۰
گزارشی از مهمترین مشارکت مدنی مردم در کشور؛

انتخابات با حضور حداکثری از شاخصه های مهم توسعه سیاسی در کشور است/ انحصار قومیت و طایفه گری بر شایسته سالاری

انتخابات به عنوان یکی از مهمترین فعالیتهای اجتماعی و سیاسی نمونه بارز توسعه سیاسی در کشور محسوب می شود.
11
11
به گزارش چهاربهاران، توسعه سیاسی در حاکمیت و مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران نماد و شیوه جدیدی از مشارکت مدنی را به جهان معرفی کرد.

امنیت، آبادانی و بالا رفتن سطح رفاه وتوسعه هر کشوری با توسعه سیاسی محقق خواهد شد؛ مجلس با جایگاه قانون گذاری از مهمترین ابزارهای رشد و پیشرفت کشور برخوردار است و نماینده اصلح منتخب مردم نقش بسیار مهمی در تحقق و توسعه دارد.

سربلندی و عزت جمهوری اسلامی ایران در تاریخ انقلاب توسط رزمندگان ایثارگر دفاع مقدس حاصل شد و همرزمان و نسلهای بعدی انقلاب با کار و مدیریت جهادی و در نقشهای مختلف اجتماعی و سیاسی از جمله نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه این راه را برعهده خواهند داشت.

استان سیستان وبلوچستان با حداکثر مشارکت واجدین شرایط در انتخابات نسبت به جمعیت در کشور از معدود استانهایی است که میزان مشارکت در صحنه های نظام در آن بسیار زیاد است از این رو نمره قابل قبولی را در بین استانهای دیگر دارد.

از جمله مشکلات حل نشده در انتخابات بخصوص استان سیستان وبلوچستان انحصار قومیتها وطوایف بر رای مردم در انتخابات بخصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

سطح بینش شهروندان به نوعی اطلاعات پذیری در چارچوب طایفه و قومیت باعث تاثیر رای انها در انتخابات خواهد شد که طبعا ازانتخاب اصلح به دور خواهد بود.

طبیعتا شهرهای کوچک در مناطق کمتر توسعه یافته کشور از جمله شهرهای سیستان وبلوچستان بیشتر در خطر انتخاب بر اساس بینش قومیتی و طایفه ای است و جامعه پذیری سیاسی در این اماکن بسیار سخت خواهد بود.

این گروه های به جهت استحکام روابط خویشاوندی و پیوستگی قومیتی وزبانی انگیزه های لازم را برای رای دادن به یکی از افراد قبیله دارند و بسیار سخت است انتخابی بر اساس شایستگی وتخصص افراد داشته باشند.

عامل خویشاوندی مانعی بسیار محکم و جدی بر سر راه شایسته سالاری است این نوع نگرش باعث چرخش انتخابات به سمت منافع شخصی و طایفه ای خواهد شد و نیازمند تلاش متفکران ودگر اندیشان جامعه برای حل دراز مدت این مشکل خواهد بود.

توسعه پایدار به معنای واقعی نیازمند جامعه ای بر اساس رفتارهای اجتماعی توام با معیارهای علمی وانسانی است وانتخاب بر اساس قومیت ومذهب اجحاف بر دیگر افراد جامعه است.

انتهای پیام/
 
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۹
کد مطلب: 424238
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *