۰

گردشگری دریایی عاملی مهم برای رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان

بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور (در مجاورت اقیانوس هند) است و همین امر سواحل صخره ای را در این منطقه بوجود آورده که امواج پس از برخورد با آنها گاه تا پنج متر اوج می گیرند.
چابهار
چابهار
به گزارش چهاربهاران، گِل فشانها، سواحل صخره ای و زیبا، مساجد زیبای محلی، بافت سنتی، جنگل‌های حرا، تالاب لیپار، تمساح منحصر به فرد پوزه کوتاه، درخت انجیر معابد و آثار فراوان تاریخی از جمله جاذبه‌های توریستی این بندر زیبا هستند.
شهر و بندر زیبای چابهار در جنوب شرق کشور و در حاشیه‌ دریای عمان دارای بهترین کرانه اقیانوسی و معتدلترین و بهترین آب و هوا در سواحل جنوب کشور است که این نقطه از کشور را برای گردشگران جذاب ودیدنی کرده است.
همجواری با ساحل زیبای مکران( دریای عمان)، موقعیت ویژه ای را برای بهره برداری‌ جهانگردان و گردشگران به عنوان تفریح گاهی طبیعی و همچنین استفاده از انواع ورزش‌های آبی به ویژه در این ایام فراهم آورده است.
در این زمینه مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: موضوع گردشگری دریایی مبحثی است که برای رونق آن ارگان های مختلفی دخالت دارند و توسعه آن از عهده یک ارگان مشخص خارج است.
 کامبیز مشتاق گوهری بر ضرورت همکاری های فرابخشی در این راستا تاکید کرد و گفت: هم اکنون نیز به منظور رونق گردشگری دریایی در نوار ساحلی استان سیستان و بلوچستان، شاهد همکاری مشترک از سوی اداره بنادر و دریانوردی، سازمان منطقه آزاد چابهار و اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هستیم.
 وی تصریح کرد: این مشارکت چند جانبه، نوید بخش آینده ای روشن از گردشگری دریایی در نوار ساحلی دریای عمان است.
وی خاطرنشان می کند: ساخت کلوپ های دریایی ویژه ورزش های آبی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت می تواند باعث رونق چند برابری توریسم در این نوار ساحلی شود.
وی از ساخت پلاژ شنا در سواحل شهرستان های کنارک و رمین خبر داد و اظهار کرد: ساخت این پلاژهای شنا با سرمایه گذاری بخش خصوصی صورت می گیرد.
مشتاق گوهری افزود: در حال حاضر این نوار ساحلی با وسعت فراوان، فاقد یک شناگاه تخصصی است که از امنیت کامل برای گردشگران برخوردار باشد.
وی گفت: همچنین قرار است با مشارکت بخش خصوصی و منطقه آزاد چابهار به زودی شاهد ورود کشتی های کروز به بندر چابهار باشیم و این برنامه ریزی به گونه ای است که بندر چابهار می تواند در طول سال میزبان گردشگران کشورهای خارجی باشد که از طریق کشتی کروز در حال سفردریایی هستند.
مشتاق گوهری بیان کرد: همچنین قرار است کشتی های تفریحی بین کشورهای همسایه و بنادر جنوبی کشور راه اندازی شود.
وی افزود: با تحقق اقدامات مذکور بدون شک شاهد تحولی بزرگ در توریسم دریایی آبهای ساحلی چابهار خواهیم بود.
وی با بیان اینکه سال 95 و 96 سال سفر به استان سیستان و بلوچستان اعلام شده است، گفت: از هم اکنون زیرساختهای گردشگری در حال آماده سازی برای ورود مسافران به استان سیستان و بلوچستان است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادمه اظهار کرد: امکان انواع ورزش ها، بازی ها و تفریح های آبی در سواحل و مناطق دریایی استان فراهم است که می تواند سیستان و بلوچستان را به قطب ورزش ها، بازی ها و تفریح های آبی تبدیل کند.
وی اذعان کرد: گردشگری دریایی عاملی مهم برای رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان است.
مشتاق گوهری افزود: در بحث گردشگری، آبهای بسیار تمیز و سواحل طولانی دریای عمان، به عنوان بهترین و بیشترین پتانسیل سرمایه گذاری صنعت گردشگری در اختیارکشورمان قرار گرفته است که می توان با کمی دقت و مدیریت در جهت آماده سازی زیرساخت های گردشگری از هر متر مربع آن درآمد کسب کرد و بازار اشتغال منطقه را رونقی دو چندان داد.
وی بیان کرد: ایجاد اسکله های دریایی در مناطق چابهار، کنارک و زرآباد به عنوان نزدیکترین نقطه استان به تنگه هرمز و خلیج فارس، تفریحات سالم ساحلی، رستوارن های دریایی، ایجاد مناطق حفاظت شده در دریا به منظور حفظ زیستگاه آبزیان و غیره می تواند جذابیت خاصی به سواحل چابهار، کنارک و زرآباد  دهد، چیزی که متاسفانه هنوز مورد توجه  بخش خصوصی قرار نگرفته است
وی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن طرح توسعه سواحل مکران در برنامه ششم توسعه، این امید وجود دارد که به توسعه گردشگری ساحلی و دریایی استان سیستان و بلوچستان کمک شایانی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: باید با توجه به قابلیت ها، امکانات و جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی سواحل استان، به آن ها به مثابه فرصتی برای انواع مختلف گردشگری نگریسته شود که با یک برنامه ریزی حساب شده ملی و استانی، عایدات و منافع بسیاری برای این استان و  کشورمان به ارمغان خواهد آورد.
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب: 422991
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *