۰
مدیر اجرایی طرح توسعه بندر چابهار:

بندر شهید بهشتی چابهار رقیب قدرتمندی برای بنادر داخلی و خارجی خواهد شد

مدیر اجرایی طرح توسعه بندر چابهار گفت: با اجرای نهایی طرح توسعه بندر شهید بهشتی به زودی این بندر توان رقابت با بنادر داخلی و منطقه ای را خواهد داشت و منطقه سیستان و بلوچستان را متحول خواهد کرد.
بندر شهید بهشتی چابهار رقیب قدرتمندی برای بنادر داخلی و خارجی خواهد شد
به گزارش چهاربهاران امیرحسین اسماعیلی در کنفرانس خبری در اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در چابهار اظهار کرد: طرح توسعه بندر چابهار به عنوان نخستین بندر اقیانوسی کشور از سال ۸۴ در دستور کار قرار گرفت که با همکاری شرکت هاسکولنیک هلند طرح های مطالعاتی آن انجام گرفت طی این مطالعات مشترک با شرکت هلندی و در اولویت اول در بخش زیست محیطی ۳۲ هزار کلونی مرجانی با موفقیت از محوطه عملیات مهندسی به محیط امن در ۵ کیلومتری اسکله فعلی انتقال یافت.
اسماعیلی با بیان اینکه قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان برنده مناقصه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در همکاری با شرکت هلندی از سال ۸۴ با ۳۴۱ میلیون دلار اعتبار پیش بینی شده فرآیند عملیاتی پروژه را آغاز کرده است، افزود: پس از انتقال مرجان ها عملیات برای ساخت حوضچه آرامش ۳۰۰ هکتاری آغاز شد که هم اکنون مورد بهره برداری قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه برای ایجاد این حوضچه باید زمین از دریا استحصال شود ادامه داد: برای این مهم 1.5 میلیون متر مکعب مواد معدنی به محوطه عملیاتی انتقال یافت که طی این فرآیندیک هزار و 470 متر موج شکن با ارتفاع ۱۰ متر احداث شده است.
اسماعیلی در این باره با تاکید بر اینکه این موج شکن از نوع برم دار استاتیکی است، خاطر نشان کرد: این نوع موج شکن نخستین بار در کشور اجرا شده است که توان جذب فشار ۳۱ صدم جی در مواقع بحرانی مانند زلزله را دارد.
وی آب خور ایجاد شده در بندر شهید بهشتی چابهار را بیش از ۱۶ متر اعلام کرد و گفت: برای دستیابی به این عمق ۱۶ میلیون متر مکعب مصالح از داخل حوضچه لایروبی شده است.
اسماعیلی زمین استحصال شده از دریا را در این پروژه ۲۰۳ هکتار عنوان و تاکید کرد: در طرح توسعه بندر شهید بهشتی پنج هزار متر دایک پیرامونی ایجاد شده همچنین پنج میلیون متر مکعب مصالح سنگی استفاده شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه اسکله بندر شهید بهشتی از نوع کی‌ وال گوژ پشتی است تصریح کرد: این‌نوع اسکله برای اولین بار در بنادر کشور احداث شده است.
وی طول اسکله را به همراه اسکله خدماتی بیش ازیک هزار و 700 متر عنوان و تصریح کرد: در بندر شهید بهشتی دو پست کانتینری با ۳۲ هکتار پسکرانه و سه پست اسکله چند منظوره با ۳۳ هکتار پسکرانه و یک اسکله خواهیم داشت.
اسماعیلی ادامه داد: با اجرای نهایی طرح توسعه بندر شهید بهشتی به زودی این بندر توان رقابت با بنادر داخلی و منطقه ای را خواهد داشت و برای دستیابی به این مهم تا کنون علاوه بر فعالیت های صورت گرفته ۸۰ کیلومتر عملیات زه کشی و ۱۲۰ کیلومتر‌کابل گذاری انجام گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه با این اقدامات بندر شهید بهشتی توان پهلوگیری کشتی های ۱۰۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تن را خواهد داشت، گفت: در هدف نهایی بندر شهید بهشتی پنج فاز پیش بینی شده است که طی آن به ظرفیت ۸۲ میلیون تن کالا می رسد.
اسماعیلی تشریح کرد: فاز پنجم به دستور وزیر راه و شهرسازی و در جهت تامین حقوق شهروندی و دسترسی راحت تر شهروندان به دریا و ساحل اجرا نمی شود.
وی با اعلام اینکه در نهایت طرح توسعه بندر در چهار فاز و ۲۱ پست اسکله انجام خواهد شد ظرفیت نهایی بندر شهید بهشتی را ۷۷ میلیون تن دانست و در آخر اشاره ای نیز به طرح توسعه راه آهن بندر چابهار داشت و افزود: این طرح با پیشرفت ۲۵ درصدی در حال اجراست.
​انتهای پیام/ک
سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب: 450694
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *