۰
کارشناسی امور سیاسی:

حوزه دریایی خلیج فارس خط مقدم اقتصادی و امنیتی ماست

کارشناسی امور سیاسی گفت: خلیج فارس را به جرأت میتوان به عنوان استراتژیک ترین خلیج و بستر بزرگترین پهنه نفتخیز این کره خاکی دانست.
حوزه دریایی خلیج فارس خط مقدم اقتصادی و امنیتی ماست
مرتضی دهقان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به اینکه خلیج فارس را به جرأت میتوان به عنوان استراتژیک ترین خلیج موجود بر روی کره زمین دانست بیان کرد: بستر بزرگترین پهنه نفتخیز این کره خاکی واقع شده است و تمامی کشورهای محصورکننده این خلیج پر رفت و آمد، به عنوان قطب های نفتی و گازی که تغذیه کننده نفت و گاز بسیاری از کشورهای جهان هستند شناخته می شوند.

وی ادامه داد: تلاش برای تصاحب و نفوذ بر بخش های مختلف این خلیج و کشورهای اطراف این خلیج همچون نام "خلیج فارس" همیشگی است و تا زمانی که این سوخت فسیلی پرمصرف در جهان کنونی وجود داشته باشد این تلاش نیز در قالب تهدیدات مختلف همچون نفوذ و تجاوز در این مناطق پابرجا خواهد بود.

کارشناس سیاسی گفت: علاوه بر موارد نفتی در اطراف این خلیج، راه آبی و دریایی فی نفسه به دلیل کم هزینه و به صرفه تر بودن نسبت به سایر راه های ارتباطی جهت واردات و صادرات و ترانزيت کالاهای تولیدی و مصرفی و مورد نیاز کشور بسیار مورد توجه کشورهای خلیج است چرا که هر کدام در تلاش هستند تا قسمتهای بیشتری از این خلیج ژئو پلوتيک را ضمیمه سرزمین های خود کنند.

دهقان افزود: اگر این کشورها بازارهای تجاری بیشتری را به خود اختصاص دهند و نتیجه قهری این موفقیت، کسب امتیاز بیشتری از تجارت و بازارهای بزرگ جهانی مستعد در این منطقه خواهد بود.

وی با اشاره به نام خلیج همیشگی فارس تصریح کرد: این خلیج که از دیرباز چه در عرف زبانی ملت های جهان و چه در نقشه های تاریخی و چه در لوح های ثبت شده بین ممالک منطقه و جهان، به عنوان خلیج پارسی(فارس) معرفی شده است همچنان که در تهدید تجاوز به قسمتهای جغرافیایی و جزایر درونی این خلیج است حتی در نام اصیل خود نیز مورد هجوم قرار گرفته و کشورهای عربی دول منطقه، در اقدامی متوهمانه این خلیج را در مراودات و مکتوبات خود خلیج العربی مینامند، اقدامی که از طرف تمامی مراجع و مراکز تحقیقاتی و تاریخی کشورهای مختلف جهان، مورد استهزا قرار گرفته است!

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: کشور ایران به عنوان مهمترین کشور محصور کننده خلیج همیشگی فارس البته که هم توان نظامی و امنیتی لازم و هم توان اقتصادی موردنیاز جهت در دست گرفتن بازارهای نفتی و غیرنفتی این خلیج بسیار مهم را داراست که برای دستیابی به این مهم حتما باید بسترهای ساحلی خود من جمله اسکله های با ظرفیت متناسب را در شهرهای ساحلی خود پابرجا کند.

انتهای پیام/
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب: 451471
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *