت منطقه گردشگری و صیادی گواتر فاقد هرگونه زیرساخت است که با تکمیل این قطعه مسافت ٨٠ کیلومتری به هفت کیلومتر کاهش می یابد.
 
سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان چابهار ماه قبل در بازدیدی که از جاده های منطقه دشتیاری داشت عنوان کرده بود که اولویت کار اداره راه و شهرسازی چابهار مناطق روستایی است که هیچ گونه دسترسی به راه ندارند و تردد در آن مسیرها میّسر نیست و به قید فوریت باید در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسند.
 
علی بامری در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به اولویت اداره راه و شهرسازی شهرستان چابهار آسفالت راه های روستایی است اظهار کرد: به محض تامین دستگاههای مورد نیاز راهسازی درکمترین زمان راههای روستای فاقد هرگونه زیرساخت اجرائی و شروع به کار می شوند.
 
وی ادامه داد: درخواست دستگاههای مورد نیاز این اداره به اداره کل ارجاع داده شده تا هرچه سریعتر این مشکل برطرف شود و کار خدمات رسانی به مناطق محروم و صعب العبور مرتفع شود.
 
بسیاری از جاده ها و مسیرهای فرعی روستایی فاقد هرگونه زیرساخت جاده ای هستند می طلبد دولت با نگاه ویژه به مردم این منطقه و جلوگیری از کوچ اجباری روستائیان به حاشیه شهرها کمک شایانی در بحث ساخت و توسعه زیر ساخت راههای روستایی خواهد کرد.

انتهای پیام/ ف
 


کد مطلب: 451883

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/451883/جاده-های-مرگ-بلای-جان-مناطق-محروم-مردم-قربانی-بی-تدبیری-مسئولان-هاي-غير-استاندار-جنوب-سيستان-بلوچستان

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir