۳

همسر، سد راه یا سکوی پیشرفت؟/ تاثیر فرهنگ و سنت بر ازدواج جوانان

درس خواندن و تحصیلات یکی از راههای موفقیت بوده که با توجه به پیشرفت بشر همیشه مورد توجه مردم قرار گرفته است. از سوی دیگر ازدواج نیز از نیازهای غریزی و فطری بشر است که پاسخگویی به موقع را طلب می کند.
همسر، سد راه یا سکوی پیشرفت؟/ تاثیر فرهنگ و سنت بر ازدواج جوانان

به گزارش چهاربهاران، درس خواندن، موجب افزایش فرصت اندیشیدن و افزایش درک اجتماعی می شود وفرصت بروز استعدادها را فراهم می نماید. خانواده ها نیز تحصیل را امتیازی مثبت در ازدواج می دانند و از سوی دیگر با افزایش میل به تنها زیستن (که با سبک زندگی خوابگاهی تقویت می شود)، درس خواندن، به دستاویزی برای بروز بیشتر میل به تجرد تبدیل شده است.از سوی دیگر، ازدواج با ایجاد زمینة رشد در مکانیسم الهی خود، به وسیلة خوشی ها و تلخی های زندگی، انسان را به پا نهادن در مسیری یاری می نماید که ظرفیت آن، ایجاد امکان همراهی زوجین در دنیا و آخرت خواهد بود. چنین امر خطیری آن قدر اهمیت دارد که می توان به خاطرش بسیاری از فرصت های ظاهری را نادیده گرفت. هرچند اگر اصل ازدواج در خطر نباشد، می توان گاهی به دلیلی موجه، آن را به تأخیر انداخت؛ اما کی و چگونه؟

در جامعه کنونی درس و ازدواج دو مقوله جدا و نه کامل کننده یکدیگر محسوب می شود. به عبارت دیگر در باور عوام لزوم ادامه تحصیل در ازدواج نکردن و لزوم ازدواج در توقف تحصیلات تلقی می شود. نتیجه این فرایند بالا رفتن سن ازدواج و ترویج بی بند و باری های اجتماعی می باشد.

اما علت چیست؟ در پاسخ می توان به دو بعد عوامل فردی و محیطی اشاره کرد.

عوامل فردی را می توان خود دلایل شخص -چه دختر و چه پسر- برای ازدواج نکردن دانست؛ دلایلی از قبیل خرج اضافه، اطمینان شغلی، توقعات بالا، تحصیلات عالی است.

از طرف دیگر عوامل محیطی مانند دشواری معیشت، هزینه های گزاف، غرب زدگی، مصرف گرایی، بیکاری گسترده از مهمترین دلایل محیطی تاثیر گزار بر تاخیر در ازدواج است.

سبک زندگی درس و زندگی

افزایش سطح تحصیلات در جامعه، یکی از عوامل مهم افزایش سن ازدواج و کاهش قدرت تحمل زوجین است. باید طرحی برای اصلاح این سبک رایج ارائه نماییم که در آن میان رشد علمی و اجتماعی و نیز نقش همسری و مادری، توازن برقرار شود. این سبک زندگی را در روش بسیاری از افراد می توانیم بیابیم.

مانع اصلی بر سر این راه، آن است که چنین روشی در جامعه چندان پذیرفته نشده است و بسیاری، تحصیل را وسیله ای برای درآمد و رفاه می دانند و همة شیرینی زندگی را در کار کردن و درآمد بالا می دانند؛ در حالی که موفقیت در زندگی تنها وابسته به سطح درآمد نیست.

کارشناس امور اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران گفت: اکثر کارشناسان داشتن شغل و حرفه را اولین سنگ بنای ازدواج می دانند، که امری عقلانی و سنجیده است، اما در کشور ما بعلت اشتغال بسیاری از بانوان در قسمت های مختلف ازدواج کاهش چشمگیری داشته است، چراکه با در دست گرفتن امور توسط بانوان توقعات این قشر برای ازدواج با افراد سطوح بالاتر افزایش یافته که نتیجه تاخیر و بالا رفتن سن ازدواج است.

محمدعلی رحیمی‌نژاد افزود: تلقی نادرست جامعه در مورد بانوان از جمله اینکه؛ خانم ها باید دارای شغل بوده و کمک کننده باشند، نیز از عوامل مهم تاخیر در ازدواج است؛ در حالی که میدانیم طبق ارزشهای دینی وظیفه نان آوری با مرد است.

وی بیان کرد: افزایش هزینه ها و فرهنگ غلط در هزینه های ازدواج از جمله جهیزیه سنگین، وامهای طولانی مدت نیز به عنوان مانعی برای ازدواج جوانان محسوب می شود.

این کارشناس ادامه داد: نتیجه این فرایند که هم فرد و هم جامعه در آن دخالت دارند، بالا رفتن سن ازدواج، طلاق و سست شدن بنیانهای خانواده است.

رحیمی نژاد گفت: ایجاد تسهیلاتی از قبیل وام ازدواج، مسکن نیز تا زمان حل مشکل اصلی که همان بیکاری جوانان است، امری ناکارآمد تلقی می شود.

کارشناس امور اجتماعی خاطرنشان کرد: خودباختگی و بالا رفتن سطح توقعات خود را به خوبی و‌ با مقایسه مردم در نقاط مختلف، نشان میدهد. در شهرستانهای دور افتاده از مرکز استان از جمله چابهار شاهد ازدواج های به موقع و خانواده های پر جمعیت هستیم که علت اصلی آن، فرهنگ سنتی و  نداشتن توقعات بالا است.

انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب: 450493
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *