۰

شهرستان چابهار بیش از ۱۰ هزار معتاد آلوده به مخدر صنعتی دارد/۲۷۶ معتاد خیابانی به کمپ های ترک اعتیاد منتقل شدند

رئیس بهزیستی شهرستان چابهار گفت: چابهار میانگین چهار تا پنج هزار معتاد آلوده به مخدر صنعتی را داراست ولی در حوزه شهرستانی این میزان به ۱۰ هزار نفر می رسد که نیازمند مشارکت همه جانبه نهاد های دولتی، غیر دولتی و مردمی می باشد.
شهرستان چابهار بیش از ۱۰ هزار معتاد آلوده به مخدر صنعتی دارد/۲۷۶ معتاد خیابانی به کمپ های ترک اعتیاد منتقل شدند
به گزارش چهاربهاران از دیر باز مخدر های سنتی جایگاه زننده ای در جامعه داشت و امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی بجای بهتر شدن اوضاع و شرایط موجود؛ شاهد به وجود آمدن مخدرات کشنده صنعتی نظیر شیشه و کریستال هستیم به طوری که علاوه بر نابودی زودهنگام فرد باعث ازبین رفتن استحکام خانواده ها می شود.
چابهار با داشتن منطقه آزاد صنعتی، اداره کل بنادر و اداره کل شیلات بجای اینکه اقتصاد پروری کند با وجود ۱۰ هزار معتاد تنها صنعتی به جولانگه معتادان بدل شده است.
حسن تاوانه رئیس بهزیستی شهرستان چابهار در گفتگو با چهاربهاران اظهار کرد: با جلسات و هماهنگی هایی که با نیروی انتظامی انجام شد قرار بر این بود که طی دو ماه گذشته، نیروی انتظامی معتادان سطح شهر را دستگیر و به بهزیستی تحویل دهد ولی انتظار ما آماری فراتر از حد انتظار بود به طوری که ۲۷۶ نفر از پنج هزار معتاد به بهزیستی منتقل شد.
وی با اشاره به مهاجرت بسیاری از مردم به چابهار افزود: با افزایش جمعیت طبیعتاً در هر نوع قشر از افراد موجود افزایش به وجود می آید ولی سیاست های اداره بهزیستی چابهار به همان اندازه افزایش یافته است به طوری که به معتادان ترک کرده صنعتی وام اشتغالزایی پرداخت و یا به کسانی که معتادان را بعد از سالم سازی به اشتغال بگیرند علاوه بر بیمه شخص مذکور، تسهیلات با بهره پایین بعد از معرفی به بانک اعطا می شود.
وی با اشاره به همکاری رئیس پلیس انتظامی چابهار در خصوص جمع آوری معتادان ادامه داد: همکاری پلیس با نهادهای دولتی و مردمی ارزنده است ولی پلیس شهری در صورت ارسال بخشنامه به پاسگاههای ذیرربط خود برای جمع آوری و تحویل معتادان خیابانی به بهزیستی خواهد توانست کمک شایانی به پاکسازی شهری کند که توسعه و آبادانی دنیا و آخرت را در پی دارد.
تاوانه خاطرنشان کرد: خانواده ها نباید از تحویل و نگهداری فرزندان آلوده به مخدر صنعتی ترس داشته باشند به طوری که در ماه گذشته بسیاری از خانواده ها با زاری و التماس به بهزیستی شهرستان مراجعه کرده و خواستار رها سازی فرزندشان شده بودند در صورتیکه رها سازی واقعی از زندان اعتیاد، نگهداری و پاکسازی در کمپ است و هیچگونه کسر شأنی برای خانواده ها ندارد چراکه زوال واقعی داشتن فرزند معتاد به مواد مخدر صنعتی می باشد.
وی با اشاره به وجود ۱۰ پاتوق اصلی معتادان صنعتی در چابهار تشریح کرد: اصلی ترین پاتوق معتادان در ایستگاه نوبندیان می باشد و اطلاعات، آدرس و آمار همه پاتوق های شهر در اداره بهزیستی موجود بوده به طوری که با بررسی ها انجام شده درصدد جمع آوری هر منطقه به صورت مجزا هستیم حتی پاتوق پشت اداره راه و شهرسازی در ماه گذشته پاکسازی شد.
یکی از معتادان صنعتی شهر چابهار در گفتگو با چهاربهاران اظهار کرد: من نمی توانم مخدر را ترک کنم چراکه بدنم نسبت به هروئین عادت کرده و اگر ترک کنم می میرم.
س.ج‌ که دیگر توانی برای زباله گردی نداشت و به تکدی گری روی آورده بود افزود: قبلا با جمع آوری زباله خوراک و موادم را تامین می کردم ولی اکنون که مواد مخدر بدنم را ضعیف کرده و حتی نای راه رفتن ندارم مجبورم با تکدی گری به تامین هروئین بپردازم.
به دلیل گرمای طاقت‌فرسای هوا در چابهار و ازدیاد معتادان صنعتی، مرگ و میر بسیاری از این افراد را به صورت ماهیانه شاهد هستیم به طوری که چندی قبل رئیس پزشک قانونی چابهار از ماندن دوروزه جسد معتادی در بیابان های اطراف چابهار و انتقال آن به سرد خانه خبر داده بود.
خبرنگار: حامد رهبر کهخا
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۲۳
کد مطلب: 451628
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *