۰
نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی:

سرمایه گذاری 80 میلیون دلاری چین در بندر چابهار قابل قیاس با گوادر نیست

نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: چین در بندر گوادر رقیب بندر چابهار در بازه ١٠ساله ۴۸ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد، ولی هند ۸۰ میلیون دلار در بندر چابهار هزینه می کند.
سرمایه گذاری 80 میلیون دلاری چین در بندر چابهار قابل قیاس با گوادر نیست
به گزارش چهاربهاران محمد نعیم امینی فرد در طی ابلاغ گذر بین المللی رئیس جمهور به بندر چابهار اظهار کرد: توجه به زیرساخت‌ها از مسائل اصلی بندر چابهار بوده و نیازمند سرمایه‌گذاری بالاست این بندر افزایش ظرفیتی تا ۸,۵ میلیون تن داشته و ما باید در بخش کارکرده عملیاتی فعالیت بهتری داشته باشیم چرا که در سال گذشته کارکرد عملیاتی این بند رقم پایین ۱.۸ میلیون تنی بوده است.
وی در ارتباط با ابلاغ قانون موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین دولت های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (موافقتنامه چابهار) که سه روز گذشته توسط رئیس جمهوری ابلاغ شد، افزود: یکی از چشم اندازهای توسعه شرق و حتی توسعه کلی کشور این است که بتوانیم ارتباط مستقیمی با کشورهای منطقه داشته باشیم،‌بنابراین در این رابطه قانون موافقتنامه چابهار یکی از این اتفاقات است.
وی ادامه داد: به طور حتم تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی چابهار بین ایران، افغانستان و هند با پتانسیل بالایی همراه خواهد بود و می‌تواند در قالب کریدور شمال به جنوب پازل ارتباطی در این بخش را کامل کند. علاوه بر این باید سایر قطعات دیگر پازل نیز کامل شود و راه آهن مابین ایرانشهر و بیرجند به آسیای میانه و سرخس پل ارتباطی لازم را ایجاد کند.
نماینده استان سیستان و بلوچستان در مجلس دهم شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی چابهار به عنوان کریدور ارتباطی اقدام میمون و مبارکی است، خاطرنشان کرد: این اقدام مقدمه ای برای تحقق اهداف بلند مدت در راستای سیاست های کلی و ارتباطی با توسعه سواحل مکران است که در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گرفته است.
امینی فرد با تاکید بر اینکه ایران با معادلات پیچیده ای در این منطقه روبروست، اظهار کرد: کشور چین رقابت تنگاتنگی را از طریق بندر گوادر ایجاد و تعهد کرده که در یک بازه زمانی ١٠ ساله ۴۸ میلیارد دلار در این منطقه هزینه کند که این رقم با مبلغ موردنظر توسط کشوری همچون هند که ۸۰ میلیون دلار را برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار درنظر گرفته قابل مقایسه نیست، بنابراین باید به خوبی بدانیم که رقابت با حجم سرمایه‌گذاری صورت توسط چینی‌ها به عنوان یکی از قدرت های جهانی که چهار میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد به هیچ وجه کار آسانی نبوده و نیازمند یک برنامه ریزی مدون است.
​انتهای پیام/ک
چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 450910
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *