۰

ناتوانی دولت جهت حمایت از کالای ایرانی/شکست مناطق آزاد در صادرات!

"حمایت از کالای ایرانی" عنوانی است که نیاز به هیچگونه تحلیل و توضیح خاصی ندارد و به عنوان نامگذاری سال جاری به این عنوان نمایانگر آن است که حمایت ملت از تولیدات داخلی مهمترین و موثرترین إلمان اقتصاد مقاومتی است.
ناتوانی دولت جهت حمایت از کالای ایرانی/شکست مناطق آزاد در صادرات!
به گزارش چهاربهاران، دولت از طرفی باید تمامی توجهات و حمایت های خود را بر تولید کننده های داخلی معطوف سازد و از طرف دیگر به شدت با عواملی که بر بازار این کالاهای داخلی تاثیر منفی میگذارد مقابله کند.
 
در سال گذشته که حتی به عنوان سال تولید و اشتغال نیز نامگذاری شده بود اما متاسفانه باز هم شاهد رشد تقریبا 18 درصدی واردات کالاهای خارجی نسبت به سال 95 به داخل بازارهای کشورمان بودیم که این مسئله باعث شد به همان میزان روند حل و فصل معضلات اقتصادی جامعه نیز با مشکل روبرو شود.
 
یکی از عواملی که بازار تولیدات داخلی را میتواند از لحاظ کمی و در مدت زمان خیلی کوتاه از لحاظ کیفی با رونق روبرو کند پیشی گرفتن میزان صادرات کالای ایرانی و البته غیرنفتی از واردات کالاهای خارجی به داخل کشور است.
 
آنچه محرز است با تداوم روند اسفناک افزایش درصد واردات کالاهای خارجی مثل خودروهای لوکس، اقتصاد کشور بیش از پیش مستهلک شده و دود آن ابتدا به چشم تولید کننده های داخلی و اقتصاد نامتعادل داخلی و پس از آن به چشم ملت ایران خواهد رفت.
 
با تداوم این وضعیت در سیاست های اقتصادی مشخصا دولت که باید بستری فراهم کند تا سود آوری تولید داخلی برای فعالان این عرصه به میزانی افزایش یابد که انگیزه لازم برای فعالان این حوزه با ارتقای هر چه بیشتری همراه شود اما حتما شاهد آن خواهیم بود که ارزش افزوده در تولید داخلی برای تولید کنندگان و سرمایه گذاران به شدت پایین می آید و درنتیجه صرفه اقتصادی ساخت کالا یا هر محصولی را در کشور تحت الشعاع قرار خواهد داد.
 
واردات کالاهای قاچاق به داخل کشور علی الخصوص از مناطق آزاد کشورمان نیز بر این اوضاع نابسامان اقتصادی تاثیر زیادی دارد و به جرأت میتوان اذعان کرد برخی مناطق آزاد کشورمان که درابتدا قرار بود به منطقه ای جهت تولید و صادرات کالاهای داخلی تبدیل شود اما به دروازه ای جهت واردات کالاهای خارجی و البته به صورت قاچاق مبدل شده است و البته این ادعا از سوی برخی از اعضای دولت نيز مورد تأیید قرار گرفت.

سال گذشته بود که محمدرضا نعمت زاده، وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت به صراحت زبان به انتقاد از این مناطق گشود و اعلام کرد مناطق آزاد کشور کارکرد اصلی خود را از دست داده اند و به گلوگاهی برای مبارزه با واردات بی رویه و قاچاق تبدیل شده اند. او بر این باور است که مناطق آزاد کشور مأمنی برای کالا های قاچاق و قاچاقچیان شده اند برخی افراد نیسان پر می کنند و کالا به سرزمین اصلی وارد کرده و جلوی تولید ملی سد می شوند!
 
نعمت زاده البته از تریلی های مملو از کالا که روانه سرزمین اصلی می شوند نیز بشدت انتقاد کرده و گفته بود:
هدف از تردد بدون نظارت این خودروها، قاچاق کالا به سرزمین اصلی است.
حال دیگر مشخص است که خبری از تولید در آن مناطق نیست؛ در حالی که هدف از ابتدا برای راه اندازی مناطق آزاد، تولید با هدف صادرات بوده است.
 
در اینجا یک مسئله بسیار مهم که به این فضای نامطلوب واردات دامن میزند آن است که دولت دوازدهم به دلیل عدم تحقق مطلوب درآمدهای ریالی خود مثل مالیات، مجبور است برای تامین هزینه های خود ارز را به ریال تبدیل کند که برای اینکار یا باید مابه‌التفاوت دلار تحویلی حاصل از فروش نفت به بانک مرکزی، اسکناس چاپ کند و یا اینکه مستقیما ارز را در اختیار متقاضیان واردات کالا من جمله واردکنندگان خودروهای خارجی قرار دهد! که مشخصا با توجه به آثار زیان بار چاپ اسکناس بر تورم و رکود، اولویت بر راهکار دوم خواهد بود و با این عمل واردات بی رویه کالاهای خارجی به ویژه از دروازه های مناطق آزاد کشورمان همانا و به قهقرا رفتن کالاهای ایرانی در سراسر بازار داخلی همانا!
 
از طرف دیگر متاسفانه پس از انعقاد برجام و رفع ظاهری تحریمها، دروازه های بازار کشور به بازارهای جهانی باز شد اما بازاری یکسویه به درون کشور!
 
از این حیث به جرأت میتوان گفت تحریمها فی نفسه همچون دیوار و مانعی جهت تبدیل نشدن کشورمان به بازار مصرف کالاهای اروپایی عمل میکرد و دقیقا همين عامل مهمترین دلیلی است که این روزها اروپائیان را به عنوان اصلی ترین حامی حفظ برجام برجسته کرده است!

انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۲۶
کد مطلب: 451528
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *