۰

عدم آگاهی مردم از تنوع حیات، باعث آسیب پذيرى محیط زیست شده است/ حفظ حیات وحش چابهار با تغذیه دستی

تنوع حیات، بخشی حساس از سرمایه طبیعی است که در برگیرنده بسیاری از نیازهای طبیعی می باشد و عدم آگاهی مردم از تنوع حیات؛ باعث آسیب پذيرى محیط زیست، جنگل ها و علفچرها شده است.
عدم آگاهی مردم از تنوع حیات، باعث آسیب پذيرى محیط زیست شده است/ حفظ حیات وحش چابهار با تغذیه دستی
به گزارش چهاربهاران، واژه حیات‌وحش، به‌طور عام، دربرگیرنده تمامی گیاهان و جانورانی است که اهلی و دست‌آموز نباشند و به‌طور خاص دلالت بر تمامی مهره‌دارانی دارد که در محیط طبیعی خود یا شبیه آن، زندگی می‌کنند.
متأسفانه در سال‌ها و ماه‌های اخیر مواردی از شکار غیرمجاز و کشتن وحشیانه جانوران وحشی گزارش شده است که نگرانی‌های شدید کنشگران محیط‌زیست و مسائل اجتماعی را به‌دنبال دارد. مرگ صدها گونه های جانوری طی یک دهه اخیر توسط عوامل انسانی (در اثر تصادف یا به‌دست محلی‌ها)، این‌گونه‌های کم‌نظیر را تا مرز انقراض پیش برده است که این آمار در نوع خود فاجعه است.
رفتارهای خشونت‌بار نسبت به حیات‌وحش و تخریب زیستگاه‌های طبیعی آن‌ها، روزی نیست که از گوشه گوشه ایران، شنیده یا دیده نشود.
به‌راستی آیا وجود حیات‌وحش برای ما اینقدر بی‌ارزش است که چنین روزافزون تیشه به ریشه همین تعداد انگشت شمار قلاده یا رأس باقی‌مانده می‌زنیم؟
امروزه حیات‌وحش، تامین‌کننده تفریحات سالم برای اهل هنر، عکاسان، گردشگران طبیعت است به‌طوری که مردمان بسیاری به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته، بیشتر اوقات فراغت خود را صرف تماشای جانوران وحشی و عکسبرداری از آنها می‌کنند. این افراد با فعالیت‌هایی همچون گشت‌وگذار در طبیعت، مشاهده حیوانات وحشی به افزایش سلامت روانی و جسمانی خود کمک می‌کنند.

احداث آبشخور و سایت تغذیه دستی برای حیات‌وحش در چابهار 
در راستای حفاظت از حیات‌وحش در شهرستان چابهار و با حمایت بخش خصوصی سه آبشخور و سایت تغذیه دستی در ارتفاعات روستای تیس احداث می‌شود.
 علی مصطفی‌زاده مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: دلایلی همچون تغییرات آب و هوایی، گرمایش، کم‌آبی و خشک‌سالی،توسعه سکونت‌گاه‌های انسانی، افزایش دام‌های اهلی و رشد صنایع، موجب شده تا وسعت قلمرو حیات‌وحش منطقه کاهش‌یافته و دسترسی وحوش به مواد غذایی در فصولی از سال به بحران زیست‌محیطی تبدیل شود.
وی اضافه کرد: جایگاه مهم بخش خصوصی در اشاعهٔ فرهنگ‌سازی و حمایت از محیط‌زیست طبیعی منطقه آزاد چابهار و توجه به جامعه جانوری و گیاهی مورد تأکید سازمان است.
مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: با حمایت شرکت "ماهیان زینتی لیپار" که در حوزه محیط‌زیست دریایی و ساحلی فعالیت می‌کند سه آبشخور و سایت تغذیه دستی در نقاط مختلف ارتفاعات روستای تیس احداث می‌شود.

انتهای پیام/

 
 
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 451520
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *