۰
گزارشی از اما و اگرهای پیچیده پاکستان بر روابط ایران - عربستان؛

میانجیگری پاکستان نشان دهنده شکست پروژه ضد ایرانی عربستان است/ دست برتر ایران نسبت به آل سعود

پس از شکست پروژه ضد ایرانی، آل سعود این بار دست به دامان پاکستان برای میانجیگری شد.
پاکستان
پاکستان
به گزارش چهاربهاران، دولت پاکستان به ایران به عنوان همسایه ای استراتژیک می نگرد و تازه به دوران رسیده هایی همچون حکام مغرور سعودی نمی توانند خللی به این رابطه وارد کنند، نواز شریف سیاستمدار کهنه کار پاکستانی به خوبی می داند ماجراجویی عربستان همچون صدام نتیجه اش سرنگونی توسط سرمداران و اربابانشان خواهد بود؛ لذا نه خواهان قطع ارتباط با ایران است نه از کمک های عربستان چشم پوشی می کند، در نتیجه میانجیگری در حال رایزنی بین طرفین است.
پاکستان همچنانکه به عمق رقابت عربستان و ایران کشیده می شود، در عین حال چهره ای متهورانه از خود بروز می دهد برخی مقامات پاکستانی در بحث میانجی میان اختلافات ریاض و تهران، مدعی نقش بالقوه و موثری برای اسلام آباد هستند.
پاکستان از زوایایی مناسب ترین موقعیت را نسبت به سایر کشورهایی که در درون و بیرون از جهان اسلام برای این میانجیگری ابراز تمایل کردند، دارد.
پاکستان هم با عربستان سعودی و هم با ایران مناسبات نزدیکی دارد و شاید احساس می‌کند، اگر هم به عنوان میانجی وارد شود با توجه به مناسباتی که دارد بتواند راه حلی پیدا کند.
نخست وزير پاكستان، ايران را پل ارتباطى پاكستان با ساير نقاط جهان مى داند و مي گويد براى اين مهم مايليم گام‌هاى برجسته اى برداريم.
عربستان ژاندارمی نامطمئن برای آمریکاست
اقامات خضمانه و عجولانه عربستان نسبت به کشورهای منطقه و اعدامهای گسترده از این کشور چهره خشن و ضد حقوق بشر ساخته که آمریکا نمی تواند به عنوان متحدی باثبات به این کشور نگاه کند.
پیروزی دیپلماتیک ایران بر دعوای دوازده ساله هسته ای و رفتارهای با منطق جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل باعث شد کشورهای حاشیه خلیج فارس جز چند کشور درجه چندم آنهم با وعده های دلارهای نفتی عربستان با سیاستهای ماجراجویانه این کشور همراه نشوند.
الجبیر وزیر امور خارجه عربستان و محمدبن سلمان جوانان جویای نام و بی تجربه ای هستند که در دامان وهابیت پرورش یافتند و به نوعی در عرصه دیپلماتیک تفکرات تکفیری و تحجرآمیز خود را اجرا می کنند.
کشتار کودکان و زنان یمنی خود نمونه بارزی از خوی حیوانی آل سعود به عنوان پدران تفکر داعشیسم و القاعده است.
آمریکا از این بستر بیشترین بهره برداری را کرده و با تدوام بحران های منطقه ای با عناوین «ایران هراسی»، به فروش جنگ افزارهای خود به هم پیمانان منطقه ای به ویژه کشورهای نفتی و ثروتمند حاشیه خلیج فارس پرداخته است.
انتهای پیام/
 
 
 
پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب: 422406
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *