۰

مسیر ترانزیتی چابهار- میلک دروازه اشتغال زایی بندر اقیانوسی ایران/ حمل 750 هزار تن گندم هندی از مرزهای ایران به افغانستان

به گفته مقامات اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان، اولین محموله گندم صادراتی هند از طریق بندر چابهار به افغانستان می رسد.
مسیر ترانزیتی چابهار- میلک دروازه اشتغال زایی بندر اقیانوسی ایران/ حمل 750 هزار تن گندم هندی از مرزهای ایران به افغانستان
به گزارش چهاربهاران، معاون تجاری اتاق افغانستان گفت: فرآیند جمل محموله هند از طریق ایزان برای تقویت روابط تجاری و ترانزیتی افغانستان با هند و ایران حیاتی است. ما به تلاش هایمان جهت فراهم کردن زمینه بهتر برای افزایش فعالیت های تجاری ما ادامه می دهیم.

کامله صدیقی افزود: بندر چابهار در سواحل ایران که توسط هند در حال توسعه است، یک مسیر جایگزین برای افزایش مبادلات تجاری در اختیار کابل و دهلی نو قرار می دهد، این مسیر با دور زدن پاکستان، وابستگی کابل به اسلام آباد برای دسترسی به آب های آزاد را کاهش می دهد.

این خبر چند روز پس از آن اعلام می شود که اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در سفر به هند از اقدام دهلی نو برای ارسال گندم به افغانستان قدردانی کرد. افغانستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی برای دسترسی به دریا کاملا وابسته به پاکستان است. پاکستان اجازه دسترسی زمینی محصولات هندی به افغانستان را نمی دهد و تنها کامیون های افغان اجازه دسترسی به مرز وگاه برای سفر به هند را دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس قرارداد سه جانبه ایران، افغانستان و هندوستان مقرر شده است؛ ۷۵۰ هزار تن گندم هندوستان از طریق سیستان و بلوچستان به مقصد افغانستان حمل شود.

سکینه اشرفی افزود: بخش نخست این محموله از ۱۰ آبان به مدت سه ماه با ۷۰۰ ۴ دستگاه کامیون از مسیر چابهار- میلک به کشور افغانستان انتقال خواهد یافت.

وی بیان کرد: این اقدام فرصت مغتنمی برای فعال شدن مسیر ترانزیتی چابهار- میلک در کنار اشتغال زایی است.

انتهای پیام/
 
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 450463
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *