۰

خشکسالی و کوچ اجباری کشاورزان دشتیاری/ اعتراض کشاورزان دشتیاری به عدم رسیدگی به خسارتهای خشکسالی

یکی از مهم‌ترین علت‌های افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها، محدود شدن منابع آبی مورد نیاز برای کشاورزی است.
خشکسالی و کوچ اجباری کشاورزان دشتیاری/ اعتراض کشاورزان دشتیاری به عدم رسیدگی به خسارتهای خشکسالی
به گزارش چهاربهاران، ایران در کمربند خشک نیمکره شمالی زمین قرار گرفته است. در کنار این موقعیت جغرافیایی، خشکسالی و تغییر اقلیم در سال‌های گذشته موجب شده کشور ما در سال‌های اخیر با بحران کم‌آبی دست و پنجه نرم کند؛ بحرانی که در وهله اول به دلیل مدیریت ضعیف منابع آب و نبود تعادل در میزان برداشت از منابع آبی با حجم آب در دسترس ایجاد شده است.
 
همچنین خشکسالی طولانی‌مدت باعث توقف کشاورزی در روستاها می‌شود و وقتی معیشت جایگزین برای روستاییان تعریف نشده باشد، آنها ناچارند برای گذران زندگی به شهرها مهاجرت کنند.

این کوچ اجباری که به معضل حاشیه‌نشینی در شهرها دامن زده، فقط یکی از عوارض مدیریت نادرست منابع است، چراکه تبعات متعدد اجتماعی، سیاسی و امنیتی بحران آب مدتی است کشور را درگیر ‌کرده است.

منطقه وسیع دشتیاری چابهار به علت کاهش نزولات آسمانی چند سالیست با بحرانهای خشکسالی روبه روست و طعبیت زیبا این دشت بی یار یاری رسان میخواهد.

اکثر ساکنان منطقه دشتیاری به علت خاک حاصلخیز و ماندگاری آب در دشت این منطقه به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و محصولات کشاورزی این منطقه از نوع میوه های گرمسیری و استوایی هستند و بازارهای خیلی خوبی در کشور دارد.
 
در بخش دام هم گاو بومی دشتیاری از جمله دامپروری این منطقه است، بی آبی و خشکسالی نه تنها به کاهش درآمد خانوارهای روستایی این منطقه سایه افکنده بلکه کل کشاورزی و دامپروری را از بین برده است.
 
بیگ محمد بلوچ ۵١ ساله و اهل دشتیاری یکی از هزاران کشاورزیست که تنها درآمدش از بخش کشاورزی و دامداری تامین میشود وی به خبرنگار ما گفت: هیچ تدبیری برای کمک به کشاورزان این منطقه اندیشیده نشده است مدیریت جهاد کشاورزی چابهار حتی یک روز نیامده یک آماری از خسارت خشکسالی برآورد کند.

وی افزود: بنده ١٠٠راس بز، ۶راس گاو محلی و ۴٠ راس گوسفند داشتم که مقداری از بین رفتند و یا مجبور شدم به علت تلف شدن آن را به قیمت ناچیز بفروشم، متأسفانه هیچ رسیدگی به مشکلات کشاورزان نمی شود.
 
 گل محمد جدگال با گلایه از اداره جهاد کشاورزی چابهار می گوید: متاسفانه جهاد کشاورزی چابهار بیشتر درتشریفات مدیران خود در شهر چابهار است از روزی که خشکسالی در این منطقه آمده است حتی یک مامور حاضر نشده از خسارتهای که میلیاردها تومان به بخش کشاورزی و دامپروری منطقه دشتیاری وارد شده آماری بگیرند.

وی ادامه داد: آیا شایسته است کشاورزانی که شب و روز برای تامین محصولات کشاورزی و دامی کشور تلاش میکنند و آنگاه گرفتار بلایی طعبیی شوند هیچ نهادی حاضر نشود به آنان کمک کنند.

با توجه به عدم رسیدگی در بخش کشاورزی و دام در منطقه دشتیاری سبب شده است تعدادی خانوار از هر روستا برای یافتن شغل و کسب درآمد به شهر و یا مناطق دیگر کوچ کردند و یا در حال کوچ هستند.

این قصه بسیاری از مناطق کشور است و اینها همه یعنی سرزمین ما با تغییر اقلیم رو‌به‌رو است. با این همه و با وجود تلاش مسئولان برای حل مشکلات زیست محیطی، روستا‌نشینان ناچارند از خانه‌شان، سرزمینی که روزگاری محصولات کشاورزی گرمسیری در آن می‌رویاندند و به آب و خاکش وابسته بودند، دل بکنند. در این سال‌ها جابه جایی‌های جمعتی صورت گرفته، وضعیت حاشیه‌نشینی، بیکاری و فقر اقتصادی و فرهنگی را بغرنج‌تر کرده و از زمان افزایش این کوچ اجباری بیش از 20 سال می‌گذرد.

انتهای پیام/ ف
 
شنبه ۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 451665
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *