۰
گزارشی از معضل تکراری تکدی گری در بندر توریستی چابهار؛

تکدی گری؛ نقشی زشت بر چهره شهر/ افزایش تکدی گری زنگ خطری برای شهرهای توریستی

در چند سال اخیر یکی از معضلات شهرهای استان مخصوصا شهرستان چابهار معضل تکدی گری یا گدایی یا به نوعی درآمدزایی نادرست متکدیان و افراد بیکار، کودکان بی خانمان و زنان بی سرپرست در سطح شهر است.
تکدی گری؛ نقشی زشت بر چهره شهر/ افزایش تکدی گری زنگ خطری برای شهرهای توریستی
به گزارش چهاربهاران، مسئله‌ تكدي‌گري در يك جامعه را مي‌توان تابلو و شاخصي براي فقدان برنامه‌ريزي در آن جامعه ارزيابي کرد و به عنوان يك مسئله، نشانه­ بحران در ساختار يك جامعه دانست. اما آنچه قابل تأمل است فعاليت اقتصادي و غيررسمي تكدي‌گري است كه در حوزه‌هاي مختلف انجام مي‌گيرد و اين فعاليت هم به صورت فردي و هم گروهي توسط باندهاي سازمان يافته انجام مي‌گيرد و حتي براي برخي به صورت شيوه‌اي از معيشت درآمده است.

آنچه به چشم می خورد متکدیان زخمی بر جامعه تحمیل می‌کنند که به دنبال آن کارهایی شکل می گیرد که بر اساس عرف نیست که نمونه آن می توان به ترغیب کودکان کم سن و سال به گدایی در سر چهار راه‌ها و خیابان‌ها اشاره کرد که در نهایت به دزدی و دیگر جرم‌ها در همان سن کودکی و یا در بزرگسالی منجر می شود.

در چند سال اخیر یکی از معضلات شهرهای استان مخصوصا شهرستان چابهار معضل تکدی گری بوده است، بی ثباتی کشورهای همسایه و فقر شدید اقتصادی در این همسایه پر جمعیت موجبات ورود آنان را به کشور به خصوص مرزهای شرقی از جمله بندر چابهار فراهم کرده است.

 افرادی که از راه دود کردن اسپند یا پاک کردن شیشه های خودروها، جلوی ماشین ها را می گیرند و علاوه بر اختلال در عبور و مرور، چهره شهرها را نیز زشت کرده و شخصیت اجتماعی شهر را تنزل می دهند.

آنچه که برای مردم مشخص است وجود باندهای سازمان یافته تکدیگری است که در سال‌هاي اخير با افزايش نرخ بيكاري، وجود تورم و فقدان زيرساخت‌هاي اقتصادي مناسب، سبب شده است كه هر روز بر تعداد متكديان مهاجر و غیر بومی این شهر افزوده شود که با تشکیل این باندها علاوه بر نازیبا کردن سیمای شهر و زشت نشان دادن آن به گردشگران و مسافران، باعث بوجود آمدن بسیاری از معضلات اجتماعی نیز شده اند.

ورود این تعداد متکدی بعضا به صورت سازمان یافته وبرای انتقال به سایر شهرها نیز صورت می گیرد و تعدادی از آنان در بندر چابهار ساکن می شوند.

متکدیان بی شناسنامه و بی هویت در چابهار
کارشناس بهزیستی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به حضور متکدیان بی شناسنامه در چابهار اظهار کرد: متکدیان خارجی علاوه بر ورود انواع بیماریها به کشور به دلیل بی هویتی و نداشتن شناسنامه مسبب سایر بزهکاری ها و ناهنجاری های موجود در شهرستان چابهار می شوند.

علی اظهری خطر امنیت روانی جامعه را از عمده مشکلات متکدیان برای جامعه خواند و تاکید کرد: متکدیان بیش از هر مشکلی امنیت روانی و بهداشتی جامعه را تهدید می کند و برخورد با این معظل اجتماعی باید در اولیت مسئولین امر باشند.

وی با اشاره به اینکه تکدی گری در چابهار به عنوان شغل نیست بیان کرد: تکدی گری یک ناهنجاری اجتماعی است که برای رفع آن باید اهتمام ویژه‌ای به کار برد عمدتا متکدیان نیازمند نیستند و به عنوان یک شغل تکدی گری را انتخاب کرده‌اند ولی در چابهار چیزی خلاف این وجود دارد و نیاز مالی باعث تکدی گری کودکان شده است که منطقه آزاد چابهار را برای عمل به وظایفش جدی تر می کند.

یکی از کسبه چابهار به خبرنگار ما گفت: بسیاری از این افراد با حضور در اماکن پر جمعیت به خصوص مغازه ها  به تکدی گری می پردازند و برخورد مناسب و قاطعانه ای توسط مسئولین صورت نمی گیرد.

 محمد هوت خراب کردن وجهه بومیان منطقه را از جمله مشکلات دیگر متکدیان خارجی عنوان کرد: متکدیان خارجی ظاهر بسیار زشت و نازیبایی به شهر می بخشند و بدتر از همه اینکه مسافران و گردشگران این ذهنیت برایشان ایجاد می شود که متکدیان بومی منطقه هستند.

اهمال شهرداری و منطقه آزاد چابهار در ساماندهی معتادان زباله گرد و متکدیان
رئیس بهزیستی شهرستان چابهار گفت: اگر امروز در چابهار معتادان زباله گرد ساماندهی نشده اند دلیلش اهمال شهرداری و منطقه آزاد چابهار در حوزه های استحفاظی خود بوده است.

حسن تاوانه در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران اظهار کرد: شهرداری بندر چابهار امروز به عنوان دبیر شورای جمع آوری معتادان سطح شهر مقصر است چراکه اقدام جدی در خصوص در راه اندازی اردوگاه سامان دهی معتادان انجام نداده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ده ها کودک و نوجوان دختر و پسر به دلیل ضعف مالی در منطقه آزاد چابهار مشغول کار و تکدی گری می باشند که کارنامه سازمان مربوطه را رو به نزول می برد.

وی با اشاره به وجود تکدی گران خارجی در چابهار گفت: نیروی انتظامی شهرستان چابهار به عنوان متولی جمع آوری اتباع بیگانه باید با دستگیری این افراد زمینۀ خروج شان را از کشور مهیا کند.

انتهای پیام/
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 451516
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *